مساجد

معنی کلمه مساجد در لغت نامه دهخدا

مساجد. [ م َ ج ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَسجد. مسجدها. مزگتها. مزکتها. رجوع به مسجد شود : به جمله مملکت نامه ها رفت در معنی ترویحه های مساجد و عرض مجالس. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 273 ). به جای بتکده ها مساجد بنا افتاد. ( کلیله و دمنه ). مشاعل شریعت در آن دیار و امصار برافروخت ومساجد بنیاد نهاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 348 ). اهل آن بقعه را در ربقه اسلام کشید و مساجد و منابر ترتیب داد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 288 ). || اعضای هفتگانه که در سجده بر زمین چسبد. ( منتهی الارب ). مواضع سجود از بدن انسان که عبارت است از پیشانی و بینی و دو دست و دو زانو و دو قدم. ( اقرب الموارد ).
- مساجد سبعه ؛ آراب. اعضای سبعه که در نماز بر زمین ساید و آن پیشانی و دو کف دست و دو کنده زانو و دو نوک شست یا ابهام پای باشد.

معنی کلمه مساجد در فرهنگ معین

(مَ جِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مسجد.

معنی کلمه مساجد در فرهنگ عمید

= مسجد

معنی کلمه مساجد در فرهنگ فارسی

جمع مسجد
( اسم ) . جمع مسجد مزکتها : واضعاف آن بر عمارت مساجد و معابد و اربطه و مدارس و قناطر ومصانع ومزارات متبرک و بقاع خیر صرف کرده است .

معنی کلمه مساجد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَسَاجِدَ: مسجدها - سجده گاه ها- محل سجده ها (کلمه مسجد اسم مکانی است که سجده در آن انجام میشود ، مانند خانهای که بخاطر سجده برای خدا ساخته میشود ، و اگر اعضاء سجده را که عبارتند از پیشانی و دو کف دست و دو سر زانو و نوک شست پاها ، مسجد مینامند برای این است که ا...
ریشه کلمه:
سجد (۹۲ بار)
«مساجد» از مادّه «سُجُود» جمع «مسجد» معبد مسلمین است.

معنی کلمه مساجد در ویکی واژه

جِ مسجد.

جملاتی از کاربرد کلمه مساجد

عاملان را در ممالک خلعت و منشور داد عالمان را در مساجد کرسی و منبر نهاد
در زمان جنگ‌های صلیبی در دفاع از اورشلیم، یهودیان و مسلمانان با هم در برابر فرانک‌های مهاجم جنگیدند. اما ناموفق بودند و در ۱۵ ژوئیه ۱۰۹۹ م. صلیبیان وارد شهر شدند.صلیبیان، باقی‌ماندهٔ یهودیان و مسلمانان شهر را قتل‌عام نموده، مساجد را ویران کرده و شهر را غارت نمودند. لسینگ معتقد است پس از پیروزی مسلمانان صلاح الدین ایوبی با یهودیان بردارانه رفتار می‌کرد در حالی که سپاهیان مسیحی در اورشلیم یهودیان را قتل‌عام می‌کردند.
معبد کفار مساجد شود بتکده گردد حرم کبریای
بر اساس آمار وزارت کشور آلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۹۵۰ حمله علیه ملسمانان یا مساجد در آلمان صورت گرفته‌است. همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۲۴، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۸۴ و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۰۱ حمله علیه مسلمان ثبت شده‌است.
از جمله مهم‌ترین مساجد استان لرستان می‌توان به مسجد جامع بروجرد که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود اشاره کرد که یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده‌است. این مسجد در دل یکی از محله‌های تاریخی شهر با نام دودانگه واقع شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد استان لرستان و شهر بروجرد است.
مکس میلر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و دستیار سابق دونالد ترامپ، در گفتگو با فاکس نیوز اظهار داشت که فلسطین «در شرف تخریب… تبدیل آن به پارکینگ است.» او قبلاً از دولت بایدن خواسته بود «از سر راه اسرائیل کناره‌گیری کند و به اسرائیل اجازه دهد آنچه را که باید بهترین انجام دهد.» او گفت که نباید در زمان بمباران غزه توسط اسرائیل «هیچ قاعده تعامل» وجود داشته باشد. میلر همچنین صحت ادعای وزارت بهداشت غزه مبنی بر کشته شدن ۱۰۰۰۰ نفر در غزه را زیر سؤال برد و گفت که او معتقد است بسیاری از کشته شدگان "تروریست‌های حماس" بوده‌اند نه غیرنظامیان بی گناه و گفت که ایالات متحده "اعتماد ندارد". نهادی که مهمات را در مساجد، کلیساها و بیمارستان‌ها قرار می‌دهد."
و امّا الحکمة فی ایجاب السّجود علی هذه الاعظم انّ هذه الاعضاء الّتی علیها مدار الحرکة، هی المفاصل الّتی تنفتح و تنطبق فی المشی و البطش و اکثر السّعی، و یحصل بها اجتراح السیّئات و ارتکاب الشّهوات فشرع اللَّه تعالی بها السّجود للتّکفیر و محو الذّنب و التّطهیر و اللَّه اعلم. و امّا المساجد ان جعلتها مواضع الصّلاة فواحدها المسجد بکسر الجیم و ان جعلتها الاعضاء فواحدها مسجد بفتح الجیم.
در مساجد مؤمنان از شوق تو کافران در بتکده از ذوق تو
نه کتبشان مثل کتب دیگران نی مساجدشان نی کسب وخان و مان
از نور تو شد مشرق انوار سعادت در صبح ازل گوشه ی محراب مساجد
خانهٔ خمّار چو قصر مشید منبر ویران و مساجد خراب