مضامین

معنی کلمه مضامین در لغت نامه دهخدا

مضامین. [ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ مضمون. مضمونها. ( ناظم الاطباء ). آنچه از کلام و عبارت مفهوم شود : سواد آن را با سواد کاغذ کارپردازبغداد عاجلاً خدمت نواب والا، قلمی و ارسال نمود. از مضامین آنها مستحضر خواهید گشت. ( نامه میرزا آقاخان نوری به احتشام الدوله ، یغما سال 12 ص 562 ). و رجوع به مضمون شود. || لطیفه ها. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مضامین در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مضمون .

معنی کلمه مضامین در فرهنگ عمید

= مضمون

معنی کلمه مضامین در فرهنگ فارسی

جمع مضمون
( اسم ) جمع مضمون : سواد آنرا با سواد کاغذ کارپرداز بغداد عاجلا خدمت نواب والاقلمی و ارسال نمود . از مضامین آنها مستحضر خواهید گشت که دولت انگلیس اعلام جنگ نموده است ...

معنی کلمه مضامین در ویکی واژه

جِ مضمون.

جملاتی از کاربرد کلمه مضامین

ادا فهم مضامین تمناها نه‌ای ورنه چمن طرح از نوای عندلیبان می‌توان‌کردن
شد مضامین در میان اهل معنی مبتذل تازه‌گویی کو که آرد فکرش از ابکار حرف
به زلفی بسته‌ام دل از مضامینم چه می‌پرسی دو عالم معنی باریک قربان سر مویش
در امت او چون کس نشناخت خدا از گاو در وصف تو نتوانست اعلان مضامینا
شمس‌الدین ابوالفضل محمد بن عمر قادری شهرت‌یافته به شمس‌الدین قادری (۱۴۱۷ - ۱۴۹۷م) قاضی، ادیب و شاعر برجستهٔ مصری در دورهٔ مملوکی بود. در شعر او مضامین دینی و نوآوری‌های ادبی دیده می‌شود.
داستان‌ها و مضامین شاهنامه چنان از سوی توده‌های ارمنی مورد استقبال قرار گرفت که حتی در صومعه‌ها و کلیساها نیز به نقل آن‌ها می‌پرداختند. بدین ترتیب شاهنامه در میان کشیشان و صومعه نشینان نیز طرفدارانی پیدا کرد و از گستانتین یرزنگاتسی که خود شاعر و کشیش کلیسا بود، خواسته شد تا اشعاری با آهنگ و مضامین شاهنامه به سراید. یرزنگاتسی نیز شعرهایی با آهنگ و لحن شاهنامه سرود که مورد استقبال فراوان واقع شدند.
سرمه چشم جهان بین مضامین دقیق خط و خال رخ خوبان معانی رساست
غزل نامه طوفان به مضامین جدید در بر خسرو شیرین‌دهنان چون شکر است

باطل شدن برخی مضامین مسیحیت با پیشرفت علم از جمله گرد نبودن زمین، کشف مناطق جدید و…

نخل‌ گلزار محبت ثمر عیش نداد مصرع آه همان یأس مضامین آمد
علاوه بر این، قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ملی، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور و اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.
طبع را می‌آزماید در مضامین شگرف وزسخن سنجان امید مرحبا دارد همی
وثوق دولت و دین را، ز من گوی این مضامین را: که برچین ز ابروان چین را، چنین پرچین مگردانش
عرضه‌ای دارم چه قول مردم بالغ سخن هم طویل اندر مضامین هم قصیر اندر بیان
از دیگر نکاتی که موسکیتی به آن اشاره کرد، بحث حذف بخشی از محتوای جنسی کتاب در فیلم بود: «ما تا همین‌جا هم فشارهای زیادی را برای ساخت فیلمی با درجه سنی «آر» که بچه‌ها نقش اصلی آن هستند تحمل کردیم. مسائل جنسی از مهم‌ترین مضامین رمان کینگ هستند که به خوبی وجه تاریک انسانی را نشان می‌دهد اما به ما اجازه ندادند خیلی وارد این موضوعات بشویم و فکر می‌کنم که خود بچه‌ها نیز این‌گونه راحت‌تر بودند. از همان اول هم که کری فوکوناگا فیلم‌نامه را نوشت، بسیاری از مضامین جنسی کتاب را کنار گذاشت.»