مصنوعات

معنی کلمه مصنوعات در لغت نامه دهخدا

مصنوعات. [ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ مصنوعة. رجوع به مصنوعة شود. || چیزهای ساخته شده و اختراع شده. ( ناظم الاطباء ). مصنوع کرده شده. ساخته شده. شکل و ترکیب یافته : رشید کاتب چون خواست تا دقایق صناعت اشعار تازی و پارسی بیان کند و در حقایق مصنوعات آن تألیفی سازد بنای کتاب حدائق السحرفی دقائق الشعر بر لغت پارسی نهاد. ( المعجم ص 18 ).

معنی کلمه مصنوعات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مصنوعه ( مصنوع ) : رشید کاتب چون خواست تا دقایق صناعت اشعار تازی و پارسی بیان کند و در حقایق مصنوعات آن تالیفی سازد بنائ کتاب حدائق السحرفی دقائق الشعر بر لغت پارسی نهاد ...

جملاتی از کاربرد کلمه مصنوعات

سرزمین ارمنستان به منزله چهارراهی است که آسیا را به اروپا وصل می‌کند؛ از دیرباز بازرگانان ارمنی کالاهای کشورهای آسیایی را به اروپا صادر می‌کردند و مصنوعات و فراورده‌های کشورهای اروپایی را به کشورهای آسیایی می‌آوردند. شاه عباس ابریشم‌ها را به وسیله بازرگانان ارمنی صادر می‌کرد. بازرگانان ارمنی ابریشم‌ها را از انبار سلطنتی تحویل می‌گرفتند و در کشورهای اروپایی می‌فروختند؛ در عوض کالاها و مصنوعات کشورهای اروپایی را خریده، به ایران می‌آوردند؛ سپس بهای ابریشم‌ها را به خزانه شاهی می‌پرداختند.
ابزارهای اولیه بشر که از موادی مانند سنگ، استخوان و چوب ساخته شده بودند، برای تهیه غذا، شکار، ساخت سلاح، تولید پوشاک و مصنوعات مفید و صنایع دستی مانند سفال استفاده می‌شد.
اشتباهات واجی و آوایی هر دو ممکن است در یک نفر رخ دهد در چنین مواردی تمرکز اولیه معمولاً روی مصنوعات آوایی است که گفتار درمانی ممکن است در بهبود پروسه لازم باشد. از انجا که آموزش به کودک در ادای آواها (اصوات) کامل نخواهد شد اگر چه بچه‌ها نحوهٔ ادای آن را ندانند.
و هشتم دلیل بر هستی صانع آن است کز مصنوعات بعضی دانستنی و خوردنی و دیدنی و جز آن است و بعضی داننده و خورنده و بیننده و جز آن است. پس صنع اندر این دو مصنوع به خلاف یکدیگر رونده است و فعل به خلاف یکدیگر جز به دانش نباشد از فاعل، و صنع اندر جسم که اثر پذیر است اثر است و اثر اندر اثر پذیر از اثر کننده دلیل باشد و اثر کننده جز اثر پذیرنده باشد. پس اکنون تو مر آن اثر کننده را که اثر کردن او به (دانش) ظاهر کردیم، خواهی صانع گوی و خواهی نامی دیگر نهش چو دانستی که او جسم نیست، از بهر آنکه اگر جسم بودی اثر پذیر بودی و اندر او اثرکننده ای دیگر لازم آمدی.
از نیشک‌ها برای ایجاد نقاطی که در هنرهای عامیانه و مصنوعات سفالی مکزیکی نقش می‌شود، نیز استفاده می‌شود. هنر نقطه‌ای در اوآخاکا با استفاده از نیشک‌ ایجاد می‌شود. همینطور در مناطق دیگری چون اوکراین برای نقاشی پیسانکاها (تخم‌مرغ عید پاک) نیز کاربرد دارد. در معماری ایرانی نیز در هنر گچ‌بری برای انتقال طرح‌ها بر روی دیوار از نوعی نیشک سوزنی و خاکۀ زغال چوب استفاده می‌شود.
یکی دیگر از مصنوعات به مجود آمده وقتی است که الکترودها تحت واکنش‌های شیمیایی به دلیل وجود میدان قوی‌الکتریکی در فواصل قرار می‌گیرند. این واکنش‌ها می‌توانند اندازه‌گیری ولتاژ را دچار اختلال کنند.
(مصنوعات خواجو) دیبای کمسان غریب آید این نخ و نسج بجای بمی از کرمان.
پیش از جنگ داخلی آمریکا بوری ارتباط اندکی با سیاست داشت. بوری از سیاست‌های حزب ویگ دفاع کرد و از بازرگانی بین‌المللی طرفدار حمایت از مصنوعات داخلی، حمایت نمود. در سال ۱۸۴۳ کنسول بلژیک بود. بعد از انحلال حزب ویگ در اواسط دههٔ ۱۸۵۰، بوری جمهوری‌خواه شد.
آتشفشان زاپاترا یک آتشفشان مرده است و عدم فعالیت طولانی‌مدت آن سبب شده تا این جزیرهٔ آتشفشانی پوشیده از جنگل‌های انبوه باشد. جزیرهٔ زاپاترا مسکونی است و افراد کمی از بومیان در آن زندگی می‌کنند. همچنین برخی از مهمترین سایت‌های باستان‌شناسی نیکاراگوئه در این جزیره واقعند چنانکه تاکنون مصنوعات و تندیس‌های باستانی بسیاری در این جزیره یافت شده‌اند و بسیاری نیز هنوز در زیر خاک مدفونند. مجموعه‌ای از تندیس‌های یافت‌شده در زاپاترا را می‌توان در موزهٔ سان فرانسیسکوی شهر گرانادا مشاهده نمود.
در یک تجربهٔ آزمایشی دایرهٔ کلمات مصنوعات فرهنگی، در میان چهار نمونه از چهار زبان با کلمات عربی، ۵۲ درصد کلمات اسپانیایی از زبان عربی اقتباس شده‌بود و این میزان در زبان فارسی تنها ۱۴ درصد بوده‌است. درحالی‌که زبان اسپانیایی توسط گروه بزرگی از غیرمسلمان با موضوعات غیراسلامی به‌کار می‌رود. بر اساس این تجربهٔ آزمایشی، میزان کلمات عربی در زبان فنیِ اسپانیایی در زندگی روزمره، ۸ درصد و در زبان فارسی ۲۲ درصد بود.[نیازمند منبع]
آن گهٔ منکر همی گردد که مصنوعات را صانعی باید مگر دیوانه است این گوش دار
و گفت فکرت حرکت دل است پس از شناختن و طلب حقایق کارها، و مصنوعات حق تعالی میدانی است که تفکر جولان کردن دل است در آن میدان. هرچند که مرد تفکر بیش کند حقایق بیش روی نماید. و چندان که به ادارک حقایق ربوبیت می‌افزاید اقرار او در عبودیت می‌افزاید.
وی در طول زندگی خود، مجموعه ای چشمگیر از لباس و مصنوعات نظامی را جمع‌آوری کرده بود و پس از مرگ وی را به موزه ارتش در پاریس وصیت کرده بود.
آینهٔ جان را مصفا کن بذکر کلّ مصنوعات را می‌بین بفکر
اقتصاد بوسنی و هرزگوین یک اقتصاد در حال گذار است که اصلاحات محدودی دادشته است. اقتصاد این کشور تا حدود زیادی وابسته به صادرات فلزات، انرژی، مصنوعات نساجی، مبلمان و همچنین کمک‌های خارجی و پولی که نیروی کار در خارج از کشور به خانه می فرستند است. جنگ‌های بین‌نژادی موجب سقوط هشتاد درصدی سطح تولید بین سال‌های ۱۹۹۲ میلادی تا ۱۹۹۵ میلادی شد و بیکاری به شدت افزایش یافت. هرچند بعد از آن اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۰۹ شاهد رشد بود.
ماه در افزایش و نقصان و خود بر حال خویش سوی مصنوعات شو آن گه صنایع کن نظار
و تفکر یا در ذرات و صفات وی بود یا در افعال و مصنوعات وی. و مقام بزرگترین تفکر در ذات و صفات وی است، ولکن چون خلق طاقت آن ندارند و عقول بدان نرسد، شریعت نهی کرده است و گفته که در وی تفکر مکنید، «فانکم لن نقد رول قدره»، و این دشواری نه از پوشیدگی جلال حق است، بلکه از روشنی است که بس روشن است و بصیرت آدمی ضعیف است، طاقت آن ندارد بلکه اندر آن مدهوش و متحیر شود، هم چنان که خفاش به زور نپرد که چشم وی ضعیف است و طاقت نور آفتاب ندارد و به زور فرا نبیند، اما به آخر روز که نور آفتاب اندکی مانده باشد فرا بیند.
پس اینکلمه نه نام نه صفت اشارتست فرا هست. «الّذی» کنایتست از هست تا شنونده آشنا گردد و جوینده بینا و خواهنده دانا، و گفته‌اند هُوَ اشارتست به ذات، الَّذِی اشارت به صفت، خَلَقَ اشارت به فعل. خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً میگوید بیافرید هر چه در زمینست‌ از کوه و دریا و هر چه در آنست از جواهر و معادن و چشمها و جویها و نبات و حیوان صامت و ناطق و پرنده و زنده و چرنده و گرما و سرما و نور و ظلمت و سکون و حرکت. این همه نعمت برای شما آفریدم و شما خود شمردن آن طاقت ندارید چنانک فرمود وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها، و این جمله نعمت و شما را از بهر دو چیز آفریدم یکی آنکه تا به نعمت من دنیا بسر میبرید و روزگار میرانید و منفعت میگیرید. دیگر آنکه منعم را بآن میشناسید و از مصنوعات به وحدانیت صانع دلیل میگیرید.