مطالع

معنی کلمه مطالع در لغت نامه دهخدا

مطالع.[ م َ ل ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مطلع. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ) : و از مشارق ممالک و مطالع مسالک او شموس انصاف و... را طلوع داد. ( سندبادنامه ص 8 ).
به مهر خاتم دل در اصابعالرحمن
به مهر خاتم وحی از مطالعالاعراب.خاقانی.و رجوع به مطلع شود.
مطالع. [ م ُ ل ِ ] ( ع ص ) واقف و هوشمند و آگاه. ( ناظم الاطباء ). || آن که مطالعه کند. ( یادداشت به خطمرحوم دهخدا ). مطالعه کننده. خواننده کتاب و جز آن : همانا که مستمعان و مطالعان این تاریخ این معانی را از قبیل احسن الشعر اکذبه دانند. ( جهانگشای جوینی ). || مطالع بلد؛ مطالعی است که طالع شود با قوسهای فلک البروج از افق آن بلد. ( مفاتیح ، از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || مطالع مستقیم فلک ؛ مطالعی است که طالع شود با قوسهای فلک البروج از معدل النهار در خط استواء و آن را به فارسی جوی راست گویند. ( مفاتیح ، یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه مطالع در فرهنگ معین

(مَ لِ عِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مطلع .

معنی کلمه مطالع در فرهنگ عمید

= مطلع

معنی کلمه مطالع در فرهنگ فارسی

جمع مطلع
( اسم ) جمع مطلع : ناگاه بخت خفته بیدار گشت و طلوع کوکب سعدی از افق مطالعم روی نمود .
واقف و هوشمند و آگاه آنکه مطالعه کند .

معنی کلمه مطالع در ویکی واژه

جِ مطلع
 

جملاتی از کاربرد کلمه مطالع

دریغا محبت خدا با مصطفی، هم محبت خود باشد! چه می‌شنوی ای آنکه مطالعه‌ی این کلمات می‌کنی؟! معلوم این بیچاره شده است که نگاه دارنده‌ی این کلمات، از حظ و نصیب این کلمات بی‌بهره نباشد زیرا که آنکس که محرم این کلمات نباشد، آن توفیق نیابد که خود را با این کلمات دهد؛ و آنکس که فهم نکند و نداند، هم معذور باشد که از موسی کامل‌تر نباشد هم به علم و هم به نبوت که سه کلمه از خضر تحمل نکرد. چه می‌شنوی ای گدای امت محمد که موسی حاصل سه کلمات اسرار نشد و تو این کلمات چگونه تحمل می‌کنی؟! شکر این نعمت کی توانی کرد؟ درنگر که این سخن مرا کجا می‌کشد! «وَإِذ قالَ مُوسی لِفَتاهُ لاأبرَحُ حَتَّی أبْلُغَ مَجْمَعَ البَحْرَیْن» دریغا هرگز ندانسته‌‬ای این «بحرین» کدامست؟ مگر که دریای حقیقت«ص»، بحر بمکه «کانَ علیه عَرْشُ الرَّحْمن حَیْثُ لالَیْلَ وَلانَهارَ» ندیده‬‌ای؟
دگر بشنو ز من معنای مطلع که تحقیق مطالع راست مجمع
عاشق از روی نکو در نظری فهم کند آنچه معلوم به صد شرح مطالع نشود
چشمش نظر ز صفحة آیینه بر نداشت خورشید من مطالعة نور می‌کند
و گفت: یقین نوریست که حق تعالی در دل بنده پدید آرد تا بدان جمله امور آخرت مشاهده کند و به قوت آن نور جمله حجاب‌ها که میان او و میان آخرت است بسوزد تا بدان نور مطالعه جمله کارهای آخرت می‌کند چنانکه گوئی او رامشاهده است.