مسول

معنی کلمه مسول در لغت نامه دهخدا

مسؤل. [ م َ ئو] ( ع ص ) رسم الخطی از مسؤول. رجوع به مسؤول شود.
مسول. [ م ُ س َوْ وِ ] ( ع ص ) اغواکننده. فریبنده. بی راه کننده. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، مسولین : و آنچه کرده است از سر تعجیل بوده است به وسوسه شیطان مسوّل ، و توهّم نفس اماره مخیل. ( سندبادنامه ص 100 ).
مسول. [ م ُ س َوْ وَ ] ( ع ص ) اغواشده. فریب خورده. بیراه کرده شده. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد )

معنی کلمه مسول در فرهنگ معین

(مُ سَ وِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) فریبنده و اغوا کننده .

معنی کلمه مسول در فرهنگ عمید

اغوا کننده، فریبنده.

معنی کلمه مسول در فرهنگ فارسی

( اسم ) فریبنده و اغوا کننده جمع : مسولین .
اغوا شده فریب خورده

جملاتی از کاربرد کلمه مسول

ازدواج همجنس در برزیل از ۱۴ مه ۲۰۱۳ برای کل کشور برزیل توسط دادگاه عالی این کشور قانونی شد و موجب می‌شود که حق اجازه ازدواج همجنس‌ توسط مسولین ایالتی از کسی گرفته نشود.
پس از انجام تحصیلات در خارج از ایران ایشان به کشور بازگشت و مسولیت های متعددی را بار عهده داشت. از جمله دوره وزارت آموزش و پرورش: سال ۱۳۵۳ در کابینه عباس هویدا: اشتغال در وزارت فرهنگ، تدریس در دانشگاه تهران، معاونت وزارت آموزش و پرورش، ریاست دانشسرای عالی، ریاست دانشگاه ملی.
سؤالی گفت کوری پیش کری دلا بر سائل و مسول می‌خند
علاوه بر روزنامه‌نگاری نوین، رادیو (از سال ۱۳۱۹ خ. /۱۹۴۰) و تلویزیون (از سال ۱۳۵۶ خ. /۱۹۷۷) هم مسولیت‌های تازه‌ای را بر نویسندگان افغان افزوده‌است. پس از روی‌کارآمدن دولت مارکسیستی در افغانستان در سال ۱۳۵۷ خ. /۱۹۷۸، ادبیات و نویسندگی در افغانستان هم از زبان و اندیشه‌های اتحاد جماهیر شوروی متأثر بود. ادبیات کمونیستی حزب توده ایران، که از حدود ۱۳۳۹ خ. /۱۹۶۰ در آثار حزب خلق افغانستان نفوذ کرده‌بود، اینک در انتشارات دولتی به‌طور گسترده بکار برده می‌شد.
در سال‌های اخیر استقبال جوانان فعال و خیّر از روستا بیشتر شده به طوریکه اخیرن مسجد حضرت رقیه با حمایت مسولین شهرستان و خیرین مردمی بنا نهاده شد و پس از سال‌ها چراغ مراسم عزاداری و اعیاد مذهبی در این روستا روشن شد.
وی در استان اردبیل نیز تقریباً هفت سال دارای مسولیت بوده و در سال ۱۳۷۸ با حکم وزیر کشور به عنوان معاون امور عمرانی استانداری منصوب و تا سال ۱۳۸۵ عهده‌دار این سمت بود.
در اکتبر ۱۸۹۷ مسول بخش ویژه‌ای ال ماندو شد.
یکی از دلایل آ اسپرمیا به علت انزال رتوگرید می‌باشد، که می‌تواند به علت مصرف بی‌رویه داروها یا به علت جراحی در ناحیه پروستات رخ دهد. همچنین این اتفاق می‌تواند به علت مصرف آلفا بلوکرها از قبیل تامسولوسین و سیلودوزبن رخ دهد.
نی میسر این جز الحان سؤال گرچه بی‌مسول فعل آمد محال
ای شست تو یک تیر و جهانی همه شمسول وی عزم تو یک باد و جهانی همه برخس
این روستا دارای آب لوله‌کشی نیست و از طرفی فاقد خیابان‌بندی یا جدول‌بندی و… است! شاید نبود ساکنین بومی و نداشتن شورای روستایی دلیل آن باشد یا شاید هم غفلت مسولین مربوطه!
آن کوری روزنامه نگار، عکاس و مجری آمریکایی می‌باشد که از سال ۲۰۱۲ به عنوان مجری و مسول اخبار بخش اخبار بین‌المللی شبکه ان بی سی آمریکا برگزیده شد. شهرت وی در ایران به خاطر اولین مصاحبه یک خبرنگار خارجی با رئیس جمهور حسن روحانی می‌باشد. وی همچنین پوشش گسترده‌ای از اخبار مربوط به مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ داشت. وی برنامه مستندی با عنوان دیپلماسی تویتری تولید نمود که پس از مذاکرات در ماه مه ۲۰۱۴ از شبکه ان بی سی آمریکا پخش شد.