مسلماً

معنی کلمه مسلماً در لغت نامه دهخدا

( مسلماً ) مسلماً. [ م ُ س َل ْ ل َ مَن ْ ] ( ع ق ) محققاً.یقیناً. حتماً. ( ناظم الاطباء ). قطعاً. بطور مسلم.

معنی کلمه مسلماً در فرهنگ معین

( مسلماً ) (مُ سَ لَّ مَنْ ) [ ع . ] (ق . ) قطعاً، یقیناً، محققاً.

معنی کلمه مسلماً در فرهنگ فارسی

قطعایقینا محققا : مسلما فردا خواهد آمد .
حتما

معنی کلمه مسلماً در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مُسْلِماً: تسلیم کننده (مسلم کسی است که امرش را تسلیم خدا کرده(کار خود را به خدا واگذار کرده ) ، و در هر چه بخواهد و دستور دهد مطیع اوست)
معنی یَزِیدَنَّ: مسلماً می افزاید
معنی یَکُوناً: مسلماً باشد ( در عبارت "وَلَیَکُوناً مِّنَ ﭐلصَّاغِرِینَ " برای سهولت تلفظ جایگزین "یَکُونَنَّ "شده)
معنی نَتَّخِذَنَّ: حتماً می گیریم (عبارت "لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِداً "یعنی :مسلّماً مسجدی بر روی [جایگاه] آنان بنا خواهیم کرد)
معنی یَبْلُوَنَّکُمُ: مسلماً شما را آزمایش می کند(میم آخر آن به دلیل تقارن با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه بعد حرکت گرفته است)
ریشه کلمه:
سلم (۱۴۰ بار)

معنی کلمه مسلماً در ویکی واژه

قطعاً، یقیناً، محققاً.

جملاتی از کاربرد کلمه مسلماً

کی به عالم شرط مهمانی است این از کجا رسم مسلماً نیست این
ابراهیم ال-صلاحی متولد ۵ سپتامبر ۱۹۳۰ در ام درمان سودان به یک خانواده مسلمان است و مسلماً یکی از مهم‌ترین هنرمندان سبک مدرن آفریقایی نیز می‌باشد.
مسلماً در هر قسمت این آزمایشگاه‌ها افراد متخصص مربوط به آن بخش مشغول به فعالیت هستند.
در ۲۶ فوریه۲۰۰۳، خبرنگار ارشد سی ان ان پنتاگون، جیمی مک اینتایر، اظهار داشت که «پنتاگون می‌گوید که تا زمانی که سپرهای انسانی در سایت‌های نظامی مستقر نشده باشند، تلاش خواهند کرد تا در اطراف سپر انسانی کار کنند». از میان تمام سایت‌های محافظت‌شده، تنها تأسیسات مخابراتی المامون که مسلماً یک هدف مشروع طبق کنوانسیون‌های ژنو است در نهایت یک روز پس از خروج سپرهای انسانی از آن بمباران شد.
موومان چهارم دارای ده واریاسیون روی یک تم است. این تم توسط بتهوون در آهنگسازی‌های قبلیِ وی مورد استفاده قرار گرفته بود و مسلماً پایه و اساس سه موومان اول سمفونی را نیز تشکیل می‌دهد.
حدود ۴۰ سال بعد، نویسنده جیم هولت، گرونبام را در دهه ۱۹۵۰ به‌عنوان «مهم‌ترین متفکر در فضا و زمان» توصیف کرد و گفت «تا دهه ۲۰۰۰، مسلماً بزرگ‌ترین فیلسوف زنده علم» بود. هولت گرونبام عقل‌گرا را این‌گونه به تصویر می‌کشد که هرگونه نشانه‌ای از اسرارآمیز بودن در کیهان را رد می‌کند.