مستعمرات

معنی کلمه مستعمرات در لغت نامه دهخدا

مستعمرات. [ م ُ ت َ م َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مستعمرة. رجوع به مستعمرة و استعمار شود.

معنی کلمه مستعمرات در فرهنگ معین

(مُ تَ مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) جِ مستعمره .

معنی کلمه مستعمرات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مستعمره

معنی کلمه مستعمرات در ویکی واژه

جِ مستعمره.

جملاتی از کاربرد کلمه مستعمرات

در جریان رقابت‌های امپریالیستی، خواه ناخواه، امپراطوریهای ضعیف به تدریج سقوط کرده و مستعمراتشان به دست امپراطوری‌های قوی‌تر می‌افتد. شروط متفاوتی را می‌توان برای سقوط یک امپراطوری در نظر گرفت. در الگوریتم پیشنهاد شده، یک امپراطوری زمانی حذف شده تلقی می‌شود که مستعمرات خود را از دست داده باشد. شکل زیر یک نمای کلی از سقوط امپراطوری‌ها در روند چرخه الگوریتم، ارائه می‌دهد.
بمصر و بروم و بهند و بچین بمستعمرات دگر هم چنین
در سال ۱۸۰۸ نایب السلطنه پرتغال از ترس ناپلئون گریخت ودرار خویش را در ریودوژانیرو قرار داد. این واقعه منتهای اهمیت را برای برزیل در برداشت برای اینکه اکنون ملیت مستعمراتی اهمیت یافته و کشور برزیل اعتبار و مرکزیتی کسب کرده بود.
بسیاری از کسانی که اخراج شدند شهروندان بریتانیا و مستعمراتش بودند و ۲۷۲۰۰ نفر از اخراجی‌ها به بریتانیا مهاجرت کردند. از دیگر پناهندگانی که در آمارها ثبت شده‌اند، شش هزار نفر به کانادا رفتند، چهار هزار و پانصد پناهجو به هند و دو هزار و پانصد نفر به کنیا یا پاکستان رفتند. در مجموع، حدود ۵۶۵۵ شرکت، دامداری، مزرعه، و املاک کشاورزان همراه با خودرو، خانه و سایر کالاهای خانگی مصادره شد.
اسکندریه قفقاز (به یونانی: Αλεξάνδρεια στον Καύκασο) (در قدیم کاپیسا، امروزه بگرام) یکی از مستعمرات یونانی معروف به اسکندریه‌ها بود که توسط اسکندر در جنوب کوه‌های هندوکش در پاروپامیز بنیان نهاده شد.
دانشگاه فناوری دِلْفْت در تاریخ ۱۸ ژانویهٔ ۱۸۴۲ به فرمان پادشاه ویلِم دوم تأسیس شد. در ابتدا این مرکز را به‌عنوان «آکادمی سلطنتی» به منظور آموزش علوم شهرسازی در مستعمرات خود بنا کردند.
یک از بسیار در اصل به پدیدار شدن یک ملت و کشور از مستعمرات و ایالت‌های متعدد اشاره دارد ولی در سال‌های اخیر تعبیر پدیدار شدن یک ملت و مردم از ملل، نژادها، دین‌ها، و نیاکان متعدد نیز رواج یافته‌است. همچنین این عبارت میتواند تأییدی بر حکومت بر پایه دموکراسی باشد.