مشاء

معنی کلمه مشاء در لغت نامه دهخدا

مشاء. [ م َ ] ( ع اِ )( از «م ش و» ) داروی مسهل که شکم راند. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ). || ( مص ) ( از «م ش ی » ) بسیار بچه شدن شتر و گوسفند. ( ازمنتهی الارب ). بسیار بچه شدن آن زن و همچنین است ماشیة. ( ناظم الاطباء ). بسیار فرزند و چهارپای شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی چ تقی بینش ص 192 ).
مشاء. [ م َش ْ شا ] ( ع ص ) سخن چین. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). نمّام. ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ) ( آنندراج ). || رونده. ( مهذب الاسماء ). بسیار راه رونده. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ).
مشاء. [ م َش ْ شا ] ( ع ص ) نام روشی فکری در علوم عقلی ، مقابل اشراق. در باب وجه تسمیه مشاء گویند چون ارسطو تعلیم خود را در ضمن گردش افاضه میکرد، پیروان او را مشائی میگویند. و در یونانی این کلمه «پریپاتتیکوس » است. ( از سیر حکمت ص 22 ). و گویند چون آنان برای کشف حقیقت متوسل به تعقل می شدند و فکر را به کار می انداختند آنان را مشاء گفتند، یعنی مشی فکر میکردند.

معنی کلمه مشاء در فرهنگ معین

(مَ شّ ) [ ع . ] ۱ - (ص . ) بسیار راه رونده . ۲ - پیرو حکمت مشاء.
(مَ شّ ) [ ع . ] ۱ - (ص . ) بسیار راه رونده . ۲ - پیرو حکمت مشاء.

معنی کلمه مشاء در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَّشَّاءٍ: نقل کننده سخنان مردمی به سوی مردمی دیگر ، به منظور ایجاد فساد و تیرگی آن دو- سخن چین
معنی نَمِیمٍ: سخن چینی(مَّشَّاءٍ بِنَمِیمٍ:کسی که نقل کننده سخنان مردمی به سوی مردمی دیگر ، به منظور ایجاد فساد و تیرگی آن دواست)
ریشه کلمه:
مشی (۲۳ بار)

معنی کلمه مشاء در ویکی واژه

بسیار راه رونده.
پیرو حکمت مشاء.
بسیار راه رونده.
پیرو حکمت مشاء.

جملاتی از کاربرد کلمه مشاء

فلسفه: فلسفهٔ اولیه • فلسفه مشاء • فلسفه اشراق • حکمت متعالیه • مکتب تفکیک
بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمهٔ اشراق شده‌است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین به خصوص ابن سینا توانست این‌گونه از آرا مشاء را در حکمت اشراق استفاده کند.
سفرها از مباحث مشاء جلدها از دقایق اشراق
اما همکار و دوست قدیمی وی سید یحیی یثربی اخیراً در نقدی بر کتاب «درخشش ابن رشد در حکمت مشاء» بر آن است که دینانی کمتر از توان فلسفی خود بهره برده به نوعی روزمرگی دچار شده‌است.
یکی اندر پیش عمر عبدالعزیز نمامی کرد. گفت، «نگاه کنیم. اگر دروغ است از اهل این آیتی که ان جاء کم فاسق بنباء و اگر راست گفتی از اهل آنانی که هماز مشاء بنمیم و اگر خواهی که توبه کنی عفو کنیم». گفت، «توبه کردم یا امیر المومنین».
امامزاده هاشم، امامزاده‌ای برفراز گردنهٔ امامزاده هاشم جادهٔ هراز در ۶۰ کیلومتری شمال‌غرب تهران است. دشت مشاء در کوهپایهٔ این گردنه قرار دارد. دیرینگی ساختمان اصلی امامزاده از دوران صفویه است که با شمارهٔ ثبت ۶۱۷ در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
و همچنان شیخ اشراق (شهاب الدین سهروردی) بنیانگذار فلسفه اشراقی می‌باشند، که در مقابل فلسفه ارسطویی (مشاء) عرض اندام کرده است.
ملاصدرا (۱۶۴۰–۱۵۷۱م) (۱۰۴۵–۹۷۹ق) ترکیبی از کلام، فلسفه مشاء، عرفان فلسفی، و تصوف، به ویژه تصوف ابن العربی، ارائه کرد. ملاصدرا شاگردان برجسته ای مانند ملا محسن کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی تربیت کرد که سنت‌های مکتب اصفهان را در قرون بعدی در ایران و هندوستان نقل کردند.
یا ابونصر اندرین منزل بحث مشاء را کند اطلاق