مسابقات انتخابی

معنی کلمه مسابقات انتخابی در فرهنگستان زبان و ادب

{qualifying, qualifying matches} [ورزش] مسابقاتی که در پایان آن براساس نتایج به دست آمده، ورزشکاران یا تیم های صعودکننده به مسابقات اصلی یا دور بالاتر مسابقات مشخص می شوند

معنی کلمه مسابقات انتخابی در ویکی واژه

مسابقاتی که در پایان آن براساس نتایج به‌دست‌آمده، ورزشکاران یا تیم‌های صعودکننده به مسابقات اصلی یا دور بالاتر مسابقات مشخص می‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه مسابقات انتخابی

اصغر ادیبی با پرسپولیس، در سال ۱۳۴۷ قهرمان مسابقات انتخابی جام باشگاه‌های آسیا، در سال ۱۳۵۰ قهرمان لیگ منطقه‌ای ایران، در سال ۱۳۵۲ قهرمان لیگ تخت جمشید، در سال ۱۳۵۴ قهرمان لیگ تخت جمشید و در سال ۱۳۵۷ قهرمان مسابقات کشوری جام شهید اسپندی شد.
آویشن باقری متولد سال ۱۳۷۷ در بندر انزلی است. ورزش کاراته را از سن ۴ سالگی و زیر نظر پدرش مصطفی باقری آغاز کرده و در سبک شیتوریو مشغول به فعالیت است. وی چندین سال است در اردوی تیم ملی بزرگسالان بانوان حضور دارد. باقری قهرمان جهان اسپانیا ۲۰۱۷ در رده سنی زیر ۲۱ سال است. آویشن باقری مدال طلای مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان را دارد.
در سال ۱۹۹۳ پس از این‌که کاسپاروف در اعتراض به مقررات جدید فدراسیون بین‌المللی شطرنج حاضر نشد مسابقه دفاع از عنوان قهرمانی شطرنج خود مقابل نایجل شورت را زیر نظر این فدراسیون انجام دهد. کارپف و یان تیمان برای برگزاری این دیدار انتخاب شدند و کارپف دوباره به مقام قهرمانی رسمی شطرنج جهان رسید در حالی‌که قهرمان سنتی شطرنج جهان گری کاسپارف محسوب می‌شد که با پیروزی بر نایجل شورت قهرمان مسابقات انتخابی از عنوان خود دفاع کرده بود. کارپف این عنوان را تا سال ۱۹۹۹ در اختیار داشت اما او هم در این سال در اعتراض به قوانین فیده حاضر به دفاع از عنوان خود نشد.
تن هاخ در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان مدیر ورزشی و سرمربی تیم اوترخت انتخاب شد و در اولین فصل حضورش این تیم را به مقام پنجم لیگ رساند. در فصل ۱۷–۲۰۱۶ او این تیم را به مقام چهارم رساند و سهمیهٔ حضور در مسابقات انتخابی لیگ اروپا را کسب کرد.
ابوالفضل جلالی سابقه دعوت شدن به تیم ملی فوتبال امید ایران توسط فرهاد مجیدی را برای مسابقات انتخابی المپیک دارد.
وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران بازی کرده است. چترنور در مسیر رسیدن تیم ملی زنان ایران به مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق شد گل صعود تیم ایران را وارد دروازه میانمار کند.
او تکواندو را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرد و پس از ۹ ماه تمرین، در مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان به مقام نخست رسید و از سال ۱۳۸۹ عضو تیم ملی تکواندوی زنان ایران شد و در نخستین حضور خود در رقابتهای برون مرزی، در مسابقات بین‌المللی دانشجویان آسیا در سال ۲۰۱۱ به نایب قهرمانی رسید و پس از آن در مسابقات گوناگونی از جمله قهرمانی آسیا، مسابقات ارتش‌های جهان، بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، المپیک دانشجویان جهان و انتخابی المپیک، قهرمان یا نایب قهرمان شده‌است و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ کاپیتان تیم ملی تکواندوی زنان ایران بود.
اردشی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران، کسب مقام سوم تیمی مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان که به صورت آنلاین در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، رئیس کمیته آموزش فدراسیون شطرنج، سابقه عضویت در تیم ملی، حضور در مسابقات المپیاد جهانی که آخرین سالی که کاسپاروف حضور داشته است، قهرمان مسابقات انتخابی غرب آسیا، نفر اول مشترک مسابقات بین‌المللی دهه فجر، دو سال قهرمان لیگ برتر ایران به همراه تیمهای بهمن و راه آهن، ۴ سال قهرمان انفرادی لیگ برتر ایران، ۴ بار قهرمانی در مسابقات بزرگسالان استان تهران، دو بار قهرمان مسابقات آزاد داخلی از قبیل جام رمضان،جام خرمشهر،اوپن لاهیجان،اوپن لنگرود، و...
وی در بازیهای جهانی سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت نشان نشد و چندی بعد نیز به دنبال حذف زود هنگام از مسابقات انتخابی المپیک نتوانست به کسب سهمیه المپیک نایل آید. وی در تکواندو در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ پس از شکست از جید جونز قهرمان بلامنازع المپیک، به شانس مجدد رفت و با شکست از نماینده مصر برخلاف کیمیا علیزاده از کسب مدال برنز ناکام ماند.