مضرات

معنی کلمه مضرات در لغت نامه دهخدا

مضرات. [م َ ض َرْ را ] ( ع اِ ) ج ِ مضرت. زیان ها و ضررها : و این دو صفت هوا و غضب به ضرورت به نفس درمی بایست تا به صفت هوا جذب منافع خویش کند و به صفت غضب دفع مضرات ، تا در عالم کون و فساد وجود او باقی ماند و پرورش یابد. ( مرصادالعباد چ شمس العرفاء ص 101 ).

معنی کلمه مضرات در فرهنگ معین

(مَ ضَ رّ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مضرت .

معنی کلمه مضرات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مضرت : ۱ - زیانها ضررها ۲- گزندها آسیبها : و این دو صفت هوا و غضب بضرورت بنفس در میبایست تا بصفت هوا جذب منافع خویش کند وبصفت غضب دفع مضرات تا در عالم کون و فساد وجود او باقی ماند و پرورش یابد .

معنی کلمه مضرات در ویکی واژه

جِ مضرت.

جملاتی از کاربرد کلمه مضرات

علاوه بر این مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو نشان می‌دهد که این دارو ضمن کاهش چربی خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. البته مضرات گوناگونی نیز برای این دارو پیش‌بینی شده‌است؛ از جمله اینکه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.
نفس مردم مر قول و کتابت را که مر او را علم از آن به حاصل شود، به حاست های سمع و بصر (اندر) یابد، بدین سبب سپس از سخن اندر قول و کتابت، سخن اندر حواس ظاهر گفتیم. پس گوییم که حواس پنج گانه اندر جسد مر نفس را آلت هاست که نفس بدان چیزها (را) اندر یابد، وز حواس حیوان بعضی شریف تر از بعضی است و شرف آن بر یکدیگر به حکم منفعت ها و مضرات هاست که حیوان بدان حواس مر منافع را بجوید وز مضرت ها بپرهیزد، پس حاستی که اندر ان مر او را منفعت بیشتر است شریف تر است.
هستی تو زمانه و اگر نی ز چه معنیست بر اهل زمان از تو مضرات و منافع؟
در بعضی از نشریات علمی مواردی را به عنوان مضرات ازون‌درمانی ذکر کرده‌اند از جمله امکان آزاد کردن رادیکال آزاد در خون بیمار یکی از مشکلات این روش است. و همچنین استفاده بیش از حد یا دوزهای بالا ممکن است موجب ایجاد آسیب‌های جدی در سلول‌های خون و بدن شود.
نگرانی‌های مرتبط با آلاینده جوی ثانویه نقش بسزایی در بالا گرفتن مناقشات بر سر مضرات و مقررات مرتبط با محصولات دخانیاتی داشته‌است. از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، نگرانی‌های عمومی به واسطهٔ مقوله آلاینده جوی ثانویه باعث شده تا صنعت دخانیات، چنین پیامدی را به عنوان تهدیدی جدی برای منافع تجاری خود در نظر بگیرد. صنعت دخانیات با وجود آنکه از اوایل دهه ۱۹۸۰ از مضرات آلاینده جوی ثانویه آگاهی داشته‌است، با این همه، یک بحث علمی را با هدف توقف اعمال مقررات علیه محصولات خود به جریان انداخته‌است.