مصوبه

معنی کلمه مصوبه در لغت نامه دهخدا

( مصوبة ) مصوبة.[ م َ ب َ ] ( ع اِ ) مصیبت و سختی و بدبختی. ج ، مصاوب.( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ). مصیبة. ( منتهی الارب ).
مصوبة. [ م ُ ص َوْ وَ ب َ ] ( ع ص ) تأنیث مصوب. || مصوب. مصدق. تصویب شده. تصدیق شده : قوانین مصوبه مجلسین سنا و شورای ملی. و رجوع به مصوب شود.

معنی کلمه مصوبه در فرهنگ معین

(مُ صَ وَّ بِ یا بَ ) [ ع . مصوبة ] (اِمف . ) مؤنث مصوب . ج . مصوبات .

معنی کلمه مصوبه در فرهنگ فارسی

( اسم ) مونث مصوب : هر قسمتی از مقررات قانون تفتیش اسعار مصوب. ۶ اسفند ۱۳٠۸ ...که منافی با مقررات این قانون باشد ملغی است . جمع : مصوبات .

معنی کلمه مصوبه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تصویب و تخطیه

معنی کلمه مصوبه در ویکی واژه

مؤنث مصوب. تصویب‌نامه، مقرراتی که هیئت وزیران راجع به موضوعی وضع می‌کند.
(جمع): مصوبات.

جملاتی از کاربرد کلمه مصوبه

اسلام‌آباد شهری است که در بخش اسلام‌آباد مغان شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل قرار دارد. نام پیشین این شهر، اسلام‌آباد قدیم بود و در اسفند ۱۳۹۰ طبق مصوبه هیئت وزیران به شهر اسلام‌آباد تبدیل شد.
طبق مصوبه مجلس کنکور به تدریج حذف شود و معیارهای دیگری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.
در دهکده‌های روستایی هند، ازدواج کودکان نیز انجام می‌شود که والدین آن را در گاهی حتی قبل از تولد کودک تنظیم می‌کنند. این عمل به موجب «مصوبه ممنوعیت ازدواج کودک» در ۱۹۲۹ ممنوع گشت.
استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های ایران است. این استان در شرق ایران واقع شده و مرکز آن، شهر بیرجند است. استان خراسان جنوبی، تا سال ۱۳۸۳ به همراه خراسان شمالی و خراسان رضوی، استان خراسان را تشکیل می‌دادند و در آن سال با مصوبه مجلس شورای اسلامی و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، در سال ۱۳۸۳ ایجاد شد.
جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به مصوبه ضد کارگری تعیین دستمزد شورای عالی کار، گرانی، فقر و فساد، تورم، وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل فرمانداری شوش و دفتر مدیریت شرکت اعتصاب خود را ادامه دادند.
در اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ هر ۳ نیرو با مصوبه شورای انقلاب، با یکدیگر ادغام شدند و در پی آن، نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس گردید. با شکل‌گیری سپاه، جواد منصوری به عنوان فرمانده و ابوشریف نیز از طرف شورای انقلاب به سمتِ عضو شورای فرماندهی و فرمانده عملیات سپاه پاسداران منصوب شد. با شکل‌گیری شورای فرماندهی به عنوان کادر مرکزی سپاه و مشخص شدن وظایف اولیه آن، زمینه تأسیس زیرمجموعه‌های سپاه و توسعه آن در سایر شهرهای ایران فراهم آمد. آقازمانی مدتی بعد، به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شد.