مشروب

معنی کلمه مشروب در لغت نامه دهخدا

مشروب. [ م َ ] ( ع ص ، اِ ) آشامیده شده. هر چیز آشامیده شده. و هر چیز آشامیدنی و قابل شرب. ( ناظم الاطباء ). نوشابه. ( فرهنگستان ).
- مشروب و مأکول ؛ آب و غذا.
|| آبخورده و آب داده شده. ( ناظم الاطباء ).
- مشروب شدن ؛ آب خوردن ، و آب داده شدن. ( ناظم الاطباء ).
- مشروب کردن ؛ آبدادن.( ناظم الاطباء ).
|| در تداول کنایه از شراب و عرق و دیگر نوشابه های الکلی است. ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مشروب فروش ؛ آن که عرق ، شراب و آبجو فروشد. و رجوع به مشروبات شود.

معنی کلمه مشروب در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) آشامیدنی ، هرچیز قابل آشامیدن .

معنی کلمه مشروب در فرهنگ عمید

۱. هر نوع نوشیدنی الکل دار که باعث مستی شود.
۲. (صفت ) سیراب.
۳. (اسم، صفت ) آشامیدنی.

معنی کلمه مشروب در فرهنگ فارسی

آشامیده شده، آب وهرمایع دیگرکه آشامیده شود، آشامیدنی، نوشابه
۱ - ( اسم ) آشامیده شده نوشیده ۲ - ( صفت ) قابل شرب آشامیدنی : آب مشروب محل از دو قنات تامین میشود . ۳ - ( اسم ) آنچه که بنوشند نوشابه .

معنی کلمه مشروب در ویکی واژه

liquore
آشامیدنی، هرچیز قابل آشامیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه مشروب

کسی را کاختیاری هست و محبوبی و مشروبی مراد از بخت و حظ از عمر و مقصود از جهان دارد
قد هممنا بشربها فاذا جمدت فی الاناء مشروبة
لمرت با جامعه‌شناسان دیگر در آن زمان، بررسی کرد که چگونه بیشتر کنش‌های اجتماعی به عنوان اعمال انحراف در نظر گرفته می‌شوند. او در حین تحصیل بر اعتیاد به مواد مخدر به عنوان نیروی قدرتمندی در کار تمرکز کرد. در کنار تغییرات جسمانی ناشی از اعتیاد و همه مسایل اقتصادی که می‌تواند ایجاد کند، فرایند بسیاری از یادگیری هویت و توجیه هر عملی وجود داشت: من این کارها را انجام می‌دهم زیرا این گونه هستم. فعالیت‌هایی مانند مشروب‌خواری و / یا دزدی از مغازه بر شخصیت فرد منعکس نمی‌شود.
گفت توواهب معقول من و منقولست کلک تو ضامن مشروب من و مطعومست
آن دم که نبود از غم و شادی اثری بود جام غم تو ساغر مشروبی جان‌ها
رسماً به عنوان: "حکم منع (اجرای حد) ۱۹۷۹" جرم تولید، واردات، فروش، داشتن، داشتن یا مصرف مشروبات الکلی را توصیف می‌کند.
اما بهشت و دوزخ که قالب در میان باشد، این خود ظاهر است و حاصل آن اشجار و انهار و حور و قصور و مطعوم و مشروب و غیر آن است و حاصل دوزخ، آتش و مار و کژدم و زقوم و غیر آن و صفت آن هر دو در قرآن و اخبار مشهور است و فهم همگان آن را دریابد و تفصیل آن در کتاب «ذکر الموت» از کتاب «احیاء» گفته ایم و اینجا بر این اقتصار کنیم و حقیقت مرگ شرح کنیم و به معنی بهشت و دوزخ روحانی اشارت کنیم که این را هر کسی نشناسد.
ونگ (جکی چان) ونگ به دلیل مصرف بیش از حد مشروب، به مشکل برمی‌خورد …
با وجود خواص روانگردان، اعتیادآور و سرطان زا الکل ، در اکثر کشورها به راحتی در دسترس و قانونی برای فروش است. قوانینی وجود دارد که فروش، صادرات/واردات، مالیات، تولید، مصرف و در اختیار داشتن مشروبات الکلی را تنظیم می کند. رایج ترین مقررات ممنوعیت برای خردسالان است.
شراب خوردن را نگویم که بخور و نگویم که مخور، که جوانان به‌قول کسی از فعل جوانی بازنگردند، که مرا نیز بسیار گفتند و نشنودم، تا بعد از پنجاه سال ایزد تعالی بر من رحمت کرد و مرا توبه ارزانی داشت؛ اما اگر نخوری سود دو جهانی با تو بود و هم خشنودی ایزد جل و علا و هم از ملامت خلق رسته باشی و از نهاد و سیرت بی‌عقلان و از افعال محال رسته باشی و نیز در کدخدایی بسیار توفیر یابی و ازین چند روی اگر رغبت در خوردن آن ننمایی سخت دوست دارم، و لیکن جوانی، دانم که رفیقان نگذارند که نخوری و بدین سبب گفته‌اند: الوحدة خیر من جلیس السوء، اگر خوری دانم که دل بر توبه داری و بر کردار خویشتن پشیمان باشی، پس به‌هر حال که نبیذ خوری باید که بدانی خوردن، از آنچه ار ندانی خوردن زهر‌ست و اگر دانی خوردن با زهر حقیقت و همه مأکولات و مشروبات که بی‌ترتیب و بی‌نسق خوری بدست که گفته‌اند:
چشم‌هاتان روشن ای مشروب‌خوارانِ قدیم هم به ضد یکدگر هنگامه و غوغا کنید