مصطفوی

معنی کلمه مصطفوی در لغت نامه دهخدا

مصطفوی. [ م ُ طَ ف َ وی ی / وی ] ( از ع ، ص نسبی ) منسوب به مصطفی. ( از یادداشت مؤلف ). منسوب و متعلق به مصطفی. ( ناظم الاطباء ). این لفظ به زیادت واو خطاست زیرا که در لفظ مصطفی و مرتضی الف را حذف کرده یای نسبت می آورند و در این صورت مصطفی و مرتضی هر دو به یای معروف صحیح بود و مرتضوی و مصطفوی به زیادت واو خطا باشد. ( از غیاث ) ( از آنندراج ). || منسوب به مصطفی پیامبر گرامی اسلام :
به سلام آمدگان حرم مصطفوی
ادخلواها بسلام از حرم آوا شنوند.خاقانی.در این چمن گل بی خار کس نچید آری
چراغ مصطفوی با شرار بولهبی است.حافظ.و رجوع به مصطفی شود.

معنی کلمه مصطفوی در فرهنگ معین

(مُ طَ فَ ) [ ع . ] (ص نسب . ) منسوب به مصطفی .

معنی کلمه مصطفوی در فرهنگ عمید

مربوط به مصطفی.

معنی کلمه مصطفوی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به مصطفی ( مطلقا ) ۲ - منسوب به مصطفی ( محمدبن عبدالله ص ) پیغامبر اسلام : درین چمن گل بیخار کس نچید آری چراغ مصطفوی با شرار بولهبی است . ( حافظ ) توضیح بدانکه این لفظ بزیادت و او خطاست چرا که در لفظ مصطفی و مرتضی الف را که خامس بوده حذف کرده یائ نسبت می آرند در این صورت مصطفی ومرتضی هر دو بیای معروف صحیح بود و مرتضوی ومصطفوی بزیادت واو خطا باشد چنانکه با کثر در کلام خواص و عوام واقع است مگر چون در تصانیف ثقات بسیار آمده است لهذا چندان محل تعرض نیست . از جاربردی ودیگر کتب و رسائل .
منسوب به مصطفی

معنی کلمه مصطفوی در ویکی واژه

منسوب به مصطفی. درین چمن گل بی‌خار کس نچید آری.....چراغ مصطفوی با شرار بولهبیست (حافظ)

جملاتی از کاربرد کلمه مصطفوی

چنان‌که ملاحظه شد، دربارهٔ چگونگی احداث و نام بنیانگذاران هگمتانه در بین مورخان یونانی، اتفاق نظر وجود ندارد. مورخان اسلامی نیز در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در مورد محل دقیق آن هم نظریات متفاوتی ارائه شده است. گرچه اکثر مورخان، پژوهشگران و باستان‌شناسان مانند محمدتقی مصطفوی، رومن گیرشمن، اریش فریدریش اشمیت، لوشای و پرا دارا، تپه‌ای را که هم‌اکنون در شهر همدان به نام هگمتانه معروف است، محل اصلی شهر باستانی هگمتانه می‌دانند.
سید احمد مصطفوی کاشانی (زاده ۱۳۲۶) سیاستمدار ایرانی است که نماینده دوره اول و دوم در مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شهرستان نطنز و بخش قمصر کاشان بوده‌است. او آخرین فرزند سید ابوالقاسم کاشانی است.
دور از بوستان مصطفوی یک نهال و دو نخل افکنده
سویِ حق بی رکابِ مصطفوی نرود پایت ارچه بس بدوی
سید احمد مصطفوی (۲۴ اسفند ۱۳۲۴ – ۲۵ اسفند ۱۳۷۳) معروف به سید احمد خمینی، دومین پسر سید روح‌الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، بود. خمینی در سال‌های پیش و پس از انقلاب در سازماندهی روابط پدرش با مسئولان نقش مهمی داشت. او نیز نماینده دوره دوم در مجلس خبرگان رهبری، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.
ببین چکرد او با اهل بیت مصطفوی حدیث رستم بگذار و قصه بهمن
بشنو از بارگاه مصطفوی تا چه دانی ز نکتهٔ نبوی
خدای گشت چو ظاهر به ذات مصطفوی نواخت نوبت شاهی به دولت علوی
سید روح‌الله موسوی خمینی (زاده‌شده به نام سید روح‌الله مصطفوی؛ ۱ مهر ۱۲۸۱ – ۱۳ خرداد ۱۳۶۸) سیاستمدار و مرجع تقلید شیعهٔ دوازده‌امامی اهل ایران بود که از سال ۱۳۵۸ تا زمان مرگش در سال ۱۳۶۸ به‌عنوان نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد. او انقلاب ۱۳۵۷ را رهبری کرد که به سرنگونی حکومت محمدرضا پهلوی و پایان شاهنشاهی ایران منجر شد و به‌دنبال آن، نظام جمهوری اسلامی ایران را از طریق همه‌پرسی بنیان گذاشت.
و این مقام بس بلند است و این معلوم است که قدر آفتاب را آینه داند و آن کس که او در احکام مصطفوی، صلّی اللّه علیه و آله سلم به تقوای با استقامت قیام ننماید اگر از این مقام دم زند مدعی و کذاب بود. از استقامت بر احکام رسول(ص) و تقوای با استقامت نوری از عالم غیب پیدا شود که حق از باطل جداگردد.
سید مصطفی مصطفوی، فرزند روح‌الله خمینی و خدیجه ثقفی، در ۲۱ آذر ۱۳۰۹ در قم زاده شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌های باقریه و سنایی به پایان رساند و در سال ۱۳۲۵ به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و در سال ۱۳۳۰ سطح را به پایان رساند و در درس خارج میرزا حسن موسوی بجنوردی و سید حسین طباطبایی بروجردی حضور یافت. مصطفی علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول، در علوم معقول و منقول نیز مهارت داشت.
بود سر کمال مصطفوی گشت ختم خلافت نبوی
اتباع شریعت نبوی اقتدای طریق مصطفوی
محرم راز حضرت نبوی عاشق نور روی مصطفوی
درباره: احمد مصطفوی خمینی فرزند روح‌الله
کرد اظهار دین مصطفوی بود خورشید ملت نبوی