معرق کاری

معنی کلمه معرق کاری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) ۱ - ساختن کاشی های معرق . ۲ - نوعی کار با چوب از صنایع دستی که در آن یک طرح یا نقش را با کنار هم چسباندن قطعات بریده شده چوب پیاده می کنند.

معنی کلمه معرق کاری در فرهنگ عمید

شغل و عمل معرق کار.

معنی کلمه معرق کاری در فرهنگ فارسی

۱ - ساختن کاشی های معرق .۲- نصب کاشی های معرق . توضیح معرق کاری در قرن ۶ ه . یعنی در دور. سلجوقیان به سمت کمال رفته و بسیار متداول گردید . در قرن ۸ ه . ( ۱۴ م . ) هنرمندان معرق کار به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند . درین قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می یابد کوچکتر کنند و لطیف ترین و زیباترین اشکال بنایی و هندسی را در مجموعهای از رنگ های زیبا و براق که جز در فنون و صنایع شرقی خصوصا ایرانی دیده نمیشود - نمایش دهند . مخصوصا ارزانی معرق بیشتر موجب شیوع آن گردید زیرا هزین. ساختن معرقهای لعاب صدفی دار بمراتب کمتر از هزین. آجرهای کاشی مینایی بود و علت این امر و اضح است زیرا در کاشی لازم بود پس از کشیدن رنگ و نقش یک بار دیگر آن را در کوره گذارند و این عمل گذشته از هزین. اضافی که داشت چندان مورد اطمینان نبود چه ممکن بود کاشی ها از کوره سالم بیرون نیاید . صنعت معرق کاری در قرن های ۹ و ۱٠ ه. ( ۱۵ و ۱۶ م . ) بمنتهای ترقی خود رسید . در این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان یزد کاشان هرات سمرقند و تبریز بود .

معنی کلمه معرق کاری در دانشنامه آزاد فارسی

مُعَرَّق کاری
تزیین برخی از تولیدات صنایع دستی با چسباندن قطعاتی از مصالح همان شئی بر روی آن. ازجمله هنرهای صناعی است که بیشتر روی چوب صورت می گیرد؛ معرق روی کاشی، آجر و چرم نیز انجام می شود که به معرق کاشی، معرق آجر، معرق چوب و معرق چرم موسوم اند. بنابراین، معرق روی چوب یعنی هنر تزیین چندتکه چوب به طور هم سطح و به هم چسبیده به چوب دیگر. انواع شیوه های معرق کاری روی چوب عبارت اند از معرق رویه کوبی: در این شیوه، قطعات نازک چوب را براساس طرح مورد نظر روی یک سطح چوبی با میخ می کوبند. معرق جایگزینی: در این شیوه، چوب زیرساخت دارای زمینۀ ضخیم است که چوب های کم قطر را براساس طرحی مشخص در آن تعبیه و در اصطلاح می نشانند. معرق زمینه چوب: در این شیوه، قطعات تشکیل دهندۀ زمینه و متن هر دو به هم چسبیده اند. برای اجرای این شیوه قطعات زمینه و متن، هردو، را از مصالح مورد نظر می بُرند و سپس براساس طرحی مشخص روی زیرساخت در جای خود و در کنار هم می چسبانند. معرق روکشی: این شیوه مانند شیوۀ قبلی است، فقط به جای چوب از روکش استفاده می کنند. معرق رزین دار: در این شیوه، نیز به جای چوب از رزین استفاده می شود که نوعی پلی استر و از خانوادۀ پلیمرهاست. معرق ابتکاری: این شیوه با نوآوری و تلفیقی از روش های دیگر هنرهای چوبی توأم است، مانند معرق زمینه صدف، معرق زمینه خاتم، معرق نقاشی شده، معرق دورو، معرق با فلز، و معرق مُنَبَّت، که شیوۀ اخیر تلفیقی از هنر معرق کاری با هنر مُنَبّت کاری است؛ در این نوع معرق، نقوش برجسته اند و نه هم سطح چوبِ زیرساخت اصلی. برخی از استادان معاصر در زمینۀ مُنَبّت معرق عبارت اند از عمران صادق زاده، کمال میرطیبی، امامی، زابلی و دیزایی. نیز ← کاشی_کاری

معنی کلمه معرق کاری در ویکی واژه

ساختن کاشی‌های معر
نوعی کار با چوب از صنایع دستی که در آن یک طرح یا نقش را با کنار هم چسباندن قطعات بریده شده چوب پیاده می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه معرق کاری

جدش «آقا سید محمد» از برجسته‌ترین میناکاران ایرانی بود که تجربیاتش را در کتابچه‌ای خطی به یادگار گذاشته بود. دایی‌هایش نیز استاد معرق بودند و معرق کاری‌های کاخ گلستان انجام می دادند که با کمک آن‌ها و کنکاش خویش توانست از این کتاب خطی گرانقدر استفاده بسیاری نماید. همچنین نسخه‌هایی از روش میناکاری استادان هندوستان بدست آورد که راهگشایش در زمینه‌های فنی بود و باعث گشت که با این پشتوانه‌ها و دانستن چگونگی ترکیب رنگها با اعتماد و آگاهی مناسبی به دنیای میناکاری وارد شود.
روی ده‌هزار تومانی مانند سایر اسکناس‌های رایج کنونی تصویر آیت‌الله خمینی نقش بسته‌است و در سمت راست آن از تصویر معرق کاری مسجد جامع یزد که از نقوش اسلیمی است استفاده شده‌است.