مشاور

مشاور

معنی کلمه مشاور در لغت نامه دهخدا

مشاور. [ م َ وِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَشارة، به معنی یک کرد زمین. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).ج ِ مشارة و مشور. ( ناظم الاطباء ). مشاویر. ( منتهی الارب ). مشائر. ( اقرب الموارد ). و رجوع به مشارة شود.
مشاور. [ م ُ وِ ] ( ع ص ) کنکاش کننده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مشیر و وزیر مشورت کرده شده و پنددهنده و پندگوینده. ( از ناظم الاطباء ). رأی زننده. مشورت کننده. رای زن. کسی که طرف شور و مشورت قرار گیرد.
- مشاور حقوقی ؛ که در امور حقوقی راهنمائی کند و راه برخورداری از قوانین موضوعه را نشان دهد.
- مشاورمالی و اقتصادی ؛ که در امور بانکی ، بازرگانی و تولیدی و جز اینها راهنمائی و اظهار نظر کند.
- مهندس مشاور ؛ مهندسی که در کارهای ساختمانی ، کشاورزی ، فنی و جز اینها، با او مشورت کنند و از تجربه و تخصص او بهره مند گردند.
- وزیر مشاور ؛ وزیری که نخست وزیر در کارهای گوناگون با او مشورت کند و از او نظر خواهد.
- وکیل مشاور ؛ وکیل دادگستری که در امور حقوقی با او شور کنند.

معنی کلمه مشاور در فرهنگ معین

(مُ وِ ) [ ع . ] (اِفا. ) مشورت کننده ، طرف شور.

معنی کلمه مشاور در فرهنگ عمید

۱. مشورت کننده، کنکاش کننده.
۲. طرف شور، رایزن.

معنی کلمه مشاور در فرهنگ فارسی

مشورت کننده، کنکاش کننده، طرف شور، رایزن
( اسم ) ۱ - مشورت کننده . ۲ - طرف شور قرار گیرنده رایزن جمع : مشاورین . یامهندس مشاور . مهندسی که در امور تخصصی وی با او شور کنند . یا وزیر مشاور . وزیری که وزارتخان. معینی را اداره نکند بلکه در امور مختلف مورد شور نخست وزیر و وزیران قرار گیرد . یا وکیل مشاور . وکیل دادگستری که در امور حقوقی با او شور کنند .
بمعنی یک کرد زمین مشاویر

معنی کلمه مشاور در فرهنگستان زبان و ادب

{counselor} [روان شناسی] فرد متخصص در مشاوره
{consultant} [مدیریت-مدیریت پروژه] شخص یا سازمانی که دانش تخصصی خود را برای انجام یک کار مشخص در اختیار فرد یا سازمان دیگری قرار می دهد

معنی کلمه مشاور در دانشنامه عمومی

مشاور (فیلم). مشاور ( به انگلیسی: The Counselor ) عنوان فیلمی است با ژانر جنایی، غم انگیز، هیجان انگیز ساخت کشور آمریکا که در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ در آمریکا به نمایش درآمد. کارگردان این فیلم ریدلی اسکات و بازیگران آن مایکل فاسبندر، کامرون دیاز، برد پیت و پنلوپه کروز می باشند.
یک حقوقدان محترم و قابل اعتماد ( مایکل فاسبندر ) مدتی است که درگیر یک عشق طوفانی با دوست دختر جذاب اش به نام لورا ( پنه لوپه کروز ) شده و اخیراً هم تصمیم به ازدواج با وی گرفته است. اما حقوقدان برای ساختن بهترین ها در زندگی مشترکش نیازمند پول هنگفتی هست و به همین جهت در یک حرکت عجیب، تصمیم می گیرد تا در یک معامله پرسود مواد مخدر که یکی از دوستان اش به نام رینر ( خاویر باردم ) ترتیب داده، مشارکت کند. نقشه وکیل برای انجام این معامله پر سود بی نقص به نظر می رسد اما بر اثر یک اتفاق، تمام نقشه این معامله شکست می خورد و حالا جان وکیل و رینر و دوستانش و حتی لورا نیز در خطر است…

معنی کلمه مشاور در ویکی واژه

consulente
مشورت کننده، طرف شور.

جملاتی از کاربرد کلمه مشاور

او در گاوهورست کنت به دنیا آمد و در مدرسه بت‌هاری تحصیل کرد. جایی که پدرش در آنجا، رئیس بود. او در ۱۸۹۹ در کالج سنت جانز دانشگاه کمبریج پذیرفته شد. بعد از پذیرفته شدن، او به سال ۱۹۰۶ عضو سنت جانز شد. او بین سال‌های ۱۹۳۳–۱۹۵۲ استاد کالج سنت جانز و بین سال‌های ۱۹۳۹–۱۹۴۱، معاون مشاوره‌ای دانشگاه کمبریج شد.
أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنْتُمْ مِنْ وُجْدِکُمْ ایشان را فرود آرید بر خور آن که شمااید از توان. وَ لا تُضآرُّوهُنَّ و با ایشان ستیزه مکنید. لِتُضَیِّقُوا عَلَیْهِنَّ تا کار و جهان و نفقه بر ایشان تنگ کنید و مسکن وَ إِنْ کُنَّ أُولاتِ حَمْلٍ و اگر باروران باشند فَأَنْفِقُوا عَلَیْهِنَّ نفقه می‌کنید بر ایشان. حَتَّی یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ تا آن گه که بار خود بنهند. فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَکُمْ و اگر شیر دهند فرزند خویش و شما را. فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مزد ایشان بدهید وَ أْتَمِرُوا بَیْنَکُمْ بِمَعْرُوفٍ و با یکدیگر مشاوره کنید و کار باز سازید بنیکویی بی گزند و ستیز. وَ إِنْ تَعاسَرْتُمْ و اگر با یکدیگر ناهموار کار باشید و ناساخت و دشوار کار، پس از فرزند زادن فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْری‌ (۶) تا دیگری شیر دهد او را.
هشیار در مشاورت شه بود از آنک اندر خور مشاورت شه بود مشیر
[مشاوره امیر با وزیر در باب صلات‌]
هر که در کارها مشاوره کرد گلبن باغ دولتش بشکفت
چون بر همه احوالها واقف گشتم‌، گفتم: زندگانی خداوند دراز باد، بهیچ مشاورت حاجت نیاید، بر آنچه نبشته است، کار میباید کرد که هر چه گفته است، همه نصیحت محض‌ است، هیچ کس را این فراز نباید [گفت‌]. گفت: همچنین است و رأی درست این است که دیده است‌ و همچنین کنم، اگر خدای، عزّ و جلّ، خواهد.
قضای چرخ بر آن جاهلی زند خنده که در مشاوره حرف مزور آورده
در تاریخ 14 فوریه 2000 به عنوان نماینده و مشاور ارشد، ولادیمیر پوتین، در انتخابات ریاست جمهوری روسیه منصوب شد. در حمایت از پوتین به او گفت: "ولودیا، مدال برنز نگیر"
و از ابو سفیان امان طلب کنید. ربّ العالمین گفت: إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا... اگر شما فرمان ایشان برید و بمشاورت ایشان کار کنید شما را از دین اسلام بر گردانند، و با ملت کفر برند. مکنید چنین، و اگر گویند فرمان مبرید.