معتقدات
معنی کلمه معتقدات در فرهنگ فارسی
جمع معتقد
جملاتی از کاربرد کلمه معتقدات
در کتاب مقدس هندوها به نام ریگودا و کتاب مقدس زرتشتیها، اوستا به وجوه مشترک بسیار که غالباً در لباس عبارات واحدی بیان شدهاست، برمیخوریم. حتی قسمتی از اسماء ربانی نیز در دو کتاب باهم قابل تطبیق است. از این رو میتوان گفت که آیین مزدایی میراث زمانهای دیرین و دورههایی است که در آن هندیها، ایرانیها و حتی هندواروپاییها زندگی مشترک داشتهاند. ایرانیها این افکار و نظریات دیرین را در جامهٔ اندیشههای نو پذیرفتند و سرانجام در زمانهای متأخرتر، این زرتشت بود که در معتقدات اصلی مزدایی اصلاحات اساسی و عمیقی به عمل آورد.
ز بعد معتقداتت که نام شد ایمان ز پنج رکن مر اسلام را همیشه بناست
چون بزرگان و زیرکان خردهدان که اکنون روزی زمین به ذات شریف ایشان مشرف است در تکمیل روح انسانی و مرجع و معاد آن تامل نمودند و سنن و آرای اکابر سابق را پیش چشم بداشتند، خدمتشان را بدین معتقدات انکاری تمام حاصل آمد. میفرمایند «بر ما کشف شد که روح ناطقه اعتباری ندارد، و بقای آن به بقای بدن متعلق است و فنای آن به فنای جسم موقوف»؛ و میفرمایند که «آنچه انبیا فرمودهاند که او را کمال و نقصانی هست و بعد فراق بدن به ذات خود قائم است و باقی خواهد بود محال است، و حشر و نشر امری باطل. حیات عبارت از اعتدال ترکیب بدن باشد. چون بدن متلاشی شد آن شخص ابدا ناچیز و باطل گشت.
شو هیولای جمله معتقدات بو که یابی ز قید و حصر نجات
آیین میترایی پیش از آن که به اروپا منتقل شود، با بسیاری از معتقدات بابلی و عناصر دیگر آمیخته شد و در اروپا به ویژه روم نیز عناصر یونانی و رومی بسیاری به آن افزوده شدند و در اروپا به شکل آیینی درآمد که از مهرپرستی ایرانی تنها نامی بیش نداشت.
ز بعد معتقدات این بود عباداتت که بس شرایط بسیار هم درین اثناست
بیان معتقداتت که نام شد ایمان که گفتنش بزبان داشتن بدل شد راست
اساطیر هندی و ایرانی در بسیاری موارد نزدیک است. این نزدیکی گاهی در حد تشابه اسامی اشخاص و مکانها است. زبانهای بسیار نزدیک این دو گروه نیز ریشههای مشترک ایشان را تأیید میکند؛ بنابراین، ریشهٔ اساطیر این دو ملت در گذشتههای دور یکسان بودهاست، اما مهاجرت هندیان از فلات آریان به سرزمینهایی با طبیعت و شرایط اقلیمی و نیز اقوام بومی متفاوت تغییرات اساسی در اساطیر و معتقدات آیینی آنها پدیدآوردهاست. در هر دوی این اساطیر نیروهای خیر و شر وجود دارند. نامهای خدایان آنها نزدیک به همدیگر است. آتش در باورهای ایرانی و هندی مقدس است و ستایش میشود و نیز مراسم قربانی برای خدایان را در حالتی مشابه با یکدیگر انجام میدادند.