مشورتی

معنی کلمه مشورتی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به مشورت مربوط به مشورت : نظر مشورتی .

جملاتی از کاربرد کلمه مشورتی

با آنکه خلل پذیر نبود از مشورتی گزیر نبود
دل می سپرم در دهن افعی زلفت، در فکرت دیوانه، مرا مشورتی نیست
معیارها برای حفاظت از گیاهان و جانوران جنوبگان مجموعه‌ای از معیارهای توافق‌شده در سومین مجمع شورای مشورتی پیمان جنوبگان است که در ژوئن ۱۹۶۴ در بروکسل بلژیک به صورت "توصیه‌نامه هشتم" ارائه شد. این توافق، بخشی از سیستم پیمان جنوبگان است اما از سال ۲۰۱۱ دیگر به اجرا در نمی‌آید. هدف این توافق همکاری بین‌المللی بیشتر در غالب پیمان جنوبگان برای دستیابی و بهبود عملکرد حفاظت، مطالعات علمی و استفاده منطقی از گیاهان و جانوران بومی جنوبگان است.
مکن ای خواجه و با عفو بکن مشورتی پس ازین چون شنوی از دگران تهمت من
مشورتی با خرد کردم و گفتم بگوی وصلِ فلانی به من از تو هلا کی رسد
بااین‌همه در مورد دادگاه‌های نظامی به نظر می‌رسد تا زمان شورش‌های ۱۸۵۷ این تصمیم‌ها را خود بومیان گرفته باشند، چرا که قاضیان از بین درجه‌داران بومی انتخاب می‌شدند و حاکمان بریتانیایی صرفاً نقش نظارتی و مشورتی داشتند.
هیئت مدیره شورای روابط خارجی در مجموع از سی و پنج مسئول تشکیل شده‌است. همچنین دارای یک هیئت مشورتی بین‌المللی متشکل از سی و پنج فرد برجسته از سراسر جهان است.
فکنده مشورتی در میانه وگفتند که عدل شاه در رزق ما ببست فراز
بی ترک سر چو عشق میسر نمی شود کنجی نشین و مشورتی با کلاه کن
بهر هر کار به ما مشورتی می باید سخن مردم دیوانه سراسر فال است
و این پلان و استراتژی توسط کمیسیون محترم اصلاحات اداری تا ئید و توسط کمیته محترم مشورتی وزرا در سال ۲۰۰۴ منظور گردید
و روایت کند عَتّاب بن بشیر و اُسَیْدبن حُضَیْر از نزدیک پیغامبر صَلَّی اللّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بیرون شدند، هر دو پیش رسول صَلَّی اللّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بودند، مشورتی می‌کردند چون بیرون شدند شبی تاریک بود، سر عصای هریکی می درخشید چون چراغ.
دفتر جهانی ارشاد عام مسئولیت عالی اجرایی فعالیت‌های اخوان‌المسلمین را بر عهده دارد و کلیه فعالیت‌های اجرایی اخوان را اداره می‌کند. دفتر ارشاد از ۱۳ عضو تشکیل می‌شود که از سوی شورای مشورتی، از مناطق مختلف انتخاب می‌شوند.
برای نخستین بار سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی توانستند از طریق شورای اقتصادی و اجتماعی در سال ۱۹۴۶ (میلادی) در سازمان ملل متحد حضور رسمی داشته باشند و به فعالیت بپردازند. شورا می‌تواند با سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی دربارهٔ مسائلی که در حیطهٔ صلاحیت‌اش قرار دارد مشورت کند. هم‌اکنون ۳۳۳۶ سازمان غیردولتی با شورا ارتباط مشورتی دارند. در واقع شورا در سازمان‌های غیردولتی نقش مشاوره‌ای دارد.
این تشکل روابط نزدیکی با سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دارد و هدف خود را در سند چشم‌اندازش تبدیل شدن به «بازوی مشورتی دانشجویی عمدهٔ رهبری» قرار داده است.
پس از اینکه از سال ۲۰۱۴ نیمه فعال بود، آتشفشان هونگا تونگا در ۲۹ آذر ۱۴۰۰ فوران کرد و ذرات آن به استراتوسفر فرستاده شد.  توده بزرگی از خاکستر از نوکوآلوفا، پایتخت تونگا، در حدود ۷۰ کیلومتری آتشفشان قابل مشاهده بود.  در نتیجه، یک اطلاعیه مشورتی به خطوط هوایی ارسال شد. این فوران اولیه در ساعت ۰۲:۰۰ روز ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به پایان رسید. فعالیت آتشفشانی ادامه یافت و در ۴ دی ۱۴۰۰، اندازه جزیره در تصاویر ماهواره ای افزایش یافت.  فعالیت در جزیره کاهش یافت و در ۲۱ دی ۱۴۰۰ غیر فعال اعلام شد.
در این زمینه از آقای جنتی به عنوان رئیس شورای نگهبان پرسیدم که چرا اجازه دادید میرحسین در انتخابات ثبت نام کند، چون وی با رهبری مشکل و زاویه دارد که آقای جنتی به مشورتی که با مقام معظم رهبری در رابطه با عدم ثبت نام ایشان داشته بود اشاره کرد و گفت که رهبر معظم انقلاب گفتند که نه، شرعاً جایز نیست.