مطابق

معنی کلمه مطابق در لغت نامه دهخدا

مطابق. [ م ُ ب ِ ] ( ع ص ) موافق و برابر. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). یکسان و مثل و مانند و معادل. ( ناظم الاطباء ) : ابیات ابوتمام طائی موافق حال و مطابق وقت او آمد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 292 ). مطابق این سخن پادشاهی را مهمی عظیم پیش آمد گفت اگر این حالت به مراد من بر آید چندین درم دهم زاهدان را. ( گلستان ).
- مطابق شدن ؛ موافق و هم فکر و هم رأی شدن. متفق و هماهنگ شدن. موافق شدن : وجمله برقمع و استیصال لشکر غور مطابق شدند. ( جهانگشای جوینی ). اکثر بر تفویض مفاتیح خانیت بر پسر او منکوقاآن متفق شدند و بر آن مطابق. ( جهانگشای جوینی ).
|| در نزد صرفیون بر فعلی رباعی که مضاعف باشد اطلاق می گردد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 919 ). || هر یک از دو کلمه متقابل که در مصراع یا بیتی آورده شود. رجوع به تضاد و مطابقه شود. || تطابق دو کلمه مشابه یا مترادف در چهارمقاله آمده : «رودکی گوید:
آفرین و مدح سود آید همی
گر به گنج اندرزیان آید همی.
و اندراین بیت از محاسن هفت صنعت است : اول مطابق ، دوم متضاد...». مرحوم قزوینی بر مؤلف چهارمقاله اعتراض کرده گوید: «مطابقه و تضاد را دو صفت علی حده شمردن بعید از صواب است زیرا که جمع بین ضدین یا اضداد را که یکی از صنایع معنوی است ، هم مطابقه نامند و هم تضاد و هم طباق و هم تکافؤ و اینها الفاظ مترادفه است. برای یک معنی در اصطلاح بدیع». ولی باید دانست که مراد نظامی عروضی از مطابق ، مطابقه «آفرین » و «مدح » است در بیت مذکور و در ذکر تضاد نظر به دو کلمه «سود» و «زیان » داشته... در قرنهای 5 و 6 هجری این کلمه بدین معنی مستعمل بوده. ( از فرهنگ فارسی معین ) :
همه باغ پرسندس و پر صناعت
چو لفظ مطابق چو شعر مکرر.فرخی.و رجوع به تعلیقات چهارمقاله نظامی عروضی چ معین ص 173 شود. || آن اسب که پای همانجا نهد که دست نهاده. ( مهذب الاسماء ).
مطابق. [ م ُ ب َ ] ( ع ص ) برابر و موافق در چیزی :
یکچند به زرق شعر گفتی
بر شعر سیاه و چشم ازرق
باجد کنون متابعت کن
ای باطل و هزل را مطابق.ناصرخسرو ( دیوان چ سهیلی ص 236 ).و رجوع به مُطابِق شود.

معنی کلمه مطابق در فرهنگ معین

(مُ بِ ) [ ع . ] (اِا. ) موافق ، برابر.

معنی کلمه مطابق در فرهنگ عمید

برابر، یکنواخت، یکسان.

معنی کلمه مطابق در فرهنگ فارسی

برابر، یکنواخت، یکسان
( اسم ) ۱- مساوی برابر. ۲ - هر یک از دو کلم. متقابل که در مصراع یا بیتی آورده شوند . ۳ - تطابق دو کلم. مشابه یا مترادف در چهارمقاله آمده ( رودکی گوید ) : آفرین و مدح سود آید همی گر بگنج اندر زیان آید همی . و اندرین بیت از محاسن هفت صنعت است : اول مطابق دوم متضاد ... مرحوم قزوینی بر مولف چهارمقاله اعتراض کرده گوید : مطابقه و تضاد را دو صفت علی حده شمردن بعید از صواب است زیرا که جمع بین ضدین یا اضداد را که یکی از صنایع معنوی است هم مطابقه نامند و هم تضاد و هم طباق و هم تکافو و اینها همه الفاظ مترادفه است برای یک معنی در اصطلاح بدیع ... و لی باید دانست که مراد نظامی عروضی از مطابق مطابق. آفرین و مدح است ( در بیت مذکور ) و در ذکر تضاد نظر بدو کلم. سود و زیان داشته در قرنهای ۵ و ۶ ه . این کلمه بدین معنی مستعمل بوده : همه باغ پرسندس و پرصناعت چو لفظ مطابق چو شعر مکرر . ( فرخی )
برابر و موافق در چیزی

معنی کلمه مطابق در ویکی واژه

pertinente
موافق، برابر.

جملاتی از کاربرد کلمه مطابق

باین تاریخ هم آمد مطابق کتاب حق شود بحر الحقایق
«‌بوهریره‌» همی نماید نقل این حدیث از نبی مطابق عقل
صادق آل رسول نامه فرو خواند دید سخن با حقیقتست مطابق
بتول شور به مجلس فکند با ویُلُن قمر مطابق او در غناء شیرین بود
باشد علی و یمین مطابق بعدد اصحاب یمین محقق اصحاب علیست
با جد کنون مطابقت کن ای باطل و هزل را مطابق
بویژه آنکه بفرمان شه مطابق یافت هر آنچه رایش امضا نمود سرتاسر
نه هر سواد که باشد مطابق اصل است یکی است کعبه مقصود در تمام جهان
که باسرار ده تو آن کردار که بود آن مطابق گفتار
گر جوابی می دهد نبود مطابق با سؤال ز آسمان عارض سخن می گوید او از ریسمان