مزبور

معنی کلمه مزبور در لغت نامه دهخدا

مزبور. [ م َ ] ( ع ص ، اِ ) نبشته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). نبشته شده و در پیش ذکر شده و مذکور و در پیش گفته شده. ( ناظم الاطباء ). نوشته شده. ( فرهنگ نظام ). نوشته. مذکور. مکتوب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( اِ ) نامه. ( فرهنگ نظام ).

معنی کلمه مزبور در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) نوشته شده ، اشاره شده .

معنی کلمه مزبور در فرهنگ عمید

۱. نوشته، نوشته شده.
۲. ذکرشده.

معنی کلمه مزبور در فرهنگ فارسی

نوشته، نوشته شده، اشاره شده به آن
(اسم ) نوشته شده مذکور .توضیح بعضی این کلمه را فصیح نمیدانند ولی این لغت قیاسا جایز است و هم در عربی استعمال شده : زبر الکتاب یزبره و یزبره زبرا کتبه . الزبور الفرقه و الملک و الکتاب بمعنی المزبورای المکتوب . در فارسی هم بسیار مستعمل است : ابوابجمع محصل مزبور و حکم مزبور در دفترها ثبت ... : بموجب صدور این فرمان مبارک سوسیت. انونیم مزبور را بسمت فورنیتری مخصوص خودمان مباهی و سربلند فرمودیم ...

معنی کلمه مزبور در ویکی واژه

نوشته شده، اشاره شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مزبور

باقی «زبورا» خوانند، بفتح زا، و وجه این ظاهر است: فانّ زبور بمعنی مزبور، فعول بمعنی مفعولست، کرکوب بمعنی مرکوب. و زبور نامی است خاصّه این کتاب را. و گفته‌اند: زبور صد و پنجاه سورة است که در آن ذکر حدّ نه، و حکم نه، و فریضه نه، و حلال و حرام نه.
ز دانش خواستم طومار مزبور که گیرم نسخه‌ای ز اشعار مزبور
شب تاریک و چشم بنده کم‌نور به‌صد زحمت بخواندم خط مزبور
وَ آتَیْنا داوُدَ زَبُوراً حمزة زبورا بضم «زا» خواند، و این را دو وجه است: یکی آنکه جمع زبر باشد بمعنی مزبور، مصدری بجای اسم نهاده. چنان که گویند: هذا ضرب الامیر، ای مضروبه، و هذا نسج الیمن، ای منسوجها، و چنان که مکتوب را کتاب گویند، و محسوب را حساب گویند. و روا باشد که آن را جمع کنند، وگرچه مصدر است، زیرا که بجای اسم افتاده، نبینی که کتاب مصدر است در اصل، لکن چون بمعنی مکتوبست او را بر کتب جمع کنند. همچنین زبر را زبور جمع کنند، لوقوعه موقع الاسم، و هو المزبور، و ان کان فی الأصل مصدرا.
منازل مزبور که مربوط به دوره پهلوی اول می‌باشد در غرب رودخانه کارون کنار پل نادری واقع شده و به شماره ۲۵۸۷ در بیست و هفتم ماه سال ۱۳۸۷ خورشیدی به ثبت آثار ملی کشور رسیده‌است.
وزن کابل مزبور که مرکب از ۲۳ رشته کابل مجزا هریک به وزن ۶/۱۰ کیلوگریم در هر متر است معادل ۱۳۵ تن می‌باشد و حداکثر قدرت کشش کابل مزبور ۱۱۵۰ تن است۰