مستفید

معنی کلمه مستفید در لغت نامه دهخدا

مستفید. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از استفادة. فائده گیرنده و فائده خواهنده. ( آنندراج ). فائده گیر. سودخواه. فائده طلب. خواهنده سود و فایده. بهره مند. سودمند. استفاده کننده. طالب فائده. و رجوع به استفاده شود : آنچه ممکن شد در تفهیم متعلم و تلقین مستفید در شرح و بسط تقدیم افتاد. ( کلیله و دمنه ). [ ابومنصور ] کاتب...بود... مشتری مشتری سعادت او و کیوان مستفید دهای او. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 283 ). بر زبان قلم به سمع مستفیدان رسانیده آید. ( جهانگشای جوینی ).
مستفیدی اعجمی شد آن کلیم
تا عجمیان را کند زان سر علیم.مولوی ( مثنوی ).گر پذیرند آن نفاقش را رهید
شد نفاقش عین صدق مستفید.مولوی ( مثنوی ).- مستفید شدن ؛ سودمند شدن. ( ناظم الاطباء ).
- مستفید گشتن ؛ بهره مند گشتن. سود بردن : چه شود اگر در این خطه روزی چند بیاسائی تا به خدمت تو مستفید گردیم. ( گلستان ). اما به شنیدن این حکایت مستفید گشتم. ( گلستان ). دیگران هم به برکت انفاس شما مستفید گردند. ( گلستان ). بدین حکایت که شنیدم مستفید گشتم و امثال مرا همه عمر این نصیحت به کار آید. ( گلستان ).

معنی کلمه مستفید در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (اِفا. ) استفاده کننده ، فایده گیرنده ، بهره مند.

معنی کلمه مستفید در فرهنگ عمید

۱. استفاده کننده، فایده گیرنده، بهره مند.
۲. کسی که طلب بهره و فایده بکند.

معنی کلمه مستفید در فرهنگ فارسی

استفاده کننده، فائده گیرنده، کسی که طلب بهره وفائده بکند
( اسم ) فایده گیرنده سود خواهنده بهره مند : ومواعظ بسیار لایق هر حکایت در و زیادت گردانید تامستفیدان ادب ... را بمطالع. آن رغبت زیادت گردد . جمع : مستفیدین .

جملاتی از کاربرد کلمه مستفید

دم نزم خمش کنم با همه رو ترش کنم تا که بگوییم توی حاضر و مستفید من
یعنی « خداوندا تو نیز پاسبان عنایت خود را بر درون ما گماشته گردان تا وسواس شیاطین و حیل نفس و هوا را از ما دور گردانند»  این قول اهل باطن و محققان است؛ هر کسی از جای خود می‌جنبد. قرآن دیبایی دورویه است بعضی ازین روی بهره می‌یابند و بعضی از آن روی؛ و هر دو راست است چون حقّ‌تعالی می‌خواهد که هر دو قوم ازو مستفید شوند همچنانک زنی را شوهر است و فرزندی شیرخوار و هر دو را ازو حظّی دیگر است. طفل را لذّت از پستان و شیر او و شوهر لذّتِ جفتی یابد ازو، خلایق طفلان راهند از قرآن لذّت ظاهر یابند و شیر خورند اِلّا آنها که کمال یافته‌اند ایشان را در معانی قرآن تفرّجی دیگر باشد و فهمی دیگر کنند.
نیمشب آواز با هولی رسید کایم آیم بر سرت ای مستفید
باز بهر مصلحت بازش کشید که به خویش آ باز رو ای مستفید
افغان تلی کام مستفید از کمک‌های اعطای ۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی به دولت افغانستان برای کمک به ارتباطات شبکه مخابراتی افغانستان است.
گر تو ببریدی ز موجودات امید آنکه از تجرید گردی مستفید
از سیاهی صورت فقرست گویی وانگهی مستفید از رشح طبعش هم خواص وهم عوام
پس چرا شش روز آن را درکشید کل یوم الف عام ای مستفید
به حرف هیچ کس انگشت اعتراض منه که مستفید شود از تو و عدو گردد
پیوسته نقشبند ز کلک تو مستفید دایم صدف گشای زلعل تو ترجمان
صاحبا قرآن مجدت گر فرستی یک دو روز گردم از آیات و الفاظ مجدش مستفید