مستحق

معنی کلمه مستحق در لغت نامه دهخدا

مستحق. [ م ُ ت َ ح ِق ق ] ( ع ص ) نعت فاعلی از استحقاق. رجوع به استحقاق شود. سزاوارشونده. ( آنندراج ). مستوجب. ( اقرب الموارد ). سزاوار. لایق. شایسته. درخور. ارزانی :
بود پادشا مستحق تر کسی
که دارد نگه چیز و دارد بسی.ابوشکور.ای دل تو نیز مستحق صد عقوبتی
گر غم خوری سزد که به غم هم تو حقوری.فرخی.که مستحق تر از او ملک را و شاهی را
ز جمله همه شاهان تازی و دهقان.فرخی.من بنده را زبان شکر این نعمت نیست و خویشتن را مستحق چنین نشناسم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 269 ). قدر این نعمت بشناس وشخص ما را پیش چشم دار و خدمتی پسندیده نمای تا مستحق زیادت نواخت گردی. ( تاریخ بیهقی ص 272 ). کسانی که دست بزرگ وی نهاده بودند... نخواستند که کار ملک بدست مستحق افتد که ایشان را بر حدود وجوب بدارد. ( تاریخ بیهقی ).
اگر جبه خاره را مستحقم
ز تو بس کنم پشتک و زندنیچی .سوزنی.ملک موروث و مکتسب به وارث اهل و مستحق رسانید. ( سندبادنامه ص 8 ). مستحق است که از شربت ضربت تیغ اسلام کاس درخورد او دهند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 354 ).
نصیب ماست بهشت ای خداشناس برو
که مستحق کرامت گناهکارانند.حافظ.عطاش مستحق و غیرمستحق نشناخت
بنزد ابر چه ویران چه منزل آباد.ابوطالب کلیم ( آنندراج ). || فقیر که ازدر اعانت است. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). بی بضاعت و بی چیز و کسی که سزاوار اعانت و دستگیری باشد. ( ناظم الاطباء ) :
به مستحقان ندهی و هرچه داری باز
دهی به معجر و دستار سبزک و سیماک.عنصری.مثال داد تا هزار هزار درم از خزانه اطلاق گردد درویشان و مستحقان غزنی و نواحی آن را. ( تاریخ بیهقی ص 273 ). مثال داد تا هزار هزار درم به مستحقان و درویشان دهند شکر این را. ( تاریخ بیهقی ص 517 ). گفت من هیچ مستحق نشناسم در بست که زر بدیشان توان داد. ( تاریخ بیهقی ص 522 ). هر مال و کراع و ملک که آن را خداوندی پدید نبودی بر درویشان و مستحقان و مصالح ثغور قسمت و بخش کرد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 91 ). نذر کن که صدقه و صلت به درویشان و مستحقان دهی. ( سندبادنامه ص 109 ).
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند.حافظ.

معنی کلمه مستحق در فرهنگ معین

(مُ تَ حَ قّ ) [ ع . ] (اِمف . ) سزاوار، شایسته ، دارای استحقاق .

معنی کلمه مستحق در فرهنگ عمید

۱. سزاوار، شایسته، درخور.
۲. (اسم، صفت ) [مجاز] = مسکین

معنی کلمه مستحق در فرهنگ فارسی

سزاوار، شایسته، درخور
( اسم ) استحقاق دارنده درخور شایسته : مستحق نکال و تعذیب و مستوجب تشدید و تادیب ٠٠٠ توضیح در تداول بصیغ. اسم مفعول تلفظ شود .

جملاتی از کاربرد کلمه مستحق

حدیث تلخ نیاید برون از آن لب شیرین عطا برد زتو آنکس که مستحق عتاب است
علیرضا بیرانوند به دلیل پرتاب ۶۱ متر و ۶۶ سانتی‌متری در دیدار برابر کره جنوبی، نامش را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رساند. بیرانوند در بازی بین تیم‌های ایران و کره جنوبی در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ (۲۰ مهر ۱۳۹۵) در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق شد توپ را به میزان ۶۱ متر و ۶۶ سانتی‌متر پرتاب کند و در نهایت مستحق کسب این عنوان شد.
مستحق لعنت حق، مشرک ملعون سگ آن که نامش بود میران شاه شیطان مرید
ابراهیم بن المولّد گوید ابن جلا را دیدم که ازو پرسیدند که مرد مستحقّ اسم فقر کی گردد گفت آنگه که از وی هیچ بقیّت نماند گفتم این چگونه بود گفت چون او را نبود او را بود.
و گفتند آدمی که مستحق آن شود که خلق را سخن گوید گفت: وقتی که از خدای فهم کند و اگر از خدای فهم نمی‌کند بلای او در عباد الله و بلاد الله عام بود.
قاضی ارشد دادگاه عالی یک ایالت در پایان سال ۱۹۰۶ تصمیم گرفت که یک سازمان عالی نمی‌تواند دارایی یکی از پادگان‌های اتحادیه را مصادره کند. اما این تصمیم، پذیرفتن کسی یا وجوه که مستحق آن‌ها بود را برای پذیرش در یک پادگان مشخص، محدود نکرد.
ای یار حق و یاور هر مستحق شده از جور عام پروری و نام گستری
به هر جا فکر مستی نیست مخموری نمی‌باشد هوسهای غذا بود این که خود را مستحق کردم
دهی بر مستحقان بی مناعت کنی بر آنچه می‌کردی قناعت
می ستاید ترا و در هر باب مستحقی ، اگرت بستاید
هیئت ژوری چهل و ششمین دوره از مراسم اهدای جایزه پریتزکر بدین ترتیب در سال ۲۰۱۹ هفتمین معمار برجسته ژاپنی را مستحق دریافت نوبل معماری معرفی کرد. شش تن از معماران ژاپنی پیشتر موفق به دریافت این جایزه شده بودند.
برخی از لحظات عجیب‌تر او شامل بازی بلک‌جک با ری چارلز نابینا، مصاحبه با ژنرال شوروی در سونای روسی و شوخی عملی توسط محمد علی با او بود. بخش مورد علاقه بردلی در ۶۰ دقیقه زمانی بود که به عنوان یک خبرنگار ۴۰ ساله با خواننده ۶۴ ساله لنا هورنای مصاحبه کرد. او گفت: "اگر به دروازه‌های مروارید رسیدم و سنت پیتر گفت: "چه کرده‌ای که مستحق ورود شدی؟" وی پاسخ داد من فقط می‌گویم: "داستان لنا هورنای من را دیدی؟"
هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا سیاه‌پوستان مستحق برخورداری از حقوق طبیعی‌ای نباشد که در اعلامیهٔ استقلال ذکر شده‌است: حق زندگی، آزادی، و جستجوی خوشبختی. معتقدم که آن‌ها نیز به همان اندازهٔ سفیدپوستان مستحق برخورداری از این حقوق‌اند.
«مگر ما مجازات اعدام را لغو کردیم؟ نه! ما در جمهوری اسلامی مجازات اعدام را داریم برای کسانی که مستحق اعدامند… این آدمی که توی زندان، از داخل زندان با حرکات منافقین که حملهٔ مسلحانه کردند به داخل مرزهای جمهوری اسلامی … ارتباط دارد، او را به نظر شما باید برایش نقل و نبات ببرند؟ اگر ارتباطش با آن دستگاه مشخص شده، باید چه کارش کرد؟ او محکوم به اعدام است و اعدامش هم می‌کنیم. با این مسئله شوخی که نمی‌کنیم»
ویوید یکی از مارک‌های برتر در تمام فیلم‌های، بزرگسال یا در غیر بزرگسالی که در هالیوود درست شده‌است بوده و هست . استیون و این شرکت واقعاً از این دستاورد مستحق موفقیت هستند.
پس از انتخاب خود به کنست در سال ۲۰۲۲، کوهن در مصاحبه ای پیشنهاد کرد که یایر لاپید، نخست‌وزیر وقت مستحق زندانی شدن است. کوهن در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: «مملکت مناسب [لاپید] پشت میله‌های زندان خواهد بود».
لفط تو جان مستمعان را کند دراز صت تو راه مستحقان مختصر کند
روزی به خنده گفتی: کام دلت برآرم درویش مستحقم گر می کنی ثوابی