مسوار

مسوار

معنی کلمه مسوار در لغت نامه دهخدا

مسوار. [ م ِس ْ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) ( از: مس + وار، پسوند شباهت ) مس مانند. آلیاژی است از مس و روی ( مانند برنج ) ولی مقدار مس آن تا حدود 72 درصد می رسد ( مقدار مس در برنج معمولاً 55 درصد است ) به همین جهت رنگ آن بیشتر شبیه رنگ مس است ( رنگی بین قرمزی و زردی ) با تلالؤ وجلای خاص که بر خلاف مس در برابر هوا به زودی اکسید نمی شود و جلای خودش را حفظ می کند، از مسوار در صنایع مختلفه ، از قبیل : صنایع الکتریکی و ساختن پوکه فشنگها و سیم برق استفاده میکنند. در قدیم نیز از این آلیاژ برای ساختن سماورهای گران قیمت استفاده میکردند. ( از لاروس بزرگ ) ( از فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ).

معنی کلمه مسوار در فرهنگ معین

(مِ ) (اِ. ) آلیاژ مس و روی با جلای زیاد و رنگ سرخ مایل به زرد که در قدیم برای ساختن سماور و ظرف های آشپزخانه به کار می رفت .

معنی کلمه مسوار در فرهنگ عمید

نوعی برنج که ترکیب مس، روی، و قلع تهیه می شود.

معنی کلمه مسوار در فرهنگ فارسی

مس مانند، مانند مس، فلزی که مخلوط ازمس ویک فلزدیگرباشد
۱- مس مانند .۲- ( اسم ) فلزی مخلوط است . قسمت عمد. آنرا مس تشکیل میدهد که با فلزی دیگر آمیخته . رنگ آن برنگ طلاست و کمتر زنگ آن برنگ طلاست وکمتر زنگ میزند و تیره میشود . در قدیم سماورهای عالی را از ورشو یا مسوار می ساختند : سماورهای مسوار را که کرایه کرده بودند آتش انداختند .

معنی کلمه مسوار در دانشنامه عمومی

مسوار یا پیوتر ( به انگلیسی: Pewter ) آلیاژی است از دو فلز قلع و مس.
به طور سنتی، حدود ۸۵ تا ۹۹ درصد مسوار را قلع و بقیه را مس تشکیل می دهد. مس در این آلیاژ نقش سخت کننده را دارد. مسوار می تواند تا ۷۲ درصد حاوی مس باشد. رنگ آن بین زرد و قرمز ( شبیه مس ) است.
۸۵ تا ۹۹ درصد قلع، ۵ تا ۱۰ درصد آنتیموآن، ۲ درصد مس، بیسموت و یا نقره

معنی کلمه مسوار در دانشنامه آزاد فارسی

مِسْوار (pewter)
دسته ای از آلیاژهای متفاوت، عمدتاً متشکل از مقادیر متفاوتی سرب، مس، یا آنتیموان. انسان قرن ها مسوار را می شناسد و از آن استفاده می کند. زمانی این فلز کاربرد گسترده ای در ساخت ظروف و وسایل خانگی داشت، اما امروزه بیشتر برای ساخت زینت آلات به کار می رود.

معنی کلمه مسوار در ویکی واژه

آلیاژ مس و روی با جلای زیاد و رنگ سرخ مایل به زرد که در قدیم برای ساختن سماور و ظرف‌های آشپزخانه به کار می‌رفت.

جملاتی از کاربرد کلمه مسوار

رویال سلانگور، تولیدکنندهٔ محصولات لوکس مسوار مالزیایی، یک فورشگاه اوتلت درون بازاربزرگ برقرار کرده‌است. هم چنین یک مرکز هنرهای نمایشی در بازاربزرگ وجود دارد. اضافه بر این، استریتس کی دارای آپارتمانهایی با سرویس خدمات دهی لوکس به نام سوئیتز و استریتس کی است، که توسط هتل ایسترن و اورینتال، هتل ساحلی دارای سبک استعماری واقع شده در مرکز جرج تاون، مدیریت می‌شود.
کلام در رامسوارام در ایالت تامیل نادو در خانواده‌ای مسلمان متولد و بزرگ شده‌است. او دانش‌آموخته فیزیک در کالج سن‌جوزف در تریچیپالی و مهندسی هوافضا در مؤسسه فناوری مدرس در چنای بود.