مسافربر

معنی کلمه مسافربر در فرهنگستان زبان و ادب

{transporter} [حمل ونقل هوایی] وسیلۀ جابه جایی مسافر بین پایانه و هواپیما

معنی کلمه مسافربر در ویکی واژه

وسیلۀ جابه‏جایی مسافر بین پایانه و هواپیما.

جملاتی از کاربرد کلمه مسافربر

• روز چهارشنبه (به وقت محلی) در حادثه‌ای که برای یک دستگاه قطار مسافربری در ایستگاه راه‌آهن شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین روی داد بیش از هفتصد نفر کشته و زخمی شدند.
بزرگ‌ترین سهام‌داران شرکت آلیتالیا، شرکت‌های ایر فرانس-کی‌ال‌ام (۷٫۰۸٪)، اینتسا سانپائولو (۲۰٫۵۹٪)، یونی‌کردیت (۱۲٫۹۹٪)، آتلانتیا (۷٫۴۴٪) و پُسته ایتالیانه (۱۹٫۴۸٪) می‌باشند. شرکت آلیتالیا در ناوگان هوایی خود دارای ۱۰۱ فروند هواپیمای جت مسافربری بود.
آنتونوف-۱۴۸ (به روسی: Антонов-148) یک هواپیمای مسافربری ساخت شرکت آنتونوف اوکراین است. نخستین پرواز این هواپیما در دسامبر ۲۰۰۴ انجام شد. این هواپیما در پایان فوریه ۲۰۰۷ تکمیل و به بازار عرضه گشت. این هواپیما که توان ترابری ۶۸–۸۵ مسافر را دارد، تا کنون ۴۷ فروند از آن تولید شده است.
هواپیماهای مدرن ایرباس ای۳۳۰ و ایرباس ای۳۴۰ به ترتیب با ۲ و ۴ موتور هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر دورپرواز ایرباس هستند. هواپیمای ایرباس ای۳۴۰ دارای بُردی معادل ۱۶٬۷۰۰ کیلومتر است. کاربرد اصلی این هواپیماها در جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است. طراحی و ساخت ایرباس ای۳۳۰ و ایرباس ای۳۴۰ از سال ۱۹۸۷ و به‌طور هم‌زمان آغاز شد.
اس‌اس آتنیا یک کشتی مسافربری ۱۳٫۵۰۰ تنی با گنجایش ۱۰۰۰ مسافر و حداکثر سرعت ۱۵ گره دریایی بود. کار ساخت این کشتی سال ۱۹۲۳ به پایان رسید و عموماً مشغول حمل مسافر، اغلب مهاجران، از بریتانیا به کانادا بود.