مسکوت

معنی کلمه مسکوت در لغت نامه دهخدا

مسکوت. [ م َ ] ( ع ص ) کسی که دچار بیماری سکته شده باشد. ( از اقرب الموارد ) ( ذخیره خوارزمشاهی ). سکته زده. مبتلی به بیماری سکته. || ساکت شده و خاموش شده. ( ناظم الاطباء ).
- مسکوت عنه ؛ چیزی که سزاوار خاموشی بود، و نگفتنی. ( ناظم الاطباء ).
- مسکوت گذاشتن مطلبی ؛ از آن سخن نگفتن. نخواستن که مطرح شود.

معنی کلمه مسکوت در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) ساکت شده ، خاموش شده .

معنی کلمه مسکوت در فرهنگ عمید

آنچه دربارۀ آن حرفی زده نمی شود.

معنی کلمه مسکوت در فرهنگ فارسی

خاموش شده
( اسم ) خاموش شده

معنی کلمه مسکوت در ویکی واژه

ساکت شده، خاموش شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مسکوت

پدر منطوق دان مسکوت فرزند زهی فرزند مسکوت هنرمند
بود مسکوت اسرار حقیقت خرد حیران شد از کار حقیقت
پس از ماجرای اشغال سفارت آمریکا، اعضای دولت بازرگان از جمله ابراهیم یزدی به سرعت از قدرت کنارزده‌شدند، یزدی استعفا داد و امیرانتظام نیز به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم شد و مسئلهٔ هشدارهای کیو در آن زمان مسکوت ماند.
که باشد حکمت مسکوت لایق بعرف ما معارف با حقایق
که او مسکوت حکمت راست منشور بر آن منشور طغرا آیت نور
که گویم حکمت منطوق و مسکوت دو حکمت را شوم در بین فاروق
مرگ اقبال‌السلطنه بدون واکنش نماند. در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۰۳، اقلیت مجلس، به رهبری مدرس، تصمیم به استیضاح رئیس‌الوزرا به علت دخالت در قتل اقبال‌السلطنه و ضبط اموال او و کارهایی از این قبیل گرفت. اما عوامل سردار سپه همه مخالفان را ترسانده بودند و جلوی مجلس به تحریک و تظاهرات پرداختند. سرانجام با غیبت امضاکنندگان استیضاح و صحنه‌گردانی نمایندگان طرفدار سردار سپه، استیضاح مسکوت ماند و دولت سردار سپه رأی اعتماد گرفت.
بود خود حکمت منطوق و مسکوت که رزاقست و روزی خواره وقوت
جز سنایی که داند این حکمت با چنین حکمت سخن مسکوت
پروژه آزادراه تهران - شمال در سال ۱۳۷۳ در دولت هاشمی رفسنجانی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. کار ساخت ازادراه به دلایل گوناگون سالها مسکوت ماند.
چه باشد حکمت منطوق و مسکوت که دل را قوتست و روح را قوت
در نهج البلاغه آمده است که: خداوند واجباتی را بر شما فرض داشته است. آنها را تباه میسازید. نیز مرزهائی نهاده است، از آن مرزها پا فراتر ننهید نیز چیزهائی را مسکوت بگذاشته است - نه به سبب نسیان - بدآنهاخود را به ذبح میفکنید.
آپارنگ، روستایی در دهستان مسکوتان بخش مرکزی شهرستان فنوج در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
۷ نفر از کارگران مجتمع فولاد گیلان در شهرک صنعتی رشت به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما تعلیق شدند. منابع کارگری گفتند: «به علت اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، دستمزد حداقلی و اضافه‌کار، مسکوت ماندن بعضی مزایا و حذف برخی دیگر بارها اعتراض کرده‌ایم تا به حقوق خود دست پیدا کنیم. به همین دلیل چهارشنبه هفته گذشته دست به اعتراض زدیم که در نتیجه آن کارفرما اقدام به تعلیق کار هفت نفر از همکاران‌مان به بهانه حضور در اعتراضات کرد.»
از بالسامو پس از انقلاب فرانسه اطلاعات دقیقی در دسترس نگارنده این سطور نمی‌باشد و تاریخ در این مورد مسکوت است. برخی معتقدند او پس از انقلاب فرانسه از ترس جانش به آمریکا گریخت اما در تواریخ فراماسونری به گونه‌ای مبهم و قابل تردید از دستگیری او به دستور پاپ در ۱۷۹۵ و زندانی شدن و نهایتاً مرگ او در زندان واتیکان ایتالیا سخن به میان آمده‌است.[نیازمند منبع]