مشاهیر

مشاهیر

معنی کلمه مشاهیر در لغت نامه دهخدا

مشاهیر. [ م َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مشهور. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( دهار ) ( ناظم الاطباء ). و مجازاً به معنی بزرگان و ناموران. ( غیاث ) ( آنندراج ). مردمان مشهور و معروف و شناسا. ( ناظم الاطباء ) : چنین نبشته است بوریحان در مشاهیر خوارزم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 681 ). و طایفه ای از مشاهیر ایشان... به منزلت ساکنان خانه و بطانه مجلس بودند. ( کلیله و دمنه ). و از حال بزرگان رای و مشاهیر شهر و... ( کلیله و دمنه ). وزیر ابوالعباس از معارف کتاب و مشاهیر اصحاب فایق بود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 456 ). صنادید قروم و مشاهیر ملوک به عجز از وی روی برتافته. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 410 ). و معارف کبار و مشاهیر احرار را بر لزوم طاعت و قیام به خدمت او تکلیف فرمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 438 ).
مشاهیر. [ م َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ویزمار باختری است که در بخش ورزقان شهرستان اهر واقع است و 148 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه مشاهیر در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (ص . ) جِ مشهور، افراد نامی ، نامداران .

معنی کلمه مشاهیر در فرهنگ عمید

= مشهور

معنی کلمه مشاهیر در فرهنگ فارسی

جمع مشهور
( صفت ) جمع مشهور : اعیان و مشاهیر خراسان از ما درخواست کردند تا رعایت و حمایت ایشان کنیم .
دهی از دهستان ویزمار باختری است که در بخش ورزقان شهرستان اهر واقع است

معنی کلمه مشاهیر در دانشنامه عمومی

مشاهیر (روستا ورزقان). مشاهیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان ودر همسایگی روستاهای میوه رود و سیوان واقع شده است.
جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۱۹۷ نفر بوده است.

معنی کلمه مشاهیر در ویکی واژه

جِ مشهور، افراد نامی، نامداران.

جملاتی از کاربرد کلمه مشاهیر

وی همچنین صاحب ستاره ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود می‌باشد.
جمعیتش در حدود ۳۶۱ نفر می‌باشد. آثار باستانی متعددی در این روستا وجود دارد. از مشاهیر این روستا اعلام و فقهاء ومؤرخین مشهور بوده وهستند، بارزتیرت آن‌ها چنانکه تاریخ‌نویس (الأکوع) می‌گوید:
مایلز در روز کریسمس سال ۱۹۵۸ در تورنتو، انتاریو با نام آلانا بایلز به دنیا آمد. او دختر ویلیام داگلاس بایلز است که در صنعت پخش کانادا پیشگام بود و در سال ۱۹۹۷ به تالار مشاهیر انجمن پخش کنندگان کانادا راه یافت. او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده است. مایلز که توسط والدینش در انتاریو بزرگ شد، دوران کودکی خود را با آهنگسازی و یادگیری موسیقی گذراند. مایلز در حدود ۹ سالگی شروع به نوشتن آهنگ کرد و در ۱۲ سالگی در یک گروه ترانه‌سرایی برای جشنواره موسیقی کیوانیس در تورنتو اجرا کرد.
ستاره لورل در پیاده‌روی مشاهیر در شماره ۷۰۲۱ «بلوار هالیوود» در منطقهٔ هالیوود نصب شده‌است.
در سال ۲۰۱۱، او به تالار مشاهیر فوتبال ایتالیا راه یافت.
آر.ای.ام. تابه‌حال نامزد دریافت ۷ جایزه گرمی شده، که در ۳ مورد برنده شده‌است. اعضای گروه در سال ۲۰۰۷ به تالار مشاهیر راک اند رول راه یافتند.
در سال ۲۰۱۶ میلادی، این آلبوم به تالار مشاهیر گرمی اضافه شد، همچنین مستقیم از کامپتن اولین و تنها آلبوم هیپ-هاپی می‌باشد که به این افتخار دست می‌یابد.
در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲، باشگاه رم اسامی اولین گروه از بازیکنانی که نامشان در تالار مشاهیر باشگاه قرار می‌گرفت را اعلام کرد و یکی از آن ۱۱ بازیکن دی بارتولومی بود.
او در سال ۱۹۵۴ وارد تالار مشاهیر هاکی روسیه و شوروی شد.
چون بدر سرای رسید مرکبهای بسیار دید با ساخت زر بدر سرای وی ایستاده چه از بنی هاشم و چه از معارف دیگر و مشاهیر بغداد سر بزد و اندر شد و در حلقه پیش یعقوب دررفت و ثنا گفت و گفت همی‌خواهم از علم نجوم بر مولانا چیزی خوانم.
نخستین مدرسهٔ اسکو توسط سید رضا اسکویی در سال ۳۳۸ هجری تأسیس شده‌است. برخی از مشاهیر این شهر عبارتند از:
بی سر و وضعم چو اغلبی ز حکیمان گرسنه ماندم چو اکثری ز مشاهیر!
از مشاهیر جهان گر شاه رفت و میر ماند میر را هم نام وی آید ز حق روزی پیام