معدل

معنی کلمه معدل در لغت نامه دهخدا

معدل. [ م ُ ع َدْ دِ ] ( ع ص ) راست کننده. ( آنندراج ). تعدیل کننده. یکسان کننده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || آنکه عدول را تزکیه او کند. ( دهار ) ( السامی فی الاسامی ). آنکه گواهی به عدالت کسی دهد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : وقضات بلخ و اشراف و علما و فقها و معدلان و مزکیان... هم آنجا حاضر بودند. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 183 ). || نزد اهل هیئت بر منطقه فلک اعظم اطلاق شود و معدل النهار و فلک مستقیم نیز نامیده می شود. ( ازکشاف اصطلاحات الفنون ). و رجوع به معدل النهار شود.
معدل. [م ُ ع َدْ دَ ] ( ع ص ) راست و درست کرده شده و برابر. ( ناظم الاطباء ). || عادل شمرده شده. آنکه عدالت و درستی وی مورد تصدیق باشد : چهار ماه روزگار باید و محضری به گوایی دویست معدل تا آن راست از تو قبول کنند. ( قابوسنامه ). مردی سی و چهل اندر آمدند، مزکی و معدل از هر دستی. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 176 ). || نزد اهل هیئت عبارت از چیزی است که تعدیل در آن واقع شده باشد چنانکه گویند: وسطمعدل. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اصطلاح ریاضی ) حاصل قسمت مجموع چند عدد بر تعداد آنها.
- معدل گرفتن ؛ محاسبه معدل نمره های شاگردان مدارس. و رجوع به ترکیب بعد شود.
- معدل نمرات ؛ حاصل قسمت مجموع نمره های درسهای هر دانش آموزبر تعداد نمره های او .
معدل. [ م َ دِ ]( ع اِ ) جای بازگشت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). جای بازگشت و گریزگاه. ( ناظم الاطباء ).
معدل. [ م ُ ع َدْ دِ ] ( اِخ ) ابن علی بن لیث صفار امیر سیستان که به سال 298 هَ. ق. به دست سرداران احمدبن اسماعیل سامانی شکست خورد و به فرمان امیر سامانی به هرات و سپس به بخارا فرستاده شد. و رجوع به تاریخ سیستان صص 294-283 و الکامل ابن اثیر وقایع سال 298 و احوال و اشعار رودکی ج 1 ص 381 و 382 شود.

معنی کلمه معدل در فرهنگ معین

(مُ عَ دَّ یا دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - راست و درست شده . ۲ - میانگین چیزی . ، ~نمرات حاصلِ قسمت مجموع نمره های دروس هر شاگرد.

معنی کلمه معدل در فرهنگ عمید

کسی که به عدل او گواهی داده شده.
عددی که از جمع کردن چند عدد و تقسیم آن بر تعداد آن اعداد حاصل می شود، میانگین.
تعدیل کننده.

معنی کلمه معدل در فرهنگ فارسی

تعدیل کننده، هموزن کننده، راست ودرست کننده، برابروهموزن شده، راست ودرست شده ، حدوسط چیزی مانندمعدل نمره ها
( اسم ) ۱ - راست کننده . ۲ - عادل شمرنده . ۳ - بحد و سط آورنده .
ابن علی بن لیث صفار امیر سیستان که به سال ۲۹۸ ه.ق . به دست سرداران احمد بن اسماعیل سامانی شکست خورد و به فرمان امیر سامانی به هرات و سپس به بخارا فرستاده شد .

معنی کلمه معدل در ویکی واژه

media
راست و درست شده.
میانگین چیزی. ؛ ~نمرات حاصلِ قسمت مجموع نمره‌های دروس هر شاگرد.

جملاتی از کاربرد کلمه معدل

شب سیاه عاشقان سپیدتر، ز صبح شد چو آفتاب معدلت برون شد از حصار شب
گردد پدید سلطنت حقه در جهان یابد ظهور معدلت ذات کبریا
ایا بلند نظر خان معدلت پیشه که می کند همه عالم بعدل تو اقرار
تاکه بدانند به هر روزگار کز اثر معدلت شهریار
روایت‌های سانچونیاتون فنیقی: معدلسازی با کرونوس یونانی
شهنشاها! شهنشاهی‌، به چرخ معدلت ماهی به نام ایزد که آگاهی رموز ملک‌رانی را
یکشنبه ۶ شهریورماه، تعدادی از داوطلبان کنکور، در اعتراض به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب با داشتن پلاکاردهایی مانند «مدرسه‌های پولی حامی طرح زوری، ما دیگه پول نداریم واسه معدل بذاریم» در مسجد الرحمان تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
معدلت اظهار کرد گردش وارون سپهر مانی قدرت نگاشت نقش بدیعی ز مهر
در ریاضیات و علوم کامپیوتر، الگوریتم دنباله‌ای محدود از دستورالعمل‌های کاملاً تعریف شده‌است که معمولاً برای حل یک کلاس از مسائل خاص یا انجام محاسبات استفاده می‌شود. الگوریتم‌ها به عنوان مشخصاتی برای انجام محاسبات، پردازش داده‌ها، استدلال خودکار، تصمیم‌گیری خودکار و سایر وظایف استفاده می‌شوند. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه‌های الگوریتم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ۱۴۰۰، با بیان این‌که تلاش علمی سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دوران دبیرستان در کنکور تأثیر قطعی پیدا می‌کند، گفت: بر مبنای این مصوبه، معدل کتبی سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ ; معدل کتبی سال یازدهم و دوازدهم برای پذیرش در سال ۱۴۰۳؛ و معدل کتبی سال دهم و یازدهم و دوازدهم در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانائی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفاً طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش‌آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.
با اعتراض به این مسئله که چرا نمرات یک سال امتحان نهایی (سال سوم) باید در کنکور تأثیر قطعی داشته باشد این موضوع بررسی شده و تأثیر معدل در کنکور ۹۶ تأثیر مثبت شد.
محیط مرکز رفعت که تیغ معدلتش کند ز صفحه گیتی نشان حادثه حک
در همان سال، لیث برادر معدل برای رسیدن به تاج و تخت حکومت با طاهر بن محمد بن عمرو لیث درگیر شد و توانست زرنج را تسخیر و معدل را آزاد کند.
سهم معدل امتحانات نهایی که دروس عمومی نقش بسزایی در آن دارند، در کنکور ۱۴۰۳، ۵۰ درصد قطعی و سهم امتحان نهایی پایه دوازدهم و ۵۰ درصد نمره آزمون سراسری است.
عزیز شد به نظرها چو گنج، ویرانی به دور معدلتش بس که ملک شد معمور
در ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه اصلاحیه آن توسط سید ابراهیم رئیسی ابلاغ شد و مبنای کنکور ۱۴۰۲ به بعد قرار گرفت به این صورت که تأثیر قطعی معدل برای سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد قطعی برای پایه دوازدهم، ۱۴۰۳، ۵۰ درصد قطعی برای پایه دوازدهم، ۱۴۰۴، ۶۰ درصد قطعی برای یازدهم و دوازدهم و برای ۱۴۰۵، ۶۰ درصد قطعی برای دهم، یازدهم و دوازدهم اعمال شود.
چندان شگفت نیست که بیدادگر شود هر کس یقین به معدلت دادگر نکرد
ساقیی برگرفت ساغر زر برده تا شاه معدلت گستر
الزامات مورد نیاز برای اخذ پذیرش، اتمام دوره دبیرستان است. الزامات معدل وابسته به تعداد صندلی‌های خالی موجود در برنامه است و به دلیل تعداد بسیار بالا داوطلبان در تمام برنامه‌های پزشکی در نروژ، معدل مورد نیاز در نظر گرفته نسبت به دیگر برنامه‌های مطالعه در نروژ بسیار بالا می‌باشد.
اما از نظر پدرش نامناسب بود، اما در حین تحصیل در مدرسه دخترانه دوران برفی، معدل های پایینی کسب کرد و یک طرد شده اجتماعی بود، در نتیجه قدرت های در حال ظهور، اما شروع به تجربه میگرن شدید کرد.