معادلات

معنی کلمه معادلات در لغت نامه دهخدا

معادلات. [ م ُ دَ / دِ ] ( ع اِ ) چیزهایی که برابر و معادل هم باشند. ( ناظم الاطباء ). ج ِ معادله : معادلات دو مجهولی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به معادله شود.

معنی کلمه معادلات در فرهنگ فارسی

( مصدر و اسم ) جمع معادله : معادلات دو مجهولی .

جملاتی از کاربرد کلمه معادلات

در این طبقه‌بندی دیده نمی‌شود، زیرا اگر تمام ضرایب مثبت باشد، معادله هیچ راه حل مثبتی ندارد. به‌طور مشابه، معادلات ۴، ۵ و ۶ که به لحاظ ظاهری در ریاضیات امروزی یکسان هستند در جبر خوارزمی متمایز بودند، زیرا همه ضرایب باید مثبت باشند.
اصلِ کمترین کُنش اصلی در فیزیک است که بسیاری از قوانینِ فیزیک از آن به دست می‌آیند. به عبارتِ علمی‌تر؛ این اصل – یا دقیق‌تر اصلِ کُنشِ ثابت – یک اصل وردشی است که هنگامی که به کنش یک سیستم مکانیکی اعمال شود، معادلات حرکت آن سیستم به دست می‌آید.
برای یک توزیع بار در حالت کلی و با استفاده از پتانسیل‌های تأخیری می‌توان میدان‌های منابع توزیع‌شده را از معادلات جفیمنکو به‌دست آورد:
در جبر پا را از خوارزمی فراتر می‌گذارد و به معادلات با درجات بالاتر از ۲ می‌پردازد.
شکل اولیه معادلات کوشی-ریمان را برای اولین بار ابن هیثم مطرح کرد.
در معادلات بالا ارزشمندی این الگوریتم هویدا می‌شود.
در بسیاری از زندگی‌نامه‌هایی که دربارهٔ اینشتین نوشته شده، ادعا شده که اینشتین اعمال ثابت کیهان‌شناسی در معادلات نسبیت عام را «بزرگ‌ترین خطای» خود برشمرده‌است. اخیراً اخترفیزیک‌دانی به نام ماریو لیویو این ادعا را زیر سؤال برده‌است و گفته‌است که ممکن است در نگارش این جمله توسط نویسندگان اغراق شده باشد.