معدن‌کاری

معنی کلمه معدن‌کاری در فرهنگستان زبان و ادب

{mining} [زمین شناسی] بهره برداری از ذخایر معدنی فلزی یا غیرفلزی زمین

معنی کلمه معدن‌کاری در دانشنامه آزاد فارسی

معدنکاری (mining)
استخراج مواد معدنیاز زیر زمین یا دریا، برای مصارف صنعتی یا خانگی. با پایان یافتن ذخایری که با روش های سنتی در دسترس بودند، روش های جدید معدنکاری، از جمله استخراج نفت از ذخایر زیر بستر دریا و شیل های زمینی، ابداع شد. فنّاوری استخراج مواد معدنی از منابع کاملاً جدید، مانند نهشته های گل و لایو توده های معدنیزیر بستر دریا، در حال توسعه است. نهشته های گل و لای حاصل رسوب گذاری چشمه های آب گرمی با دمای حدود ۳۵۰ درجۀ سانتی گرادند. آب دریا به زیر بستر اقیانوس نفوذ می کند و در هنگام برگشت مس، نقره، و روی را با خود برمی گرداند. این قبیل چشمه ها در پشته های میان اقیانوسیِاقیانوس های اطلس و آرام، و در کافت های زمین شناختیبین افریقا و عربستان، زیر دریای سرخ، یافت می شوند. توده های معدنی روی بستر اقیانوس تشکیل می شوند و حاوی منگنز، کبالت، مس، مولیبدن، و نیکل اند. این توده ها به شکل برجستگی هایی روی سطح تشکیل می شوند و هر ۱۰۰هزار سال چند میلی متر رشد می کنند.

معنی کلمه معدن‌کاری در ویکی واژه

بهره‏برداری از ذخایر معدنی فلزی یا غیرفلزی زمین.

جملاتی از کاربرد کلمه معدن‌کاری

بخش اعظم ذخایر معدنی شبه‌جزیره کره در کره شمالی واقع شده و کره جنوبی فقط منابع گسترده‌ای از تنگستن و گرافیت دارد. هر چند در کره جنوبی معادن زغال سنگ، آهن، سنگ و مولیبدن هم وجود دارد اما حجم آن‌ها وسیع نیست و عملیات معدن‌کاری روی آن‌ها در مقیاس کم انجام می‌گیرد. بسیاری از منابع معدنی کره جنوبی از کشورهای دیگر وارد می‌شود. زغال سنگ کره جنوبی از نوع آنتراسیت بی‌کیفیت است و تنها برای گرم کردن خانه‌ها و دیگ‌های بخار استفاده می‌شود.
در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ در واشینگتن دی‌سی، مقامات افغان قراردادی ۳۰ ساله با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون دلاری گروه سرمایه‌گذاری سنتر و شرکت عامل آن افغان گلد اکتشاف مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربعی برای مس، با توسعهٔ معدن‌کاری پس از آن امضا کردند.
این گیاه در چین، ویتنام، لائوس و تایلند یافت می‌شود و تعداد آن به دلایل گوناگونی از جمله جنگل‌تراشی، آتش‌سوزی، جنگل‌زدایی، گل‌آرایی و فعالیت‌های معدن‌کاری به کمتر از ۲۵۰ بُته گیاه رسیده‌است.