مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

معنی کلمه مسمومیت غذایی در فرهنگستان زبان و ادب

{food poisoning} [تغذیه] نوعی بیماری که براثر خوردن غذاهای آلوده به سموم و عوامل حساسیت زا و زهرابه های حاصل از ریزاندامگان ها ایجاد می شود

معنی کلمه مسمومیت غذایی در دانشنامه عمومی

مسمومیت غذایی به هرگونه بیماری ناشی از مصرف غذای آلوده گفته می شود. آلودگی ها می تواند ناشی از باکتری، ویروس، یا انگل ها یا مواد سمی باشد.
معمولاً نگه داری و آماده سازی نامناسب مواد غذایی علت شایع مسمومیت غذایی می باشد. باکتری ها علت شایع مسمومیت غذایی هستند. در سال ۲۰۰۰ نسبت باکتری های ایجادکننده مسمومیت به صورت زیر بود. کامپیلوباکتر ژژونی، حدود ۷۷٫۰۳ درصد، سالمونلا، ۲۰٫۹ درصد و اشریشیا کولی، ۱٫۴ درصد و بقیه باکتری ها کمتر از نیم درصد گزاش شد.
بیشتر بیماری های معلول غذا، عفونت های ناشی از انواع باکتری ها، ویروس ها و انگل ها هستند. سایر مسمومیت ها ناشی از سموم مضر یا مواد شیمیایی هستند که مواد غذایی را آلوده میکنند.

معنی کلمه مسمومیت غذایی در دانشنامه آزاد فارسی

مسمومیّت غذایی (food poisoning)
هر نوع بیماری حادِ، ناشی از خوردن غذاهای آلوده به باکتری های بیماری زایی مثل لیستریوز، غذاهایی سمی مثل بعضی از قارچ ها و ماهی بادکنکی یا غذاهای آلوده به سم هایی مثل آرسنیک یا سرب که هنگام فرآوری غذا وارد آن شده اند. این بیماری با اسهال و استفراغ مشخص می شود. باکتری سالمونلا یکی از شایع ترین علل مسمومیت غذایی است. سالمونلا انواع گوناگون دارد و گونه های آن در گاو، خوک، طیور، و تخم مرغ یافت می شود. منجمدکردن گوشت طیور در دمای پایین، پیش از پخت مناسب آن، از علت های شایع مسمومیت غذایی است. مسمومیت سالمونلایی درپی خوردن تخم مرغ آلوده به صورت خام یا نیم پز هم ایجاد می شود. گوشت خوک ممکن است حاوی کِرم گِرد انگلی به نام تریشینلاباشد. چاودار نیز ممکن است آلوده به قارچ انگل ارگوباشد. خطرناک ترین مسمومیت غذایی را باسیلی پدید می آورد که باعث بوتولیسممی شود. این بیماری نادر است، ولی به فلج ماهیچه ها و غالباً مرگ می انجامد. پرتوتابی به غذاهاازجمله راه هایی است که برای پیشگیری از مسمومیت به کار می رود. نوع کشندۀ باکتری اشریشیاکولیدر دسامبر ۱۹۹۶ و ژانویۀ ۱۹۹۷ در اسکاتلند باعث بروز مسمومیت غذایی شد و به مرگ بیست نفر انجامید.

معنی کلمه مسمومیت غذایی در ویکی واژه

نوعی بیماری که براثر خوردن غذاهای آلوده به سموم و عوامل حساسیت‏زا و زهرابه‏های حاصل از ریزاندامگان‌ها ایجاد می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه مسمومیت غذایی

او در ماه اوت بازگشت و برندهٔ تور رجیو شد. سپس در ووئلتا اسپانیا شرکت کرد؛ ولی در هفتهٔ اول به دلیل مسمومیت غذایی زمان زیادی از دست داد و از ادامهٔ مسابقه، کناره‌گیری کرد. پس از آن در مسابقات قهرمانی جهان حضور یافت و مدال برنز را در تایم تریل انفرادی به دست آورد.
هر کدام از وزارتخانه‌های ژاپن برای امور مصرف‌کنندگان یک دفتر مربوط به خود را داشت اما پس از چندین رسوایی مربوط به مسمومیت غذایی و انواع مختلف ناشی از محصولات غیراستاندارد تولید شده یا وارد شده به ژاپن، تصمیم بر این شد که برای محافظت از منافع مصرف‌کنندگان یک نهاد مستقل تأسیس شود. اکثر مصرف‌کنندگان نمی‌دانستند در کجا مشکلات را گزارش دهند و در صورت بروز این مشکلات، شکایات معمولاً از محلی به مکان دیگر در داخل دستگاه‌های اداری منتقل می‌شد. علاوه بر این، سیاست‌های اداری بیشتر بر نیازها و علایق تولیدکنندگان و صنعت متمرکز بود نه مصرف‌کنندگان.
پس از رسانه ای شدن یک مسمومیت غذایی با دامپلینگ چینی، برنامه‌های اصلی این آژانس در ژانویه ۲۰۰۸ و تحت مدیریت نخست‌وزیر حزب لیبرال دموکرات، یاسوئو فوکودا ارائه شد. لایحه ایجاد آژانس در ۱۶ آوریل ۲۰۰۹ با مدیریت تارو آسو و با همکاری حزب مخالف وقت (حزب دموکرات)، مجلس عوام به اتفاق آرا این لایجه را متوقف کرد.
استافیلوکوک‌ها، ۳۳ زیرگونه دارند. بیشتر آن‌ها بی‌خطرند و به صورت طبیعی روی پوست اکثر افراد وجود دارند و در خاک نیز زندگی می‌کنند اما گونه‌های بیماری‌زا نیز در بین استافیلوکوک‌ها وجود دارند که می‌توانند مسمومیت غذایی، استفراغ یا گاهی عفونت‌های خطرناک منجر به مرگ همچون ذات‌الریه را ایجاد کنند.