مصائب

معنی کلمه مصائب در لغت نامه دهخدا

مصائب. [ م َ ءِ ] ( ع اِ ) ج ِ مصیبة. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مکروهات و شدائد و رنجها ( همزه مصائب مبدل از واو است خلاف القیاس ). ( از غیاث ). ج ِ مصیبت. رزایا. مصیبتها. ماتمها. مصایب. ( یادداشت مؤلف ) :
پند گیر از مصائب دگران
تا نگیرند دیگران ز تو پند.سعدی.و رجوع به مصیبت شود.

معنی کلمه مصائب در فرهنگ عمید

= مصیبت

معنی کلمه مصائب در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مصیبت : ... اما بحکم آنک همه ساله در مصاید مرغان می بودیم و در مصایب ایشان بمصیبت خویش شریک ...

جملاتی از کاربرد کلمه مصائب

با ده آهنگ منتشر شد. فضای این آلبوم با کلیه کارهای قبلی گروه متفاوت است. استریو تال نام خود را از مجموعه‌ای از موسیقی زیرزمینی در دهه شصت و هفتاد به همین نام گرفته که توسط کامران ملت اداره می‌شد. همچنین آلبوم به صورت کانسپت یا داستان گونه است که در ابتدای هر قطعه مونولوگ کوتاهی از کامران ملت قرار گرفته و یکپارچهٔ آن‌ها روایتی است از اقدامات و مصائب کامران و استریو تال برای تهیه، تکثیر و رساندن صفحات موسیقی خارجی به دست دوست داران موسیقی، در سال‌های اوایل انقلاب که موسیقی، به ویژه موسیقی غربی تحت نظارت و ممنوعیت‌های شدید قرار داشت. تمامی اشعار آلبوم توسط آرش سبحانی سروده شده به جز آهنگ شبیه بولدوزرم که از اشعار سید مهدی موسوی است.
رفیقی که پرسد غمم در مکاره انیسی که جوید دلم در مصائب
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به ماری کوری، گفتار پایانی نورنبرگ، مصائب بالتازار کوبر، دریاچه کنستانس، زندگی برای زندگی: ماکسیمیلیان کلبه، روزها و شب‌ها، سرهنگ وودیوفسکی، عروسی، مرحله پایانی و رمز انیگما اشاره کرد.
آنچرا که بدو سپارند، تباه نسازد. آنچه را که بر خاطر سپرده فراموش نکند. نام زشت به کس ندهد و به همسایه زیان نرساند. مصائب را سرزنش نکند و پا در راه باطل ننهد. از حق پا فرا ننهد. اگر خامش ماند، خاموشی وی از اندوه نبود. و اگر خندد، به بانگ بلند نخندد. اگر به وی ستم کنند، بردباری کند تا خداوند از ستمکار انتقام کشد.
کلام «ترکی» از این رهگذر اثر دارد که از مصائب زینب دلش خبر دارد
انبوه این مصائبش از مرگ و زندگی یکسان نموده رغبت و اکراه کربلا
اولین حضور پرکینز در برادوی در سال ۱۹۲۴ و در نمایشنامهٔ گدای اسب‌سوار نوشتهٔ جرج اس. کافمن و مارک کانلی بود. در ۱۲ سال بعدی او در ۲۴ نمایش دیگر برادوی از جمله صفحه اول و دایی وانیا نقش‌آفرینی کرد. علی‌رغم اقبال پرکینز در جایگاه یک هنرپیشهٔ نقش اول تئاتر، هالیوود به او به عنوان یک بازیگر مکمل نگاه می‌کرد. او پیش از آن‌که در فیلم‌های ناطقی مانند صورت‌زخمی و جویندگان طلای ۱۹۳۷ ظاهر شود در ۱۲ فیلم صامت از جمله مصائب پیوریتن و سوزان دیوانهٔ سرکش نقش‌آفرینی کرد.
پند گیر از مصائب دگران تا نگیرند دیگران به تو پند
چون این مقامه بیست و چهارم تحریر افتاد؛ وقت و حال را از نسق اول تغییر افتاد، ساقی نوائب در دادن آمد و عروس مصائب در زادن، نه دل را رأی تدبر ماند ونه طبع را جای تفکر.
ختم مصائب همه این صعب حادثه زین سوخته دعا و ز روح الامین امین
غرق‌شدن مهاجران اهل ایران در کانال مانش حادثه‌ای بود که در آن چندین نفر از جمله یک خانواده ایرانی در کانال مانش غرق شدند. رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله، همسرش، شیوا محمد پناهی ۳۵ ساله، آنیتا ایران‌نژاد ۹ ساله و آرمین ایران‌نژاد ۶ ساله از افراد غرق‌شده هستند. اجساد همه آنان پیدا شد؛ ولی فرزند ۱۵ ماهه به اسم آرتین هنوز مفقود است. غرق شدن آرتین و خانواده‌اش در این سفر دریایی پرخطر باعث شد تا تصویر او به عنوان نمادی از مصائب آوارگان و پناهندگان در صفحه نخست روزنامه‌های انگلستان منتشر شود و موجی از واکنش‌ها در نقاط مختلف دنیا نسبت به این موضوع برانگیخته شود.
پس از مصائب ژاندارک، اردت نخستین فیلمی از درایر بود که توانست به سرعت مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد و به‌طور ویژه‌ای در کشور خودش دانمارک، در میان منتقدان و تماشاگران و همین‌طور منتقدان دیگر کشورها محبوب بود.
بذا فضت الایام ما بین اهلها مصائب قوم عند قوم فوائد
و از این جهت بود که أعاظم بنی نوع انسان از انبیا و اولیا پیوسته به انواع مصائب مبتلا بودند.
وز پس مرگش مصائب خوار شد در چشم خلق زانکه از این سخت‌تر نبود مصیبت در جهان