مصور

معنی کلمه مصور در لغت نامه دهخدا

مصور. [ م َ ] ( ع اِ ) ماده بز. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ( ص ) ناقه کم شیر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ناقه که شیرش بدرنگ برآید. ج ، مِصار، مَصائِر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
مصور. [ م ُ ] ( ع اِ ) ج ِ مِصْر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به مصر شود.
مصور. [ م ُ ص َوْ وِ ] ( ع ص ) صورت کننده. ( از منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ) ( السامی فی الاسامی ). ج ، مصورون. || آفریننده. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مقابل مصوَّر. ایجادکننده. موجد. به وجودآورنده. ترکیب دهنده. ( یادداشت مؤلف ). شکل دهنده :
یک جوهر ترکیب دهنده ست و مصور
یک جوهر ترکیب پذیر است و مصوَّر.ناصرخسرو.سزد که روی اطاعت نهند بر در حکمش
مصوری که درون رحم نگاشت جنین را.سعدی. || آنکه صورت می کشد و نقاشی می کند. نقاش. پیکرساز. ( ناظم الاطباء ). پیکرکننده. ( دهار ). نگارنده صورت. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 89 ). صورت بخشنده. چهره آرای. صورتگر. پیکرنگار. نقاش. نگارنده. نگارگر. تصویرگر. صورتساز. چهره نما. چهره نمای. ( یادداشت مؤلف ) :
بفرمود تازخم او را به تیر
مصور نگاری کند بر حریر.فردوسی.ز لشکر سواری مصور بجست
که مانند صورت نگارد درست.فردوسی.فراوان مصور بجست از یمن
شدند آن سران بر درش انجمن.فردوسی.رمح تو و تیر تو و شمشیر تو باشد
گر نقش کند وهم مصور صور فتح.مسعودسعد.
مصور. [ م ُ ص َوْ وِ ] ( اِخ ) نامی از نامهای خدای تعالی. واهب الصور :
گر از راست کژّی نباید که آید
چرا هست کرده مصور مصوَّر؟ناصرخسرو.فزونی و کمّی در او ره نیابد
که بد زاعتدال مصور مصور.ناصرخسرو.ز مردی و جگر نگذاشت باقی
مصور در تو ای زیبا مصوَّر.ازرقی.
مصور. [ م ُ ص َوْ وِ ] ( اِخ ) مشهدی حاجی علی قلیخان ، فرزند حاجی رضاقلی. در تهران به سال 1227 هَ. ق. متولد شد. غالباً در مشهد تحصیل علم نقاشی و شاعری کرد و از هر دستی شعر دارد. از اوست :
پیر و پتیاره جهان را ای دل از پیری مشو شو
بکر و مکاره زمان را ای تن از بکری مکن زن

معنی کلمه مصور در فرهنگ معین

(مُ صَ وَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) نقاشی شده ، دارای صورت و شکل .
(مُ صَ وِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) نقاش ، صورتگر.

معنی کلمه مصور در فرهنگ عمید

۱. دارای تصویر.
۲. [قدیمی] دارای شکل و صورت.
نقاش، صورتگر.

معنی کلمه مصور در فرهنگ فارسی

نقاش، صورتگر، صورت نقاشی شده، نقش کرده، دارای شکل وصورت
( اسم ) ۱ - صورت دهنده : پس معلوم شد که مدبری هست حکیم و مصوری هست علیم و قادر که هر کس را بر صورت دیگری می آفریند . ۲ - صورتگر نقاش : از خطوط استادان وخوشنویسان ماتقدم و تصویر مصوران عدیمالمثل زرین قلم و سایر تحف در سرکار او بسیار بوده چینی خانهاش رشک نگارخان. چین و خطا مینمود .
نعت مفعولی از تصویر یا نقاشی شده و دارای صورت و شکل .

معنی کلمه مصور در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] مصور شکل بخشیدن تصویر شی ء، عبارت است از نازل کردن آن شی ء از جهان اجمال به جهان های تفصیل؛ و تنظیم استعدادهای آن برای تأثیر گذاشتن و تأثیر پذیرفتن؛ مثل نازل نمودن روح به قوای جسمانی و هماهنگ نمودن این برای نشان دادن آثار و علائمش.
مصور اسمی از اسامی حضرت حق است، به جهت قرار دادن وهم و خیال در روح و مشخص نمودن درجات وهم و تربیت قوای خیالی و کلا در مراتب آن، در شنوایی و بینایی و بویایی و چشایی و لامسه و از این قبیل شکل بخشیدن ها.
ترجمه شرح الاسماء الحسنی از علّامه سیدحسین همدانی دورودآبادی

جملاتی از کاربرد کلمه مصور

نور تجلی او ساخت منور مرا صورت او شد پدید کرد مصور مرا
طبق مجموعه کتاب‌های مصور خالی از سکنه، آدام زمانی عضو ابتکار بود که وظیفه محافظت از پروفسور والش را بر عهده داشت. شبح ریچارد ویلکینز، شهردار، بدن یک خون‌آشام را بدست گرفت و سپس توسط ابتکار اسیر شد. شهردار که ناامید از فرار بود، به بدن یک دیو مرده حرکت کرد و آدم را کشت. پروفسور والش که یکی از عوامل مورد علاقه او بود، قول داد که او را به زندگی برگرداند و جسد او را در پروژه ۳۱۴ خود قرار داد. با این حال، به دلیل ماهیت پیچیده بوفیورس، ممکن است در واقع این زنجیره اتفاقات شرعی نباشد.
بهترین کار شناخته شده وی، احتمالاً داستان مصور وی تحت عنوان اگر… است که از ۱۹۸۱ تا ۲۰۲۱ میلادی در روزنامه گاردین به چاپ می‌رسید و خود وی نیز از میانه‌دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان کارتونیست اصلی این روزنامه کار می‌کند.
درونت هر دمی صد راز دیگر یکی میبینمش اینجا مصور
استیون لاو در کتاب فلسفه‌ها از مجموعه کتاب‌های مصور ۳۰ ثانیه، با همکاری جولیان بگینی و بری لوور به تشریح ۵۰ مورد از فلسفه‌های تاریخ پرداخته است.
در سال ۱۳۱۴ خورشیدی به استخدام وزارت پست و تلگراف درآمد و به عنوان تلگرافچی مشغول کار گردید، سپس به مطبوعات راه یافت و در مجله تهران‌مصور، آتش، و روزنامه اطلاعات مقاله می‌نوشت. به دلیل انتشار خبری علیه رزم‌آرا از اطلاعات اخراج و در مجله روشنفکر فعالیت خود را از سر گرفت. قبل از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، با حزب توده همکاری می‌کرد و از طرف حزب به فستیوال جهانی جوانان در بخارست اعزام شد.
یک سری مانگا ژاپنی هم از روی این اثر توسط یومی ساراچی مصورسازی شد که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۹ در ماهنامه کمیک الایو انتشارات مدیا فکتوری منتشر شد. همچنین یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۲۴ قسمتی نیز توسط استودیوی وایت فاکس تهیه شد که از تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۱ تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱ در ژاپن پخش گردید. مانگا، انیمه و بازی ویدئویی اشتاینر؛ گیت با موضوع سفر در زمان است.
بی ز دستی دست‌ها بافد همی جان جان سازد مصور آدمی
درون من منوّر شد حقیقت نهاد او مصور شد حقیقت
هر چه مصور شود بصورت اشیاء هست گران داد و دین و دانش ارزان
بروز معرکه اندر دماغ دشمن ملک خیال تیغ تو نقش اجل مصور کرد
کتاب مصور این جلد در سال ۲۰۰۹ توسط جیووانی ریگانو طراحی و توسط پائولو لامانا رنگ‌آمیزی و منتشر شد. اٌاین کالفر و اَندرو دانکین نویسندهٔ متون این کتاب بودند که کمی با کتاب اصلی ماجرای شمال متفاوت است؛ اما داستان و اتفاقات همان است.
بی عشق چون زیم که سرای وجود را دیوار و در به صورت خوبان مصور است
و گر چنان که مصور شود گزیر از عشق کجا روم که نمی‌باشدم گزیر از دوست
هنگامی که هنوز مشغول تدریس بود، بیل برخی کارهای بدون مزد را برای مجله بیرمنگم برادساید انجام می‌داد و کارتون تولید می‌کرد، از جمله داستان مصور مکسویلِ جهش‌یافته که هر بار با نوشیدن یک مقدار اندک نوشیدنی ایل، به یک شخص متفاوت مبدل می‌گردید.
خلاصش دهد از خیال مصور تمنای سودای خامش بسوزد
آن سال هفته‌نامهٔ تهران مصور به مدیریت مهندس عبدالله والا نوشت که اگر تیمور بختیار به نخست‌وزیری رسد «آزادی بحرین یکی از برنامه‌های ایشان خواهد بود».
نقش شیرین را به خون دل مصور ساختیم بیستون کان بدخشان گشت از فرهاد ما
فصل اول از مردگان متحرک بترسید یک مجموعه تلویزیونی درام ترسناک آمریکایی در شبکه ای‌ام‌سی در ۲۳ اوت ۲۰۱۵ پخش شد و در ۴ اکتبر ۲۰۱۵ به پایان رسید که شامل شش قسمت بود. این مجموعه یک اسپین‌آف از مردگان متحرک است که بر اساس مجموعه کتاب‌های مصور به همین نام توسط رابرت کرکمن، تونی مور و چارلی ادلرد ساخته شده است. در ۹ مارس ۲۰۱۵، ای‌ام‌سی اعلام کرد که دستور ساخت سریال از مردگان متحرک بترسید برای فصل دوم تمدید شد. فصل دوم، شامل ۱۵ قسمت، در ۱۰ آوریل ۲۰۱۶ برای اولین بار پخش شد.