معایب

معنی کلمه معایب در لغت نامه دهخدا

معایب. [ م َ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَعاب و مَعابَة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( محیطالمحیط ). عیبها و آهوها و بدیها و کاری بد وناشایسته. ( ناظم الاطباء ). عیوب : پس چون ضعیفی افتد میان دو قوی توان دانست که حال چون باشد وآنجا معایب و مثالب ظاهر گردد و محاسن و مناقب پنهان ماند. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 103 ). وقت است که... بعضی از معایب رأی... تو بر شمرم. ( کلیله و دمنه ).
نه از بزرگی تو ز آنکه در معایب تو
چه جای هجو که اندیشه هم کرا نکند.انوری.دوست آن است کو معایب دوست
همچو آیینه روبرو گوید
نه که چون شانه با هزار زبان
در قفا رفته مو به مو گوید.( از امثال و حکم ج 2 ص 835 ).

معنی کلمه معایب در فرهنگ معین

(مَ یِ ) [ ع . ] (اِ. ) عیب ها، بدی ها.

معنی کلمه معایب در فرهنگ عمید

عیب ها.

معنی کلمه معایب در فرهنگ فارسی

عیبها، بدیها، جمع معاب و معابه
( اسم ) جمع معاب و معابه عیبها .

معنی کلمه معایب در ویکی واژه

عیب‌ها، بدی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه معایب

یکی از معایب شنا برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن که نباید نادیده گرفت، افزایش اشتها پس از تمرینات آبی است. بسیاری از مردم پس از شنا، به شکلی بی‌رویه خوراک‌شان زیاد می‌شود و کالری‌هایی را که در استخر سوزانده‌اند دوباره در بدنشان انبار می‌کنند.
از مزایای استوری برد سه بعدی این است که تقریباً نشان می‌دهد که با استفاده از لنز دوربین فیلمبرداری تصویر چگونه است. از معایب آن وقت گیر بودن است. استوری برد سه بعدی را می‌توان با استفاده از برنامه‌های انیمیشن سه بعدی یا عروسک‌های دیجیتالی با برنامه‌های سه بعدی ساخت.
آلیاژ ۸۰۹۰ آلومینیوم از آلیاژهای نسل دوم بر پایه لیتیوم آلومینیوم محسوب می‌شود. مقدار درصد وزنی لیتیوم بالای ۲ درصد می‌باشد که معایب و مزایای خود را دارد. از معایب آن به افزایش ناهمسانگردی و از مزایای آن می‌توان به کاهش چگالی، افزایش مدول الاستیک و افزایش عمر خستگی اشاره کرد. آلیاژ ۸۰۹۰ عموماً برای صنایع هوایی و کمتر کردن وزن صنایع نظامی و دفاعی کاربد دارد.
عین علیست آینه ی اعتقاد مرد روی کسی سفید که پاک از معایبست
سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آن‌ها دشوار باشد. سلاح‌های لیزری به چندین گروه شامل لیزرهای حالت جامد، لیزرهای شیمیایی و لیزرهای الکترون آزاد تقسیم می‌شوند.
فلک چون شنید این عتاب و شکایت مرا گفت: بس کن که طالع المعایب!
چون روح مسلم از کدورت چون عقل منزه از معایب
اگر به بیهنری خواندم زهی تشریف که فضل خواجه بپوشد معایب دگرم
یکی از معایب این الگوریتم، گرسنگی فرایندهای با اولویت پایین‌تر است که ممکن است هیچ‌گاه اجرا نشوند.
از مکاره وز معایب سربسر پیراسته است دست او از دوستی سائل عدوی خواسته است
نشاید که هم در معایب نفس به همداستانی زنی پیش کس
مزیت این روش به دینامیک مولکولی، نیاز نداشتن به محاسبهٔ اندازه حرکت برای هر ذره‌است که باعث کاهش زمان محاسبات رایانه‌ای می‌شود. از معایب این روش می‌توان به دست نیاوردن اطلاعات راجع به دینامیک سیستم اشاره کرد.
می باش اسیریا هنربین از خلق خدا مجو معایب
عشق و طلب چه باشد‌‌؟ آیینه تجلی نقش و حسد چه باشد‌‌؟ آیینه معایب
گفتند که ای جوان، طوارق حدثان و نوازل زمان را جنس این تصرف بسیار است و امثال این دستبرد بیشمار، او ان الدهر ظلام و لیس البیان کالعیان بران تا بدانی و برو تا ببینی که ذکر غایب از جمله معایب است.
جسم دیگر چو ضم شود با او سالم از نقص و از معایب پاک
روش‌های مختلفی برای وصله آرماتورها در ساختمان‌های بتن آرمه وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها وصله پوششی می‌باشد و از طریق اور لپ دو آرماتور در کنار هم صورت می‌گیرد تنها ویژگی وصله پوششی سادگی اجرای آن است اما در عین حال از معایب آن مصرف زیاد میلگرد در محل اتصال عملکرد مهندسی ضعیف درنقاط حساس و محدودیت آیین‌نامه‌ای ازلحاظ تراکم و قطر آرماتور می‌باشد.