مطالعه
معنی کلمه مطالعه در لغت نامه دهخدا

مطالعه

معنی کلمه مطالعه در لغت نامه دهخدا

مطالعه. [ م ُ ل َ ع َ / ل ِ ع ِ ] ( از ع ، اِمص ) نگریستن به هر چیز برای واقف شدن به آن و تأمل و تفکر و اندیشه. نظر به دقت. ( ناظم الاطباء ). فرهنگستان ایران بجای این کلمه «بررسی » را پذیرفته است : بازرگان از مطالعه ضیعت و معامله و تجارت بازگشت. ( سندبادنامه ص 157 ). چون به بست رسید به مطالعه اعمال و تجدید عهد احوال رعیت مشغول شد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 407 ). ملک را خیال مطالعه جمال لیلی در دل آمد تا چه صورت است که موجب چندین فتنه است. ( گلستان ).
- مطالعه نفس ؛ فرورفتن در خود. مشاهده درون. بررسی معرفت بوسیله خود معرفت. و رجوع به لاروس و روانشناسی از لحاظ تربیت تألیف دکتر سیاسی شود.
|| به اندیشه خواندن نامه ای را بی آواز. مرور کردن کتابتی به چشم بی آواز خواندن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). قرائت. مطالعه کتاب ، خواندن کتاب. ( ناظم الاطباء ) : و معلوم است که مطالعه کتب و گزیدن سخنها و شرح دادن... در میان این زحمت ممکن نباشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). پدر منزوی گشت و ملک بدو بازگذاشت و به مطالعه کتب و مجالست اهل ادب پرداخت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 337 ). || ( اِ ) مکتوب. مرقومه. نامه. صاحب فلان بداند که مطالعه او رسید و بر رأی ما عرضه کردند. ( عتبةالکتبه ). گفت که [ ابوالمعالی هبةاﷲ ] در سال گذشته مطالعه به امیرالمؤمنین نوشتم مشتمل بر اینکه امسال سعی نمودم و ارتفاعات را ضبط کردم. دوازده هزار حاصل شد. ( تجارب السلف ). [ خلیفه ] آن مطالعه را جوابی فرمود مشتمل بر نوازش. ( تجارب السلف ). مطالعه دیگر به امیرالمؤمنین نوشتم و مقدار حاصل بنمودم خلیفه جواب مطالعه فرمود مشتمل بر استمالت. ( تجارب السلف ). || ( اصطلاح عرفانی ) عبارت از توفیقات حق تعالی مرعارفین راست. ( اصطلاحات شاه نعمت اﷲ ) ( ازفرهنگ مصطلحات عرفا ). توفیقات حق بدون طلب و سؤال در حق عارفان که تحمل بار سنگین خلافت را کرده اند، درآنچه به حوادث کون باز گردد. ( از تعریفات جرجانی ). و رجوع به مطالعت و مطالعة شود.

معنی کلمه مطالعه در فرهنگ معین

(مُ لِ عِ یا لَ عَ ) [ ع . مطالعة ] (مص م . ) ۱ - نگاه کردن به چیزی برای اطلاع یافتن از آن . ۲ - خواندن کتاب یا هر نوشتة دیگر. ج . مطالعات .

معنی کلمه مطالعه در فرهنگ عمید

۱. اطلاع یافتن از چیزی با ادامۀ نظر در آن.
۲. خواندن کتاب یا نوشتۀ دیگر و دقت کردن در آن.
۳. بررسی.

معنی کلمه مطالعه در فرهنگ فارسی

اطلاع یافتن ازچیزی باادامه نظردر آن، خواندن کتاب یانوشته دیگرودقت کردن در آن ، بررسی
۱ - ( مصدر ) بدقت نگریستن در چیزی برای و قوف بدان . ۲ - خواندن کتاب یا نوشتهای و فهمیدن آن . ۳ - نگرش در چیزی برای و قوف بدان : آن یافتی است در غفلت ناخواسته در آمده ... در مشاهد. قریب و مطالع. جمع افروخته. ۴ - ( اسم ) قرائت نوشتهای برای درک آن . ۵ - توفیقاتی که ازطرف حق تعالی عارفان را دست دهد .
طلاع واقف گردیدن

معنی کلمه مطالعه در دانشنامه عمومی

مطالعه (فیلم). مطالعه ( انگلیسی: Study ) یک تریلر روان شناختی ایتالیایی به کارگردانی پائولو بنه تاتسو است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
این فیلم دربارهٔ یک دانشجوی روان شناسی و هفتهٔ آخر پیش از امتحانات وی است که در آن به کنکاش دربارهٔ زندگی شخصی و افکارش می پردازد. فردگرایی عمیقی در این فیلم به لحاظ سینمایی وجود دارد. این فیلم با بوجه ای ناچیز ساخته شده و تماماً توسط پائولو بنه تاتسو و بدون عوامل فنی دیگر فیلم برداری و ساخته شد.
مطالعه (هنر). در هنر، مطالعه یا اتود، یک طراحی یا نقاشی است که حین تکمیل یک اثر پرکارتر از یک کروکی یا یک پیش طرح ساخته شده است. در واقع هدف آن پیدا کردن بهترین نوع نمایش بخشی دشوار از کار، یا یادگیری تکنیکی یا موضوعی جدید است.
مطالعه ها برای درک مشکلات مربوط به پیاده سازی سوژه ها و پیش بینی عناصری که در کارهای پایانی باید استفاده شوند استفاده می شوند، مانند نور، رنگ، شکل، چشم انداز و ترکیب. مطالعه ها می توانند با تغییرات اصول زیبایی شناختی، تأثیر بیشتری نسبت به اثری که هنرمند در ابتدا قصد خلق داشته، در بیننده ایجاد کنند. این کشفیات می توانند یک مطالعه را جاودانه کنند.
بخشی از اولین هنرهای مفهومی قرن بیست از مطالعه ها الهام گرفته اند، جایی که روش خلاقیت خود به موضوع تبدیل می شود.
مطالعه ها به دوره رنسانس ایتالیا برمی گردند که مورخان هنر برخی از مطالعه های میکل آنژ را حفظ کرده اند. به طور خاص، مطالعه او برای سیبیل لیبیایی در سقف کلیسای سیکستین براساس یک مدل مرد است، اگرچه تابلوی نقاشی تمام شده یک زن است. این جزئیات به آشکارسازی فرایندها و تکنیک های بسیاری از هنرمندان کمک می کند.
معنی کلمه مطالعه در فرهنگ معین
معنی کلمه مطالعه در فرهنگ عمید
معنی کلمه مطالعه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مطالعه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه مطالعه در ویکی واژه

معنی کلمه مطالعه در ویکی واژه

مطالعة
توجه و تمرکز ذهنی برای فرا‌گیری یک مطلب غالباً از طریق خواندن کتاب‌ها.
خواندن کتاب یا هر نوشتة دیگر.
مطالعات.

جملاتی از کاربرد کلمه مطالعه

یک روزی از مطالعه نفس باز مان بنشین یکی مطالعه عمر باز کن
و گفت: اندکی از یقین بیشتر است از دنیا، از آنکه اندکی یقین دل را پر از حب آخرت گرداند، و به اندکی یقین جمله ملکوت آخرت مطالعه کند.
گه از کتاب رساند بدیده نور سرور گه از مطالعه صفحه رخ دلدار
چون بلبل از مطالعه صفحه رخت چشمم همین به خط گلستان شد آشنا
در زندگی مطالعهٔ دل غنیمت است خواهی بخوان و خواه مخوان ما نوشته‌ایم
لطیفۀ دل آگاه در صحیفۀ کون کند مطالعه دائم صفات و اسما را