معابد

معنی کلمه معابد در لغت نامه دهخدا

معابد. [ م َ ب ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَعبَد. ( ناظم الاطباء ). ج ِ معبد، به معنی عبادتخانه های کفار. ( غیاث ) ( آنندراج ). عبادتگاهها. پرستشگاهها : و دیگر نواحی از آن دیار بستد و معابد و بیع و کنشتهای ایشان خراب کرد و بجای آن مساجد بنیاد نهاد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 40 ).به تقلید اسلاف در آن معابد نیازمند شده. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 414 ). و اضعاف آن بر عمارت مساجد و معابد و اربطه و مدارس و قناطر و مصانع و مزارات متبرک و بقاع خیر صرف کرده است. ( المعجم چ دانشگاه ص 15 ). کلیسا و معابد ایشان که از سنگ برافراخته بودند با خاک برابر افتاد. ( ظفرنامه یزدی ). و رجوع به معبد شود. || ج ِ عبد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). جمعالجمع عبد. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه معابد در فرهنگ معین

(مَ بِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ معبد، پرستش گاه ها.

معنی کلمه معابد در فرهنگ عمید

= معبد

معنی کلمه معابد در فرهنگ فارسی

جمع معبد
( اسم ) جمع معبد : پرستشگاهها عبادتخانه ها ( مسلمان و کافر ) : و اضعاف آن بر عمارت مساحد و معابد و اربطه و مدارس و قناطر و مصانع و مزارات متبرک و بقاع خیر صرف کرده است . و کلیسا و معابد ایشان که از سنگ بر افراخته بودند با خاک برابر افتاد .

معنی کلمه معابد در ویکی واژه

جِ معبد؛ پرستش گاه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه معابد

پوشیده رخ معابد ما از غفلت ‌و جهل‌، خاک‌ و خاشاک
اساطیر مصر مجموعه‌ای از افسانه‌های مصر باستان است که اعمال خدایان مصری را به‌عنوان وسیله‌ای برای درک جهان پیرامونشان توصیف می‌کند. باورهایی که این اسطوره‌ها بیان می‌کنند بخش مهمی از دین مصر باستان است. اسطوره‌ها اغلب در نوشته‌ها و هنر مصر، در داستان‌های کوتاه و در متون مذهبی مانند سرودها، متون آیینی، متون تشییع‌جنازه و تزئینات معابد یافت می‌شوند. این منابع به‌ندرت حاوی گزارش کاملی از یک اسطوره هستند و اغلب اطلاعات کمی را در اختیار قرار می‌دهند.
مکان مذهبی باگاران نیز در زمان حکومت وی بنا نهاده شد و مجسمه بزرگ برنزی از الهه‌های زئوس، آرتمیس و هراکلس به سبک معماری هلنیستی بدآنجا آورده شد و به معابد اختصاص داده به آن‌ها نصب گردید
در آلاباما شماری معبد و مرکز فرهنگی «هندو» نیز وجود دارد. از جملهٔ شناخته شده‌ترین این معابد و مراکز فرهنگی می‌توان به «شری سووامینارایان ماندیر» در برمینگهم، «معبد و مرکز فرهنگی هندویِ برمینگهم» در پلهم، «مرکز فرهنگی هندوی آلابامای شمالی» در کپشاو و «مرکز فرهنگی هیندو ماندیر» در تاسکالوسا اشاره کرد.
در عصر طلایی آتن (۴۳۰ تا ۴۶۰ قبل از میلاد مسیح) اکثر معابد بزرگ با مدیریت پریکلس بازسازی شدند.
معابد بسازند و ایوان کنند بناها بتعمیر پیمان کنند
همیشه تا نبود مثل آفتاب سها چنان که نبود مانند من معابد من