مضی

معنی کلمه مضی در لغت نامه دهخدا

مضی. [ م ُ ضی ی ] ( ع مص ) بگذشتن چیزی. ( تاج المصادر بیهقی ). گذشتن ورفتن. ( آنندراج ). رفتن. گذشتن. سر آمدن. شدن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( اِ ) الی مضی الحول ؛ یعنی تا انجام و انتهای سال. ( ناظم الاطباء ).
مضی ٔ. [ م ُ ضی ی ْٔ / م ُ ض ِءْ ] ( ع ص ) ( از «ض وء» ) روشن شونده و روشن کننده ، اسم فاعل از «اضأت » که لازم و متعدی است. ( غیاث ). روشن و تابان و درخشان و روشنی دهنده. ( ناظم الاطباء ). فروزان. روشن. روشن کرده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
قدر او چرخ بلند و رای او شمس مضی ٔ
قدر او بحر محیط و جود او ابر مطیر.سنایی.پیشکار ضمیر و رای تواند
جرم مهر مضی و ماه منیر.سوزنی.

معنی کلمه مضی در فرهنگ معین

(مَ یّ ) [ ع . ] (اِمص . )گذشتن ،گذشت زمان .

معنی کلمه مضی در فرهنگ عمید

۱. روشن، درخشنده.
۲. روشنایی دهنده.

معنی کلمه مضی در فرهنگ فارسی

رفتن، گذشتن ، گذشت زمان
۱- ( مصدر ) رفتن گذشتن . ۲ - ( اسم ) گذشت زمان .
بگذشتن چیزی گذشتن و رفتن

معنی کلمه مضی در ویکی واژه

گذشتن، گذشت زمان.

جملاتی از کاربرد کلمه مضی

در مضیقی چو تنگنای قلم شده باریک در خزیده چو نال
مثال نال شدی در مضیق ناکامی من گداخته جان را تن بلا پرور
از ضمیر روشنش گیرد ضیا شمس مضی هم بدان تقدیر کز شمس مضی بدر منیر
حسب ظاهر تعریف سند مبنی بر اینکه سند نوشته‌ای است که ممضی به امضاء یا ممهور به مهر یا منقوش به اثر انگشت متعهد باشد، باید گفت سفید امضاء، سند محسوب نمی‌شود ولی با توجه به عرف قضائی و با توجه به مفاد مواد قانون مدنی در قسمت اسناد و نیز ماده ۱۰ قانون مذکور
و بویع بالمهدی ثم اذا مضی احاط به الهادی و زاد له الخبر
در طریق مضیق عمر و فنا برفکنده بلا نفر به نفر
عجب نگر که مکانی چنین مضیق بتست چنان وسیع که گویی که لامکانش فضاست
دوستان با یک جگر پر خون که اینک قد مضی دشمنان با یک دهن پر خنده کانک قد هلک
حاشا که حال خوش دهدت رو چو کار تو گه فکر ما یجی گهی ذکر ما مضی ست
در آن زمان یک کشیش معتقد به فرقهٔ دومینیک، با هدف جمع‌آوری اعانه برای تأمین هزینه‌های بازسازی کلیسای سنت پیتر در رم که توسط پاپ لئون دهم شروع شده بود، به فروش آمرزش‌نامه در سرزمین‌های آلمان اقدام کرد. در آن زمان آلبرت ماینز، اسقف اعظم ماینز در آلمان، برای خرید مقام خود مبلغ زیادی را قرض گرفته بود و بشدت در مضیقه بود. به همین دلیل با شرط دریافت قسمتی از درآمد حاصل از فروش آمرزش‌نامه، اجازهٔ این کار را در سرزمین‌های خود صادر کرد. لوتر احساس کرد که باید چنین تقلبی را برای مردمی که اقدام به خرید آمرزش‌نامه می‌کنند افشا کند. این افشاگری در مناظره‌ای که در دانشگاه ویتنبرگ برگزار شده بود انجام شد.
شهر زیبا و تاریخی مدینة البلید در جنوب شهر صلاله واقع شده‌است، این شهر در قرن چهارم هجری قمری بنیادگذاری شده‌است. این شهر در سده دهم میلادی مرکز تجارت منطقه بوده‌است، همچنین منطقه قدیمی مریاط و شصر در نجد و منطقه مضی از مراکز مهم جمع‌آوری «اللُّبان» بوده‌اند در آن دوران.
حاکمیت قانون دارای یک معنای عام است و یک معنای خاص. در معنای عام، یعنی وجود نظم در کشور؛ به عبارت دیگر، وقتی افراد جامعه به گونه‌ای مشابه و با رعایت هنجارهای مشترک رفتار نمایند، به معنای آن است که قانون حاکم است. در معنای مضیق تر به معنای اجرای قوانین موضوعه و قوانینی که مجلس و مقامات صالح کشور وضع کرده‌اند، به نحوه درست و در راستای اجرای هدف آن قانون.