مصروف

معنی کلمه مصروف در لغت نامه دهخدا

مصروف. [ م َ ] ( ع ص ) بازگردانیده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). برگردانده شده. ( یادداشت مؤلف ). معطوف بکاربرده شده. بکاررفته : تعاقب هردو [ شب و روز ] بر فانی گردانیدن جان... مصروف است. ( کلیله و دمنه ). و همت وی [ شاپور ] همه ساله مصروف بودی به گشایش جهان. ( فارسنامه ابن البلخی ص 72 ).
التفات از همه عالم به تو دارد سعدی
همتی کآن به تو مصروف بود قاصر نیست.سعدی.معروض داشتند که بی شک همت حضرت عالی بر اعلای معالی دین و مراسم شرع سیدالمرسلین... مصروف است. ( ظفرنامه یزدی ج 2 ص 383 ). || ( مأخوذ از تازی ) صرف شده و خرج شده. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت مؤلف ).
- مصروف داشتن ؛ صرف کردن. خرج کردن. به کار بردن.
- || معطوف داشتن. متوجه ساختن : آنکه سعی برای مصالح دنیا مصروف دارد زندگانی بر وی وبال باشد. ( کلیله و دمنه ). همت به جانب ایشان مصروف دار. ( گلستان ص 20 ).
- || برگرداندن. بازگرداندن. دفع کردن. ( از یادداشت مؤلف ) : دست نوایب زمانه از این دولت قاهره روزگار همایون مصروف و دور دارد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 2 ). و عین الکمال از این دولت که عین کمال است مکفوف و نوایب زمان از این درگاه باجلال مصروف دارد. ( لباب الالباب چ نفیسی ج 1 ص 10 ).
- مصروف گردانیدن ؛ به کار بردن. صرف کردن. مصروف کردن. برگماشتن : تا همت به تحصیل علم و تتبع اصول و فروع آن مصروف گردانید. ( کلیله و دمنه ).
|| شراب خالص بی آمیغ. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ج ، مصاریف. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مصروف در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) صرف شده ، خرج شده .

معنی کلمه مصروف در فرهنگ عمید

۱. صرف شده، به مصرف رسیده.
۲. [قدیمی] هرچیز خالص که با چیز دیگر مخلوط و آغشته نشده باشد.

معنی کلمه مصروف در فرهنگ فارسی

صرف شده، بمصرف رسیده ، ونیزبه معنی هرچیزخالص که باچیزدیگرمخلوط و آغشته نشده باشد ، و آنچه ازدرخت که خشک شده باشد
( اسم ) ۱ - صرف شده خرج شده جمع : مصارف . یا مصروف بودن . صرف شدن بکار رفتن : معروض داشتند که بی شک همت حضرت عالی بر اعلای معالم دین و مراسم شرع سیدالمرسلین ...مصروف است ...

معنی کلمه مصروف در ویکی واژه

صرف شده، خرج شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مصروف

در جریان بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا ریگان از معامله در لحظهٔ آخر می‌ترسید. در روزهای پیش از انتخابات پوشش خبری مصروف تصمیم دولت ایران و بیانیهٔ همزمان کارتر مبنی بر عدم آزادی گروگان‌ها تا برگزاری انتخابات شد.
احمد ضیاء سراج از سال 1401 به این سؤ مصروف تدریس در دانشگاه کینگز کالج لندن میباشد.
التفات از همه عالم به تو دارد سعدی همتی کان به تو مصروف بود قاصر نیست
تحصیلات حوزوی را ابتدا در حوزه مشهد شروع و سپس به قم رفت. وی در این دوران در کلاس‌های درس سید حسین طباطبایی بروجردی ،سید محمد تقی خوانساری،سیدمحمد حجت کوه کمری و سید روح‌الله خمینی شرکت می‌کرد. وی در علوم حوزوی به درجه اجتهاد رسید. مدت زمانی جهت تبلیغ مذهب شیعه به کویت رفت. اما در ۱۳۴۱ و همزمان با شرع نهضت روحانیت به رهبری خمینی، به قم بازگشت. وی از فعالین مبارزاتی بر ضد حکومت پهلوی بود که قسمت عمده‌ای از عمرش را مصروف آن کرد و به فعالیت‌های مختلف پرداخت.
ضبط نفس در این بحر جمعیت‌آفرین است گوهر هزار قلاب مصروف‌کام دارد
عمر را کرد در طلب مصروف بی کسل همچو شبلی و معروف
واسطی گوید بشرمگن عرق می دود و آن زیادتی است که اندرو بود و مادام تا اندر نفس، چیزی بود از حیا مصروف بود.
دانشگاه بلخ یکی از دانشگاه‌های پیشتاز افغانستان است که ۴٬۴۴۲ دانشجوی دختر و ۱٬۴۰۱ دانشجوی پسر مصروف تحصیل در دانشکدع‌های آن می‌باشند. در ولایت بلخ علاوه بر دانشگاه‌های دولتی ده‌ها مؤسسه تحصیلات عالی و نیمه عالی نیز فعالیت دارند که تعداد دانشجویان آنها به ۲۰٬۰۰۰ می‌رسد.
به جز در نهی منکر امر معروف نمی سازد حواس خویش مصروف
نقد فطرت اینقدر مصروف نادانی مباد خانه بازار است من در پرده سودا می‌کنم
از تو چون چشم بدان مصروف دست حادثات بر تو چون عزمت همایون مقدم ماه صیام
کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ترکیه، چین، آلمان، ایتالیا، انگلستان، تاجیکستان، سویس، هندوستان، روسیه، نیپال، اسپانیا، پاکستان پولند با اردو افغانستان همکاری داشته و حدود بیشتر از ۱۰۰۰ نفر در این کشورها مصروف تحصیل‌اند.
شاخ ازگلبن جدا، مصروف‌گلخن می‌شود زندگی با دوستان‌عیش است‌و تنهاآتش است