مساحت
معنی کلمه مساحت در لغت نامه دهخدا

مساحت

معنی کلمه مساحت در لغت نامه دهخدا

مساحت. [ م َ ح َ ] ( ع مص ) مساحة. زمین پیمودن. ( تاج المصادر بیهقی ). پیمودن زمین. زمین پیمایی. پیمایش. و رجوع به مساحة شود. || ( اِ ) سطح قسمتی معین از محوطه ای : مساحت مثلث ، مساحت مربع، مساحت دایره :
که دانست چندین زمین با مساحت
صد و شصت بار است خورشید تابان.ناصرخسرو.به ساحت مساحت ملکوت او نرسد. ( سندبادنامه ص 2 ).
مساحة.[ م ِ ح َ ] ( ع مص ، اِ ) مساحه. مساحت. پیمودن زمین. ( منتهی الارب ). زمین پیمودن. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ). ذرع کردن زمین. ( اقرب الموارد ). و رجوع به مساحت شود. || تقسیم کردن زمین با مقیاس و تخمین قیمت و ارزش آن. ( اقرب الموارد ).
- علم مساحة؛ علمی است که از مقادیر خطوط و سطحها و اجسام ، و تعیین خط و مربع و مکعب بحث می کند، و در امر خراج و تقسیم اراضی و تخمین مساکن ارزشی فراوان دارد. ( اقرب الموارد ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه مساحت در فرهنگ معین

(مِ حَ ) [ ع . مساحة ] (مص م . ) پیمودن یا اندازه گرفتن زمین .

معنی کلمه مساحت در فرهنگ عمید

۱. (ریاضی ) سطحی که میان مجموعه ای از خطوط یا مرزها قرار دارد.
۲. اندازۀ سطح.
۳. [قدیمی] دانش اندازه گرفتن زمین.

معنی کلمه مساحت در فرهنگ فارسی

اندازه گرفتن زمین، پیمودن زمین ، به معنی سطح واندازه عرض وطول زمین یاچیزدیگرنیزمیگویند
۱ - ( مصدر ) اندازه گرفتن زمین پیمودن اراضی . ۲ - ( اسم ) پیمایش زمین . ۳ - ( اسم ) سطح محوطه و زمینی . ۴ - تشخیص مالیات حکومت بوسیل. اندازه گیری زمین . توضیح در تداول بفتح اول استعمال شود .

معنی کلمه مساحت در دانشنامه عمومی

مساحت یا پهنه، کمیتی است غیر برداری ( اسکالر یا نرده ای ) که بیانگر انداز هٔ سطح یک شکل دو بعدی و یا سطوح احجام سه بعدی است. با آن که نخستین بار مفهوم مساحت در بستر هندسه معرفی شد، رد پای آن در دیگر شاخه های ریاضی ( همانند حساب انتگرال در آنالیز ریاضی ) دیده می شود.
همانند بسیاری از مفاهیم پایهٔ ریاضی ( که در دوران پیش از مدرن ایجاد شده اند ) نمی توان تعیین کرد که چه فرد یا افرادی برای نخستین بار مفهوم مساحت را معرفی کرده اند. با این حال، الواح گلی بابلی و پاپیروس های مصری نمایانگر آشنایی این دو تمدن باستانی با مفهوم مساحت اند. ریاضیات این دو تمدن در بیش تر موارد تخمینی بر روابط حقیقی مساحت اشکال هندسی بودند؛ زیرا بسیاری از مسائل مطرح شده در این الواح و پاپیروس ها محاسبهٔ مساحت زمین های زراعی در اشکال گوناگون است. در بسیاری از موارد فرمول یکپارچه ای برای محاسبه وجود نداشت و هر مسأله با شیوهٔ مخصوص به خود حل می شد؛ هرچند شواهدی مبنی بر آشنایی با روابط مساحت اشکال ساده ای همانند مربع، مستطیل، مثلث و دایره ( با فرض π = 3 ) یافت شده است .
با ایجاد ریاضیات برهانی توسط یونانیان باستان، فرمول های محاسبهٔ مساحت نیز همانند دیگر روابط ریاضی اثبات شدند و مسائل جدیدی همانند پیدا کردن عدد پی و روش افنا مطرح شدند.
مساحت یک یکای فرعی در سیستم SI است که مبنای آن مساحت مربعی با ضلع یک متر ( ۱ متر مربع یا m² ) است.
تا پیش از فراگیری واحدهای متریک در ایران، یکای مساحت ( همانند دیگر یکاهای رایج آن دوران ) مبتنی بر ابعاد و اندازهٔ بدن انسان و همچنین قرارداد بود. یکاهای مساحت در ایران جریب، قفیز و قصبه بودند. جریب مساحتی در حدود ۱۰۰ متر مربع، قفیز حدود ۱۰۰۰ متر مربع ( در برخی نقاط ۱۵۰۰ متر مربع ) و جریب نیز حدود ۱۰۰۰ متر مربع ( در برخی نقاط ۱۱۰۰ متر مربع ) بودند. تا سال ۱۳۱۱ خورشیدی و معرفی یکاهای متریک از سوی دولت، این واحدها ( با وجود اختلاف در اندازه ی آن ها در هر نقطه ) تنها واحدهای مساحت رایج ایران بودند که به مرور با متر مربع و هکتار جایگزین شدند.
شاید بتوان شکل پایهٔ محاسبهٔ مساحت را مستطیل دانست؛ زیرا با بسط و گسترش روابط این شکل می توان به روابط دیگر شکل های هندسی همانند مربع، مثلث، لوزی، متوازی الاضلاع، دایره ( با استفاده از محاسبات انتگرال ) و . . . دست یافت. با استفاده از استدلال و قضایای ریاضی نیز می توان مساحت کل احجام منتظم را ( با بهره گیری از مساحت اشکال پایه ) به دست آورد.
معنی کلمه مساحت در فرهنگ معین

معنی کلمه مساحت در دانشنامه آزاد فارسی

مساحت (area)
بزرگی سطح. این بزرگی را با عددی بیان می کنند که نسبت آن را به مساحت سطح مربع واحد نشان می دهد. سانتی متر مربع (cm۲)، متر مربع (m۲)، و کیلومتر مربع (km۲) واحدهای متداول مساحت اند. برای تعیین مساحت اشکالی که محیطشان به شکل منحنی است، از انتگرال گیریاستفاده می کنند. مساحت شکل های مسطحی را که اضلاع مستقیم دارند، با استفاده از مساحت مستطیلبه دست می آورند. مثلاً، برای تعیین مساحت متوازی الاضلاع، مثلثیرا از یک گوشۀ آن برمی داریم و به گوشۀ دیگر می بریم تا مستطیل تشکیل شود. آن گاه، مساحت متوازی الاضلاع برابر است با حاصل ضرب طول در عرض این مستطیل که همان حاصل ضرب قاعدهدر ارتفاعمتوازی الاضلاع است. فرمول هایی برای مساحت مثلث، مربع، مستطیل، ذوزنقه، لوزی، و دایره، و نیز مساحت سطح اشکال منظم فضایی مانند کره، مخروط، و استوانهدر دست است.

معنی کلمه مساحت در ویکی واژه

مساحة
پیمودن یا اندازه گرفتن زمین.

جملاتی از کاربرد کلمه مساحت

بخش اینارو ۸۰۴ کیلومترمربع مساحت و ۵۹٬۳۸۲ نفر جمعیت دارد.
و عالم خلق عبارت از اجسام است لطیف و کثیف که مقابل مساحت و تجزی است اگرچه هم به اشارت «کن» پدید آمده است ولیکن به وسایط وامتداد ایام که «خلق‌السموات والارض فی‌ سته ایام». فاما امر هم ملکوت ارواح را فرا میگیرد وهم ملکوت نفوس را چنانک فرمود «و یسألونک عن الروح قل الروح امر ربی»
اما حقیقت روح که وی چه چیز است و صفت خاص وی چیست، شریعت رخصت نداده است و برای این بود که رسول الله (ص) شرح نکرد، چنان که حق تعالی گفت: «و یسالونک عن الروح قل الروح من امر ربی» پیش از این دستوری نیافت که گوید: «روح از جمله کارهای الهی است و از «عالم امر است» و از آن عالم آمده است: «الا له الخلق و الامر» و عالم خلق جداست و عالم امر جدا، هر چه مساحت و مقدار و کمیت را به وی راه بود، آن را عالم خلق گویند و خلق در اصل لغت به معنی تقدیر بود و دل آدمی را مقدار و کمیت نباشد و برای این است که قسمت پذیر نیست، اگر قسمت پذیر بودی، روا بودی که در یک جانب وی جهل بودی به چیزی و در دیگر جانب علم هم بدان چیز، و در یک حال هم عالم بودی و هم جاهل و این محال باشد این روح با آنکه قسمت پذیر نیست و مقدار را به وی راه نیست، آفریده است و خلق، آفریدن را نیز گویند، چنان که تقدیر را گویند، پس بدین معنی از جمله خلق است و بدان دیگر معنی از عالم امر است نه از عالم خلق که عالم امر عبارت از چیزهایی است که مساحت و مقدار را به وی راه نباشد.
اتحادیه کشیمپور ۱۴۵٫۰۴ کیلومتر مربع مساحت و ۳۸٬۴۷۲ نفر جمعیت دارد.
اوستاد‌ی به شغل رسامی در مساحت مهندسی نامی
و اما سعادت مدنی علومی بود که به نظام حال ملت و دولت و امور معاش و جمعیت تعلق دارد، مانند علم شریعت از فقه و کلام و اخبار و تنزیل و تأویل، و علوم ظاهر چون ادب و بلاغت و نحو و کتابت و حساب و مساحت و استیفا و آنچه بدان ماند؛ و منفعت هر یکی به حسب منزلت او باشد، والله اعلم.
و نتیجه (از) این مقدمات آن آید که اگر جسم اندر مکان است و مکان چیزی است، جسم از چیزی پدید آمده است. و چو از چیزی پدید آمده است، از جایی آمده است که آن جای از او خالی شده است، از بهر آنکه اگر امروز اندر مکان است، از مکانی دیگر آمده است و آنچه مکانی از او پر شود، از مکانی بیرون نیاید تا مر مکان او را مکان گیری دیگر به تعاقب و تبدل نگاه ندارد، چنانکه نقطه ای از هوا که اندر شیشه ای تنگ سار است که مر او را به آبی ژرف فرو بری، بیرون نشود تا نقطه آب اندر او نیاید که مر جای او را نگاه دارد و نیز قطره ای آب بر او فرو نشود – با میل گوهر آب سوی مرکز و سزاوارتری آن بدان محل از هوا – تا هم بدان مقدار به مساحت هوا از او بیرون نشود، و چو (هوا از شیشه) همی بر نتواندآمدن (آب بدو فرو نتواند شدن) و هوا به زیر همی بایستد، به خلاف آنچه موضع ارکان عالم بر آن است.
الیندال ۶۱٫۵ کیلومترمربع مساحت و ۱۷٬۵۷۹ نفر جمعیت دارد و ۱۹۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
اتحادیه ماگورا ۶۶٫۲۵ کیلومتر مربع مساحت و ۱۳٬۵۲۶ نفر جمعیت دارد.
آلوانک ۶۲٫۹۰ کیلومترمربع مساحت و ۳۴۳ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
اوتاویانو ۱۹٫۸ کیلومترمربع مساحت و ۲۳٬۵۷۲ نفر جمعیت دارد.
آگلادا ۱۴۷٫۸ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۶۷۸ نفر جمعیت دارد.
نخواهد خلق را یک روز راحت زمین بخل را دارد مساحت
اگر کنند مثل طی مساحت اضداد ز طبع شهد بکامی رود بطبع شرنگ
اجسویکا ۲٫۹۳ کیلومترمربع مساحت و ۲۶۱ نفر جمعیت دارد و ۸۳٫۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
باز این تویی ‌که عرصهٔ جاهت چنان وسیع کاندر برش مساحت ‌گیتی محقرست
در جاه عریض تو مساحت ننهد پی هر چند که به او هم مسیح آمد مساح
مساحت‌گران داشت اندازه‌گیر بر‌آن شغل بگماشته صد دبیر
اکوتو ۱۳٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۹۱۰ نفر جمعیت دارد و ۷۲۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.