مزدیسنا

معنی کلمه مزدیسنا در لغت نامه دهخدا

مزدیسنا. [ م َ دَ ی َ ] ( اِخ ) ( مرکب از «مزده »، به معنی دانا و در عرف آئین زرتشتی به خدای یگانه اطلاق میگردد + «یسنا» به معنی ستایش ) کلمه ای است اوستائی ، همان زبانی که بخشی از کتاب دینی اوستا بدان بر زبان زرتشت جاری شده است. دین آورده زرتشت. آئین زرتشت. آئین زرتشتی. ( از مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی تألیف دکتر معین ص 2، 3، 20، 21، 525، 526 ). در حدود هزار و صدسال پیش از مسیح آیین مزدیسنا پدید آمد. ( مزدیسنا تألیف دکتر معین ص 3 ). دین پیغمبر ایران. زرتشت اسپنتمان موسوم است به مزدیسنا، این کلمه صفت است به معنی پرستنده مزدا که اسم خدای یگانه است. در اوستا مزدیسن آمده و بسا با صفت «زرتشتی » یکجا استعمال شده است ، یعنی دین آورده زرتشت ، بسا هم با کلمه راستی پرست یکجا آمده است. ( یشت ها ج 1 ص 28 تألیف پورداود ). مزدیسنی. ( از حاشیه برهان ج 4 ذیل مزدیسنا و مزدیسنی ). زرتشتیان این کلمه ( مزدیسنا ) را بصورت مزدیسنی نیز تلفظ کنند. ( از حاشیه برهان ج 4 چ معین ذیل مزدیسنا و مزدیسنی ). مزدیسنا مقابل «دیویسنا» است که به معنی پرستنده دیو یا پروردگار باطل است. ( یشت ها تألیف پورداود ج 1 ص 28 ). دین مزدیسنا از یک طرف بواسطه مربوط بودن بدین برهمنان و از طرف دیگر بواسطه تماسی که با سایر ادیان داشته در تاریخ مذاهب مقام بسیار مهمی پیدا کرده است. ( یشت ها ج 1 ص 1 تألیف پورداود ).

معنی کلمه مزدیسنا در فرهنگ معین

(مَ دَ یَ ) (اِ. ) خداپرستی ، مزدا - پرستی ، پیرو دین مزدایی .

معنی کلمه مزدیسنا در فرهنگ عمید

زردشتی، مزداپرست.

معنی کلمه مزدیسنا در فرهنگ فارسی

دانا

معنی کلمه مزدیسنا در فرهنگ اسم ها

اسم: مزدیسنا (پسر) (پهلوی، اوستایی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mazdeyasnā) (فارسی: مَزديسنا) (انگلیسی: mazdeyasna)
معنی: زردشتی، مزداپرست، خداپرستی، ( در ادیان ) دین پیامبر ایران اشوزرتشت اسپنتمان موسوم است به مزدیسنا، [این کلمه صفت به معنی پرستنده ی مزدا که اسم خدای یگانه است و بسا با صفتِ زرتشتی یکجا استعمال شده است که به معنی دین آورده ی زرتشت است]

معنی کلمه مزدیسنا در دانشنامه آزاد فارسی

مَزْدَیَسْنا
مَزْدَیَسْنا
(یا: مَزْدَیَسْنی) به معنای مزداپرست/پرستش گر اهورامزدا. به عنوان صفت، معادلِ صفت زردشتی است و در معنای گسترده به دین زردشتی نیز گفته می شود. در برخی منابع با کلمۀ راستی پرست همراه است. صفتِ مقابلِ آن دیویَسنا به معنی دیوپَرست است.

معنی کلمه مزدیسنا در ویکی واژه

خدا پرستی، مزدا پرستی، پیرو دین مزدایی. مزدیسنا ممکن است به دو بخش مزده - یسنا قابل تجزیه باشد. این واژه اگر از اهورامزدا نشعت گرفته باشد مفاهیم ارزشی داشته ولی اگر از مزدک نشعت گرفته باشد مفاهیم ضد ارزشی داشته.

جملاتی از کاربرد کلمه مزدیسنا

گروهی بر این باور هستند که مزدیسنا از زمان هخامنشیان و از زمان داریوش بزرگ بوده‌است و خدای خاندان هخامنشی دست کم از زمان داریوش، اهورامزدا بوده‌است. همچنین در زمان پادشاهی اردشیر یکم در پرامن سال ۴۴۱ پیش از میلاد، گاه‌شمار امپراتوری اصلاح شد و نام ماه‌های سال به نام‌های ایزدان مَزدَیَسنا نامگذاری شدند. می‌توان گفت مزدیسنا در زمان هخامنشیان در حال پیشرفت در میان باورهای توده مردم بوده‌است.
هگل از این می‌گوید که «ما نخستین بار با شاهنشاهی هخامنشی وارد تاریخ پیوسته شده‌ایم و ایرانیان نخستین مردمان تاریخی‌اند.» او می‌گوید در ایران بود که «نور تابید و آنچه اطرافش بود را روشن ساخت؛ چرا که نور زرتشت به جهان هوشیاری تعلق دارد.» در واقع هگل ایرانیان را به دلیل نظام دینی زرتشتی «نخستین مردمان تاریخی» می‌داند. او معتقد بود که نور مزدایی به انسان این قابلیت را می‌دهد که، در کنار سایر انسان‌ها، به آن آزادی دست پیدا کند که هرچه – تا آنجا که توانایی‌اش را دارد – می‌خواهد انجام دهد. او نبرد میان روشنایی و تاریکی در مزدیسنا را در سازماندهی سیاسی شاهنشاهی هخامنشی بازتاب یافته می‌داند.
آناست برپایه اسطوره‌های مزدیسنا دیو تباهی است. در بندهش آمده‌است که :«آناست دیو آن است که زور گوید.»
آزار زرتشتیان نوعی آزار دینی است که پیروان مزدیسنا را هدف قرار می‌دهد. آزار زرتشتیان بارها در طول تاریخ این دین رخ داده‌است. آزار و تبعیض علیه پیروان زرتشت از زمان تغییر اجباری دین شروع شد. مسلمانان آتشکده‌های آنان را ویران کردند و زرتشتیان را مجبور به پرداخت جزیه کردند.
گفتی این هست آذر برزپن و آن آذرگشسب کز پی تعظیم یزدان‌، مزدیسنان کرده‌اند
آریمانیوس (یونانی: Αρειμάνιος) نام یک خدای مبهم است که در چند متن ادبیات یونان باستان و پنج کتیبه لاتین که فرض شده‌ است همتای اهریمن خدای تاریکی باشد. در متون کلاسیک، در زمینه مزدیسنا، آریمانیوس (با تغییرات) به وضوح به تفسیر یونانی‌ ها و رومی‌ ها از اهریمن ایرانی اشاره دارد.