مستغل

معنی کلمه مستغل در لغت نامه دهخدا

مستغل. [ م ُ ت َ غ ِل ل ] ( ع ص ) نعت فاعلی از استغلال. غله آوردن خواهنده. || مزدوری گیرنده کسی راو او را بر کشانیدن غله دارنده. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || گیرنده غله از مستغلات. ( اقرب الموارد ). رجوع به استغلال شود.
مستغل. [ م ُ ت َغ َل ل ] ( ع ص ، اِ ) نعت مفعولی و اسم مکان از استغلال.ملک و جایی که غله خیز باشد و غله در آن حاصل گردد. ( ناظم الاطباء ). آنچه از آن غله خیزد. جایی که غله دهد. ج ، مستغلات. ( دهار ) : کاروانسرائی برآورده و دهی مستغل سبک خراج بر کاروانسرای و کاریز وقف کرده. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 549 ). مردمان رعیت را با جنگ کردن چه کار باشد لاجرم شهرتان ویران شد و مستغلی بدین بزرگی از آن من بسوختند. ( تاریخ بیهقی ص 562 ).
جهان جای الفنج غله تو است
چه بیکار باشی در این مستغل.ناصرخسرو.درمیان آن کاغذی نهاده بود هر یکی را نام دیهی یا سرای یا مستغلی یا کنیزک یا اسب و استر و شتر نوشته. ( مجمل التواریخ و القصص ). هر ماهی او را یکهزار و دویست دینار از این حظیره غله بحاصل آمده است و اندر شارستان مستغلها داشته است. ( تاریخ بخارای نرشخی ص 64 ).
افزون ز صد هزار کس اند از تو یافته
باغ و سرای و ضیعت و املاک و مستغل.سوزنی.|| مطلق درآمد ملکی خواه از راه محصول زراعی و خواه از راه اجاره : از بازرگانی شنیدم که بسی سراهاست در مصر که در او حجره هاست به رسم مستغل ، یعنی به کرا دادن. ( سفرنامه ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 90 ). و رجوع به استغلال شود.

معنی کلمه مستغل در فرهنگ معین

(مُ تَ غِ لِّ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - زمینی که از آن غله برداشت کنند. ۲ - خانه یا دکانی که اجاره بدهند.

معنی کلمه مستغل در فرهنگ عمید

۱. خانه یا دکان که به اجاره بدهند.
۲. ملکی که درآمد مرتب داشته باشد.
۳. [قدیمی] زمینی که از آن غله بردارند.

معنی کلمه مستغل در فرهنگ فارسی

زمینی که از آن غله بردارند، خانه یادکان که به اجاره بدهند، ملکی که در آمدمرتب داشته باشد
( اسم ) ۱ - زمینی که از آن غله بردارند زمین غله خیز : جهان جای الفنج غل. توست چه بیکارباشی درین مستغل ? (ناصرخسرو ) ۲ - خانه کاروانسرا دکانی که باجاره دهند : و در میان آن کاغذی نهاده بودند هریک را نام دیهی یاغی یا سرایی یا مستغلی یاغلام یا کنیزک یا آب واستر و شتر نوشته ... جمع : مستغلات . توضیح در تداول فارسی غالبا بصیغ. اسم فاعل تلفظ شود.
غله آوردن خواهنده

معنی کلمه مستغل در ویکی واژه

زمینی که از آن غله برداشت کنند.
خانه یا دکانی که اجاره بدهند.
 

جملاتی از کاربرد کلمه مستغل

ازپی مستغلِ دانگی هرمه خواهی که ترا عمرکم و سیم فراوان گردد
بخش املاک و مستغلات تأثیر مثبتی در توسعه، فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری و گردشگری دارند زیرا پروژه‌های املاک برای تأمین نیازهای بازار و افزایش تقاضای مسکن و واحدهای تجاری به‌ویژه در دبی و ابوظبی آغاز شد. امارات متحده عربی دارای ۱۸ هتل تور از (۱۵۵ تا ۱۵۰ متر ارتفاع) در سراسر جهان است. این امر باعث می‌شود امارات متحده عربی با برگزاری چنین تورهایی پس از چین و آمریکا در سال ۲۰۱۴ جایگاه سوم را از آن خود کند. این ساختمان‌ها از جمله جاذبه‌های امارات برای گردشگران به‌شمار می‌روند. دبی ایده‌های خیره کننده ای را در ساخت و طراحی این تورهای بلند اتخاذ کرده‌است.
پیشرفت در بخش املاک و مستغلات و زیرساخت‌ها طی یک سال اخیر باعث شده‌است تا کشور به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود. سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی امارات از ۳ درصد در اواسط دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۱۶٫۵ درصد در پایان سال ۲۰۱۰ افزایش یافته‌است. این روند با سرمایه‌گذاری‌های عظیم مردم در پروژه‌های گردشگری (۴۷ میلیارد دلار در سال) انجام می‌شود که عمدتاً برای هزینه‌های فرودگاه‌ها، افزایش ظرفیت آنها، راه اندازی فرودگاه‌ها و بنادر جدید انجام می‌شود.
جاودان پاینده باد این مجلس عالی کجا زائران را مسکنست و سائلان را مستغل
با نیش ز آن گنج ها اندوزد از نقد ثواب مستغلی این چنین کم در جهان بنیاد شد
املاک و مستغلات به کلیه اموال غیر منقول مستقر در یک ملک گفته می‌شود، که به‌طور کلی از زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آب‌های زیرزمینی تشکیل شده‌است.
در اکثر مواقع، واژه املاک و مستغلات برای اشاره به خانه (مسکن) یا ساختمانی که در آن محدوده مشخص، واقع شده است، بکار می‌رود. واژه املاک و مستغلات همچنین، به کسب‌وکاری (شغلی) اشاره دارد، که در زمینه خرید، فروش، رهن یا اجاره زمین، ساختمان و خانه فعالیت می‌نماید.
جهان جای الفنج غلهٔ تو است چه بی کار باشی در این مستغل؟
هم در آن وقت کی شیخ بنشابور بود یکی از ایمۀ بزرگ بیمار گشته بود، شیخ بعیادت او رفت و بنشست و اورا بپرسید، جمعی از وکیلان اسباب امام درآمدند، یکی می‌گفت فلان اسباب را چندین تخم می‌باید و یکی می‌گفت فلان مستغل را عمارت می‌باید کرد. هر یکی ازین جنس سخنی می‌گفتند و او هر یکی را جوابی می‌گفت و همگی خویش در آن مستغرق می‌کرد. چون با خویش رسید و از شیخ عذر خواست، شیخ گفت خواجه امام را بهتر ازین می‌باید مرد. او با خویشتن رسید و دانست کی خطا کرده است و حقّ بدست شیخ است و از آن استغفار کرد.
جنی در ۱۹ نوامبر ۱۹۵۹ در بوستون، ماساچوست به دنیا آمد و در دیتون، اوهایو بزرگ شد. او دختر میسی بروکس جنی (نیز پوتنام)، یک بازیگر، و جرویس اسپنسر جنی جونیور، یک توسعه دهنده املاک، مستغلات و نوازنده جاز است. او دو برادر دارد به نام‌های هال و جی.
میزان کم صرف هزینهِ هند برای بخش‌های انرژی، ساخت و ساز، حمل و نقل، مخابرات و مستغلات که معادل ۳۱ میلیارد دلار برابر با ۶٪ تولیدات خالص داخلی بود در مقایسه با چین که در سال ۲۰۰۳ بیش از۲۶۰ میلیارد دلار برابر با ۲۰٪ تولیدات خالص داخلی صرف این بخش‌ها کرد، از جمله موانع ادامهِ رشد اقتصادی ۸ درصدی این کشور است.
افزون ز صدهزار کسند از تو یافته باغ و سرا و صنعت و املاک مستغل
به چه کار این‌ همه عقار ترا؟‌! وبن‌همه مستغل چه کار ترا؟‌!
مؤسسه فناوری ماساچوست دارای املاک و مستغلات تجاری قابل توجهی در کمبریج است که در آن مالیات بر دارایی می‌پردازد، به علاوه یک پرداخت داوطلبانه اضافی به جای مالیات برای ساختمان‌های دانشگاهی که از نظر قانونی معاف از مالیات هستند. از سال ۲۰۱۷، این بزرگ‌ترین مالیات دهنده در شهر است که تقریباً ۱۴ درصد از درآمد سالانه شهر را دارد. منابع شامل میدان فناوری، بخش‌هایی از میدان کندال، و بسیاری از املاک در کمبریج‌پورت و منطقه ۴ همسایه ساختمان‌های آموزشی است. این زمین برای اهداف سرمایه‌گذاری و توسعه بالقوه طولانی مدت نگهداری می‌شود.