مسابقه
معنی کلمه مسابقه در لغت نامه دهخدا

مسابقه

معنی کلمه مسابقه در لغت نامه دهخدا

مسابقه. [ م ُ ب َ ق َ ] ( ع اِمص ، اِ ) مسابقة. مسابقت. رجوع به مسابقة شود. مسابقه امروز مواضیع عامتر یافته است و در انواع ورزشها و دعوی بردن ها به کار رود.
- مسابقه دادن ؛ سبقت گرفتن. پیشی گرفتن.
- || قرار سبقت گیری دادن با کسی یا کسانی در انواع ورزشهای جسمی و فکری.
|| در اصطلاح عرفان ، عنایت ازلیت است. ( فرهنگ مصطلحات عرفا ). || در اصطلاح حقوقی ، اعم از مراهنه است ، چه در مسابقه ممکن است برد و باخت باشد و ممکن است نباشد، و همچنین است مغالبة که به معنی مسابقه استعمال می شود. ( فرهنگ حقوقی ).

معنی کلمه مسابقه در فرهنگ معین

(مُ بَ قَ یا قِ ) [ ع . مسابقة ] (مص ل . ) بر یکدیگر پیشی گرفتن .

معنی کلمه مسابقه در فرهنگ عمید

عمل چند تن یا چند گروه برای پیشی گرفتن بر یکدیگر در ورزش یا فعالیت دیگر.

معنی کلمه مسابقه در فرهنگ فارسی

بریکدیگرپیشی گرفتن دردویدن یاتاختن یانبردکردن
۱ - ( مصدر ) پیشی گرفتن بر یکدیگر در دویدن تاختن جنگیدن و غیره . ۲ - ( اسم ) پیشی سبقت . توضیح مسابقه انواع مختلف دارد : مسابق. اتومبیل رانی مسابق. بکس مسابق. دو مسابق. دوچرخه سواری مسابق. قایق رانی مسابق. کشتی جمع : مسابقات .
مسابقه دادن

معنی کلمه مسابقه در فرهنگستان زبان و ادب

{match} [ورزش] بازی یا رقابت رسمی بین دست کم دو ورزشکار یا دو تیم

معنی کلمه مسابقه در دانشنامه عمومی

مسابقه (فیلم ۲۰۰۲). مسابقه ( فرانسوی: Le Raid ) فیلمی است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.
• الن دو فوژرول
• دیدیه فلامان
• ژرار ژونیو
• ژوزین بالاسکو
• عمر سی
• پاسکال البه
مسابقه (فیلم ۲۰۰۷). مسابقه ( به انگلیسی: Race ) یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی در سبک پویانمایی رایانه ای محصول سال ۲۰۰۷ به نویسندگی راندا اسمایلی و کارگردانی رابرت بروسو است که توسط هیپر ایمج، یک استودیوی تولید و انیمیشن واقع در گلندیل ( کالیفرنیا ) ، تولید شده است.
این فیلم برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در جشنواره های فیلم متعددی از جمله جشنواره بین المللی فیلم وینیپگ در کانادا، جشنواره فیلم داوینچی در اورگان، جشنواره فیلم بیگ بنگ فیلادلفیا، جشنواره فیلم حفره دیگری در هد در سانفرانسیسکو تکمیل شد و برای تماشاگران به نمایش درآمد. و جشنواره بین المللی فیلم FAIFF کالیفرنیای جنوبی.
مسابقه (فیلم ۲۰۰۸). مسابقه ( انگلیسی: Race ) یک فیلم هندی به کارگردانی عباس - موستان است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سیف علی خان، کاترینا کایف، آنیل کاپور، و سمیرا ردی اشاره کرد.
ادامه این فیلم با نام مسابقه ۲ در سال ۲۰۱۳ ساخته شد، همچنین قسمت سوم این فیلم با نام مسابقه ۳ در سال ۲۰۱۸ اکران شد.
خلاصه  : دوبرادر که ناتنی هستند و یکی از برادران ( آکشی خانا ) نقشه قتل و به دست آوردن ثروت برادر دیگر را می کشد ، در حالی که برادر دیگر ( سیف علی خان ) همیشه پیشتوان و حامی او بوده است و . . . •
مسابقه (فیلم ۲۰۱۶). مسابقه ( انگلیسی: Race ) یک فیلم درام، ورزشی و زندگی نامه ای محصول سال ۲۰۱۶ درباره ورزشکار آفریقایی - آمریکایی جسی اونز است که در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ برلین موفق به کسب چهار مدال طلا شد. این فیلم به کارگردانی استیون هاپکینز، با بازی استفان جیمز در نقش جسی اونز و جیسون سودیکیس، جرمی آیرونز، ویلیام هرت و کریس ون هوتن در این فیلم نقش آفرینی می کنند. این محصول مشترک کانادا، آلمان و فرانسه است.
فیلمبرداری در ۲۴ جولای ۲۰۱۴ در مونترال، کانادا آغاز شد. این فیلم یک موفقیت تجاری بود و نقدهای متفاوت تا مثبتی دریافت کرد و چهار جایزه سینمای کانادا از جمله بهترین بازیگر مرد برای استفان جیمز را از آن خود کرد.
معنی کلمه مسابقه در فرهنگ معین

معنی کلمه مسابقه در ویکی واژه

مسابقة
بر یکدیگر پیشی گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه مسابقه

در طرب و معاشقه در نظر و معانقه فرض بود مسابقه بر دل هر مظفری
در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ اعلام شد که آیریس نمایندهٔ کشور بلزیک در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۲ می‌شود.
باسب حسن شبی با رخت مسابقه کرد تو پیش رفتی و پس ماند چند میدان ماه
یکی از شاهان شیفته کبوتربازی بود، وقتی با یکی از خدمتکاران در یکی از روستاها مسابقه بگذاشت. و کس نزد وزیر خویش به شهر فرستاد تا برگوید که کبوتر کدام یک پیشی داشته است.
آن ها در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۵ نماینده بریتانیا بودند.