مستشار

معنی کلمه مستشار در لغت نامه دهخدا

مستشار. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) نعت مفعولی ازاستشارة. مشورت کرده شده یعنی آنکه با او مشورت کنند و از او صلاح پرسند. ( غیاث ) ( آنندراج ). کنکاش خواسته شده. کسی که از او طلب مشورت کنند. ( ناظم الاطباء ). مصلحت گذار. رای زن. رجوع به استشارة شود :
گفت پیغمبر بکن ای رای زن
مشورت کالمستشار مؤتمن.مولوی ( مثنوی ).مشورت با عقل کردم گفت حافظ می بنوش
ساقیا می ده به قول مستشار مؤتمن.حافظ.- امثال :
المستشار مؤتمن ( حدیث ). باآنکه رای زنند خیانت نورزد. رای زننده استوار باشد. ( امثال و حکم دهخدا ).
|| در اصطلاح عدلیه و دادگستری ، هریک از اعضای اصلی دادگاههایی که بیش از یک تن آنها را اداره می کند. توضیح اینکه دادگاههایی که اعضای اصلی آن بیش از یک تن است از قبیل دادگاههای استان و دیوان عالی کشور و دیوان کیفر، اعضای دادگاه از یک رئیس و چند مستشار تشکیل می شوند که هر کدام بالتساوی حق یک رأی دارند و رأی اکثریت اعضا قابل اجرا است. || هر یک از اعضای شعب دیوان محاسبات. || کارآزموده و مطلع و ذوفنی که راهنمون شود در امری یا شغلی یا مسأله ای ( چنانکه سالها پیش مستشاران بلژیکی که به اصلاح و آموزش مسائل گمرکی ایران آمدند و مستشاران سوئدی که به اصلاح و آموزش مسائل پلیسی گمارده شدند و مستشاران امریکائی که به امور مالی پرداختند ).

معنی کلمه مستشار در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - طرف مشورت ، رایزن . ۲ - متخصصی که از کشورهای خارج برای اصلاح وزارتخانه یا اداره ای استخدام کنند. ، ~ سفارت رای زن سفارت .

معنی کلمه مستشار در فرهنگ عمید

۱. (سیاسی ) [منسوخ] رایزن.
۲. [قدیمی] کسی که با او مشورت می کنند، طرف مشورت.

معنی کلمه مستشار در فرهنگ فارسی

مشورت کرده شده، کسی که بااومشورت کنند، طرف شور و مشورت، رایزن
( اسم ) ۱ - کسی که با او مشورت کنند و صلاح پرسند رای زن : مشورت باعقل کردم گفت : حافظ . می بنوش . ساقیا. می ده بقول مستشار موتمن . (حافظ ) ۲ - متخصصی که از کشوری خارج برای اصلاح وزارت خانه یا اداره ای استخدام کنند . یا مستشار سفارت . رای زن سفارت .

جملاتی از کاربرد کلمه مستشار

میرزا ابوالقاسم سپس به تبریز نزد پدرش، که وزیر آذربایجان بود، رفت. چندی در دفتر عباس میرزا ولیعهد به نویسندگی اشتغال ورزید و در سفرهای جنگی با او همراه شد و پس از آن‌که پدرش انزوا گزید، پیشکاری شاهزاده را به عهده گرفت. نظم و نظامی را که پدرش میرزا بزرگ آغاز کرده بود، تعقیب و با کمک مستشاران فرانسوی و انگلیسی سپاهیان ایران را منظم کرد و در بسیاری از جنگ‌های ایران و روسیه شرکت داشت.
پادشاه اله سار تاین ارباب باکلند و مایور سوراخ مایکل را مستشاران سرزمین شمالی می‌نماید.
مقارن با پایان جنگ‌جهانی‌دوم، حکومت پهلوی تصمیم گرفت برای بازسازی و به‌روزرسانی ارتش ایران، از خدمات مستشاران آمریکایی استفاده کند. مذاکرات با آمریکایی‌ها منجر به تشکیل اداره مستشاری ارتش ایران شد که مقر آن در یکی از ساختمان‌های ستاد بزرگ ارتشتاران بود. اداره مستشاری ارتش ایران یکی از یگان‌های ناتو محسوب می‌شد و ریاست آن مستقیماً از معاون ناتو دستور می‌گرفت۰.
با عقل کار دیده که در حل مشکلات رای ویست مؤنمن و مستشار من
گر درد عموم را دوا باید کرد با کوشش مستشار ما باید کرد
اتحاد شوروی مجدداً در سال ۱۹۴۲ م مبادرت به تقویت نیروهای افغان با تهیه سلاح‌های سبک، هواپیما و تأسیس مراکز آموزشی در تاشکند (پایتخت جمهوری شوروی ازبکستان) نمود. همچنین نظامیان شوروی و افغانستان همکاری‌های دائمی خود را از سال ۱۹۵۶ م آغاز کردند که دلیل اصلی آن می‌تواند تسلیح پاکستان توسط آمریکا و عدم قبول آن کشور به فروش سلاح به افغانستان باشد و در سال ۱۹۷۰ با امضای یک موافقتنامه، اتحاد شوروی اقدام به ارسال مستشاران نظامی‌کرد.
کنون کاندر سرای مستشارم به یادت این بدیهه می‌نگارم
آوایی نماینده دزفول در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که توانست با حدود ۱۰۰ هزار رای، پیروز این انتخابات شود.شمار آرا وی از سایر نمایندگان خوزستان بیشتر بود. پیشتر در دوره‌های نهم و دهم مجلس رد صلاحیت شده بود. علاوه بر دو دوره نمایندگی مردم دزفول در مجلس ایران، معاونت پارلمانی دبیر شورای امنیت ملی، معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت، قائم مقامی بنیاد تعاون کل کشور، کارداری و مستشاری ایران در سوریه از مسئولیت‌های دیگر سیاسی آوایی تاکنون بوده‌است.
ازین سودا بیابی غبن فاحش بماند مستشارت در تغابن
همان سال، قوام‌السلطنه نخست وزیر شد و برای سامان بخشیدن به وضع مالی کشور، آرتور میلسپو مستشار امریکایی را برای دومین بار به ایران دعوت کرد. مهذب‌الدوله کاظمی وزیر دارایی بر سر اختلاف با میلسپو استعفا داد. معاون وزارت دارایی عزاللممالک اردلان برای اینکه دولت بتواند بهای ارز و طلا را در بازار کنترل کند لایحه‌ای تدوین کرد که در عین اینکه تا زمان عادی شدن وضعیت اقتصاد کشور، جلو تبدیل اسکناس به طلا و نقره و خروج پشتوانه پول را از خزانه می‌گرفت، به دولت اجازه می‌داد سکه‌های طلای موجود در خزانه کشور را که عمدتا مربوط به زمان جنگ جهانی اول و ارزهای روسی، انگلیسی و عثمانی بودند در بازار به فروش رساند تا بتواند بهای طلا و ارز را در بازار کنترل کند و به جای این سکه‌ها شمش طلا بگذارد.
گفت پیغامبر بکن ای رای‌زن مشورت کالمستشار مؤتمن
ناصح من کژ نهاد و برد ز راهم شرط امینی و مستشار نه این بود
سمت‌های قضائی بعدی او عبارت بود از: رئیس دادگستری یزد (۱۳۱۰)، رئیس دادگاه‌های شهرستان شیراز (۱۳۱۲)، مستشار دادگاه اصفهان (۱۳۱۶)، رئیس دادگستری کرمان (۱۳۱۸)، دادستان خراسان (۱۳۱۹).
باشد غنی ز سنگ فسان تیغ آفتاب مستغنی است رای منیرش ز مستشار
یمین اسفندیاری با دختر عموی خودش معصومه خانم دختر عبدالله خان مستشارالوزاره ازدواج کرد و صاحب شش فرزند شد:
در ره مهرش فلک مشوره با من کند زانک بود مستشار نزد خرد مؤتمن
مشورت با عقل کردم گفت حافظ می بنوش ساقیا می ده به قول مستشار مؤتمن
فوج عقول فیض اشارت ازو برند خیل نفوس را به جز او مستشار نیست