معادن

معنی کلمه معادن در لغت نامه دهخدا

معادن. [ م َ دِ ] ( ع اِ ) ج ِ معدن به معنی کان جواهر از زر و سیم و جز آن. ( آنندراج ). کانها. ج ِ معدن که به معنی کان است. ( غیاث ) :
معادن پس نبات آنگاه حیوان
به هم بستند یکسر عهد و پیمان.ناصرخسرو.در او... اصناف معادن باشد. ( کلیله و دمنه ).چون خواست که در این عالم معادن و نبات و حیوان پدید آرد، ستارگان را بیافرید خاصه مر آفتاب و ماه را. ( چهارمقاله ص 8 ). در دل سنگ کثیف جواهر معادن و فلزات بیافرید. ( سندبادنامه ص 2 ).
دل خاقانی اگر کوه غم است
هم در آن کوه معادن تو کنی.خاقانی.و رجوع به معدن شود. || در نزد فقها مالی است که در زیرزمین یافت شود چه آنکه معدن طبیعی باشد یا کنزی باشد که کفار دفن کرده باشند و سجود بر معادن روا نیست. ( فرهنگ علوم نقلی دکتر سجادی ).

معنی کلمه معادن در فرهنگ معین

(مَ دِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ معدن .

معنی کلمه معادن در فرهنگ عمید

= معدن

معنی کلمه معادن در فرهنگ فارسی

جمع معدن
( اسم ) جمع معدن : ۱ - اصلها . ۲- کانها: چون خواست که در این عالم معادن و نبات و حیوان پدید آرد ستارگان را بیافرید خاصه مر آفتاب و ماه را . یا علم معادن . نزد قدما یکی از شعب طبیعی در معرفت مرکبات و کیفیت ترکیب آنها کان شناسی .

معنی کلمه معادن در ویکی واژه

جِ معدن.

جملاتی از کاربرد کلمه معادن

استان کردستان از منابع معدنی برخوردار است. بنا به گفتهٔ رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان بیش از ۵۸ درصد معادن استان فعال‌اند.
زر طلا را همی گدازد ازیراک بسترد از وی غبار و غش معادن
در حالی که پیش از این، مطابق ماده ۲۱ قانون سابق مؤسسه، رئیس مؤسسه به پیشنهاد وزیر صنایع و معادن و تصویب شورای‌عالی و حکم رئیس‌جمهور برای مدت سه سال انتخاب می‌شد و طبق ماده ۲۸ آن قانون، رئیس مؤسسه حکم معاون وزیر صنایع را داشت.
سرمایه بحار و معادن بود حقیر گر نسبتش کنی به عطای حقیر تو
و در این مقام از احوال اَعْراض همین مقدار کافی است. پس جوهر بر پنج قسم باشد: عقل و نفس و هیولی و جسم و صورت؛ و جسم مرکب چون معادن و نبات و حیوان و انسان؛ و جسم بسیط چون افلاک و عناصر و این ابیات این مجموع را شامل است:
یاد الناس معادن هین بیار معدنی باشد فزون از صد هزار
در معادن خوش تجلی کرده اسم العزیز عزت هر خواجه ای از آن عزیزان یافتم
در خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد که ۲۳۴۰ نفر در حوزۀ معادن کرمانشاه مشغول به کار هستند. در هریک از معادن استان ۱۰ تا ۱۲ نفر مشغول کار هستند.
اغبر تیره چارمین ارکان پس نبات و معادن و حیوان
عقیق را جگرازبیم خنجرت خون شد چو اوفتاد گذر بر معادن یمنش
آفتاب صیرفی کو بر معادن مشرفست پیش دستت سیم را در سنگ پنهان یافته
ز نام تو دهن سکه گر ببندد چرخ وجوه‌ساز معادن قرین قارون باد