مشهود

معنی کلمه مشهود در لغت نامه دهخدا

مشهود. [ م َ ] ( ع ص ) حاضرشده. آنچه دیده شده و معاینه میگردد. ( ناظم الاطباء ). نمایان. هویدا.پیدا. پدیدار. رویاروی دیده شده. ( یادداشت مؤلف ).
- مشهود شدن ؛ معاینه شدن :
گفتی که نعل بود در آتش نهاده ماه
مشهود شد چو شد زن دودافکن از برش.خاقانی. || آنچه بر او گواه شوند. ( آنندراج ).
- جرم مشهود ؛ جرمی که در مرئی و منظر مأمور کشف جرم یا جماعتی از مردم باشد و یا در حکم مشهود بودن باشد، مثل اینکه آثار جرم بعد از وقوع جرم دیده شودیا مجنی علیه بلافاصله پس از وقوع جرم کسی را بعنوان مرتکب معرفی کند. یا در زمان قریب به وقوع جرم آثار بارز جرم در تصرف متهم دیده شود یا تعلق آن آثار و اسباب به متهم محرز گردد یا متهم ، زمان قریب به وقوع جرم قصد فرار داشته باشد یا در حال فرار یا فوراً دستگیر شود. ( فرهنگ حقوقی تألیف جعفری لنگرودی ).
- || جرمی است که پس از وقوع و یا به مقدار کمی پس از وقوع مورد اطلاع مراجع صلاحیتدار قرارگیرد. ( فرهنگ حقوقی تألیف جعفری لنگرودی ).
- مشهودعلیه ؛ آنکه بر ضرر او شهادت داده میشود.
- مشهودله ؛ آنکه به نفع او شهادت داده میشود.
|| ( اِ ) روز جمعه و یا روز قیامت یا روز عرفه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). روز جمعه و یا روز عرفه و یا روز قیامت. قوله تعالی : و شاهد و مشهود . شاهد روز جمعه و مشهود روز عرفه و یا شاهد روز عرفه و مشهود روز قیامت . ( ناظم الاطباء ). || نماز فجر. ( یادداشت مؤلف ). صلاةالفجر. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مشهود در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) دیده شده .

معنی کلمه مشهود در فرهنگ عمید

۱. حاضرشده.
۲. دیده شده.
۳. آنچه دیده شود.
۴. آنچه بر آن گواه شوند.
۵. روز جمعه.
۶. روز قیامت.

معنی کلمه مشهود در فرهنگ فارسی

حاضرشده، دیده شده، آنچه دیده شود، آنچه بر آن گواه شوند ، به معنی روزجمعه و روزقیامت هم گفته شده
( اسم ) ۱ - دیده شده معاینه شده ۲ - آنچه بر آن گواه شوند . ۳- ( اسم ) روز جمعه . ۴ - روز قیامت .

معنی کلمه مشهود در فرهنگ اسم ها

اسم: مشهود (پسر) (عربی) (تلفظ: mašhud) (فارسی: مشهود) (انگلیسی: mashhud)
معنی: آشکار، نمایان، دیده شده، به چشم آمده، مشاهده شده

معنی کلمه مشهود در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَّشْهُودٌ: مشاهده شده - مورد مشاهده (عبارت "ذَ ٰلِکَ یَوْمٌ مَّشْهُودٌ " یعنی :آن روزی است که [همه صحنه های آن] مورد مشاهده است)
معنی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ: پیش روی آنان (در اصل "أَیْدِین"بوده که چون مضاف واقع شده نون آن حذف گردیده است در عباراتی نظیر"بَیْنَ أَیْدِیهِمْ"بین دو دست استعاره از پیش رو ، مقابل یا آینده می باشد.برای کلمه ید معانی زیادی غیر از دست ذکر کردهاند ، و لیکن باید دانست که این کلمه دا...
ریشه کلمه: 
شهد (۱۶۰ بار)
«شاهد» و «مشهود» از مادّه «شُهُود ـ شهادة» است. در این که، منظور از «شاهد» و «مشهود» چیست؟ تفسیرهای بسیار فراوانی ذکر کرده اند که بالغ بر سی تفسیر می شود.

معنی کلمه مشهود در ویکی واژه

دیده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مشهود

در ۱۹۶۵ دومین مجموعه‌اش لا بحر فی بیروت (هیچ دریایی در بیروت نیست) را منتشر کرد که در آن اثرات تجربه‌های نو و تازه‌اش کاملاً مشهود است.
در برخی موارد، آنفلوانزا می‌تواند باعث بیماری‌های شدیدی شامل سینه‌پهلوی ویروسی اولیه یا سینه‌پهلوی باکتریایی ثانویه شود. نشانهٔ مشهود این بیماری سختی در تنفس است. علاوه بر این، در مواردی که به‌نظر می‌رسد یک کودک (یا احتمالاً یک فرد بالغ) رو به بهبود است و سپس بیماری به یکباره پسرفت کرده و فرد دچار تب بالا می‌شود، از آنجا که این پسرفت می‌تواند ناشی از سینه‌پهلوی باکتریایی باشد، یک نشانهٔ خطر محسوب می‌شود.
چو در مشهود خود فانی شود محروم ازان دولت شود دید فنا بار دگر ز اسباب حرمانش
ذات عشق از روی معشوقی آینه عاشق آمد، تادروی مطالعۀ جمال خود کند، و از روی عاشقی آینه معشوق آمد، تا در او اسماء و صفات خود بیند، هرچند در دیدۀ شهود یک مشهود بیش نیاید. اما چون یک روی بدو آینه نماید، هر آینه در هر آینه روئی دیگر پیدا آید.
شهید عشق شوم زآنکه عشق دست خداست که هست شاهد غیبش در آینه مشهود
زان قبل بود شاهد و مشهود که بنزدیک خویش هیچ نبود
بر اساس دیدگاه سید مصطفی محقق‌داماد، آخوند خراسانی با استناد به اندیشه‌های مکتوب و دیدگاه‌های عملی‌اش معتقد به اصل کرامت انسانی در رویکرد برخورد با انسان بوده و این در منظومه اجتهادی وی مشهود است.
زاهدان را جنت موعوده است عارفان را جنت مشهوده است
گاه شاهد بدم گهی مشهود گاه ساقی بدم گهی ساغر
ای شمع جمال و نور مطلق وی شاهد بزم غیب مشهود
بلکه نبود از دل ظلمت زدای شاهد و مشهود در او جز خدای
منکر هنگامه ی موجود گشت خالق اعیان نامشهود گشت
در حیرتم که این همه نقش غریب چیست بر لوح صورت آمده مشهود خاص و عام