مستخدم

معنی کلمه مستخدم در لغت نامه دهخدا

مستخدم. [ م ُ ت َ دِ ] ( ع ص ) خدمت خواهنده. ( غیاث ) ( آنندراج ). به خادمی گیرنده و کسی را به خدمت وادارکننده. ( اقرب الموارد ). رجوع به استخدام شود.
مستخدم. [ م ُ ت َ دَ ] ( ع ص ، اِ ) کسی که از او خدمت خواهند. ( غیاث ) ( آنندراج ). کسی که دیگری او را به خدمت گرفته باشد. ( اقرب الموارد ). اجیر و آنکه مزد و اجرت می گیرد برای کار کردن و خدمت نمودن. ( ناظم الاطباء ). رجوع به استخدام شود. || خدمتگزار. ( لغات فرهنگستان ). نوکر و خدمتکار. ( ناظم الاطباء ). خادم. چاکر. آدم. || کارمند. کسی که در دستگاه دولت یا دستگاههای خصوصی حقوق بگیر است : همه را آزاد و مطلق گردانید و در زمره مستخدمان دولت به دربار هند فرستاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 406 ).
- مستخدم حکمی ؛ صنفی از مستخدمین غیررسمی هستند که بموجب حکم وزارتی بدون تعیین مدت استخدام می شوند. نه بموجب قرارداد برای مدت معین. و نه بطور روزمزد. ( از فرهنگ حقوقی ).
- مستخدم رسمی ؛ در اصطلاح حقوق اداری ، کسی است که بطور ثابت در یکی از ادارات عمومی مشغول خدمت باشد و آنان را از این جهت رسمی یا قانونی می گویند که ترتیب استخدام و حقوق وظایف و مزایای آنها بموجب قانون و آئین نامه های دولتی مقرر شده است و قوانین استخدامی و بازنشستگی بر آنان شمول دارد و اشتغال به خدمت عمومی شغل و کار ثابت آنها است بطوری که عادةً نه این مستخدمین می توانند هر وقت که مایل باشند از خدمت دولت خارج گردند و نه دولت می تواند بدون موجبات قانونی به خدمت آنها خاتمه دهد. ( ازفرهنگ حقوقی ).
- مستخدم روزمزد ؛ صنفی از مستخدمین غیررسمی هستند که مدت خدمت آنها یک یا چند روز معین و اجرت آنها هم روزانه است. ( از فرهنگ حقوقی ).
- مستخدم غیررسمی ؛ مستخدمینی را گویند که اولاً خدمت دولت ، شغل و کار ثابت آنها نیست ؛ ثانیاً از این خدمت برای آنها وضع حقوقی ثابتی ایجاد نمی شود، و از حقوق و ترفیعات و تقاعد و مزایای قانونی دیگر مستخدمین رسمی استفاده نمی کنند ولی از لحاظ انتظامات داخلی ادارات و مشمولیت قوانین جزائی مربوط به مستخدمین تابع قواعد عمومی هستند. مهمترین این مستخدمان عبارتند از: مستخدمین قراردادی ، مستخدمین روزمزد، مستخدمین حکمی ، مستخدمین غیردولتی ( مانند نمایندگان مجلس و نمایندگان انجمنهای شهرداری وغیره ). ( از فرهنگ حقوقی ).
- مستخدم قراردادی ؛ صنفی از مستخدمین غیررسمی هستند که بموجب قرارداد مخصوص برای مدت معین در ادارات عمومی استخدام می شوند. ( از فرهنگ حقوقی ).

معنی کلمه مستخدم در فرهنگ معین

(مُ تَ دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) خدمت کننده ، مجازاً: کارمند.

معنی کلمه مستخدم در فرهنگ عمید

۱. خدمتگزار.
۲. کسی که از او در برابر حقوق مشخص خدمت می خواهند.

معنی کلمه مستخدم در فرهنگ فارسی

کسی که ازاوخدمت ب واهند، کارمند، خدمتگزار ، خدمت خواهنده
( اسم ) خدمت خواهنده بکارگمارنده جمع : مستخدمین .

معنی کلمه مستخدم در ویکی واژه

cameriere
fattorino
خدمت کننده، مجازاً: کارمند.

جملاتی از کاربرد کلمه مستخدم

در باب میز آفتاب مورخ مزبور چنین نوشته است: «چنان که گویند، این چمنی است در حومهٔ شهر که از گوشت پختهٔ همه نوع چهارپایان پوشیده است. قطعات گوشت را مأمورین و مستخدمین دولت شبانه در نهان بدانجا می‌برند و روز هر کس مایل باشد، به محل مزبور رفته از آن گوشت‌ها می‌خورد، ولی بومی‌ها عقیده دارند که این گوشت‌ها را همه شب، زمین به عمل می‌آورد.»
جوان باهوش ولی بی‌پولی در جریان یک ماجرا کارش به مستخدمی در یک خانه می‌کشد.
عقل را حکم تو مستخدم اجرای امور ملک را امر تو مستلزم پیوند مزاج
یک روز من به خانه یکی از بازرگانان بسیار ثروتمند کشور تلفن زدم و خواستار مکالمه با او شدم. پاسخ دادند: «او در زندان است». من که می‌دانستم این موضوع صحت ندارد، پرسیدم: چرا زندانی شده است؟ پاسخ دادند: «چون صد و پنجاه میلیون دلار ارز به خارج فرستاده است». من پرسیدم: شما کی هستید؟ پاسخ دادند: «یکی از مستخدمین او».
«بواسطه نداشتن اونیورسیته [یونیورسیته – دانشگاه] است که محصل به اروپا می‌رود و دست ما به طرف خارجی‌ها برای جلب مستخدمین خارجی دراز است.»
اموال تو -‌یک دستهٔ مستخدم دربار برده‌است به یغما وتو-‌یی غافل ازین کار
اشکان (سینا رازانی) مستخدم هتلی است که تمام اعضای خانوادهٔ او خودکشی‌هایی موفق داشته‌اند و او هر بار در اقدام به خودکشی ناموفق بوده‌است. اشکان تصمیم می‌گیرد که در همکاری با دو مرد نابینا به سرقت یک جواهرفروشی برود، اما نقشهٔ آن‌ها برخلاف اصول پیش می‌رود و پایان هر چیز را تصادف‌ها رقم می‌زند.
پس از انقلاب فوریه ۱۹۱۷، او و خانواده‌اش به تبعید داخلی در توبولسک، سیبری فرستاده شدند. به زودی پس از انقلاب اکتبر و به قدرت رسیدن بلشویکها، در طی جنگ داخلی روسیه او به همراه پدر و مادرش، چهار خواهر و سه مستخدم به دستور دولت بلشویکها اعدام شدند، هرچند شایعاتی مبنی بر زنده ماندن وی تا کشف ۲۰۰۷ و کشف یکی از خواهرانش همچنان ادامه داشت. در ۱۷ ژوئیه سال ۱۹۹۸، در هشتادمین سالگرد اعدام او و والدین و سه خواهرش به همراه مستخدمان وفادارشان به‌طور رسمی در کلیسای جامع سنت پیتر و پُل مدح شدند. الکسی و خواهرش ماریا هنوز دفن نشده‌اند. این خانواده در سال ۲۰۰۰ توسط کلیسای ارتدکس روسی در زمره قدیسان شمرده شدند.