مرکز فرمان

معنی کلمه مرکز فرمان در فرهنگستان زبان و ادب

{control centre} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای، حمل ونقل ریلی] اتاقی برای تنظیم علائم که فرایند هدایت در محدودۀ وسیعی از مسیرها از آنجا صورت می گیرد

معنی کلمه مرکز فرمان در ویکی واژه

اتاقی برای تنظیم علائم که فرایند هدایت در محدودۀ وسیعی از مسیرها از آنجا صورت می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه مرکز فرمان

مدیریت سازمان در مرکز فرماندهی ناسا در واشینگتن، دی.سی. واقع شده و تعیین جهت‌گیری کلی و هدایت سازمان را بر عهده دارد. به جز در موارد استثنا، کارمندان خدمات مدنی ناسا باید از شهروندان ایالات متحده آمریکا باشند.
اسماعیلیان در سال ۴۸۳ (هجری قمری) با تسخیر قلعه الموت در قزوین پایه‌گذاری شد؛ و دوره فرمانروایی آن تا ۶۵۴ (هجری قمری) ادامه یافت. مرکز فرماندهی اسماعیلیان، الموت و عمده فعالیت آن‌ها مبارزه با خلفای بنی عباس و سلجوقیان بود. حسن صباح به عنوان شاخص‌ترین فرمانروای اسماعیلیان با انجام تبلیغات وسیع در بین کشاورزان و بینوایان توانست حوزه قدرت خود را تا سوریه کنونی گسترش دهد. سرانجام دولت اسماعیلیه پس از ۲۰۰ سال حکومت در الموت با حمله هلاکو خان مغول از بین رفت.
در دوران معاصر، ایتالیایی‌ها در میانه‌های مارس ۱۹۱۴ این شهر را اشغال کرده و آن را به طور کامل ویران کردند. از میان بناهای شهر تنها کاخ قدیم فاطمی به‌جا ماند که مرکز فرماندهی نیروهای ایتالیایی در آن قرار گرفته‌بود.
مرکز فرماندهی روس کسمُس در مسکو واقع شده‌است. مرکز اصلی کنترل پروازهای فضایی در نزدیکی شهر کورولیوف واقع شده‌است. مرکز آموزش فضانوردان در شهر استار سیتی واقع شده‌است. امکانات پرتاب به فضا در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان (با بیشترین پرتاب سرنشین دار و بدون سرنشین) و پایگاه فضایی پلستسک در شمال روسیه، که در درجه اول برای پروازهای بدون سرنشین نظامی تخصیص داده شده‌است، قرار دارد.
نخستین پایگاه زمینی آمریکایی ماهواره برنامه گردآوری اشلون در سال ۱۹۷۱ در یک مرکز آموزش و تیراندازی نظامی در نزدیکی یاکیما، ایالت واشینگتن ساخته شد. این پایگاه با اسم رمز «جک‌نایف» با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۳/۲۱ میلیون دلار آمریکا و استخدام حدود ۹۰ نفر آغاز به کار کرد. ترافیک ماهواره به وسیله یک دیش ماهواره با قطر ۳۰ متر رهگیری می‌شد. در ۴ اکتبر ۱۹۷۴ این پایگاه به بهره‌بردای کامل با بیشترین ظرفیت خود رسید. این پایگاه با یک کانال معکوس امن تله‌تایپ به مرکز فرماندهی آژانس امنیت ملی آمریکا در فورت جورج جی. مید در ارتباط بود.
غور مرکز فرمانروایی غوری‌ها و از زیبایی‌های آن زمان بوده‌است.
از سکه‌های اردوان سوم استنباط می‌شود که همدان (هگمتانه) مرکز فرمانروایی او بوده و مدت فرمانروایی کوتاه او از ۸۰ تا ۸۱ میلادی بوده‌است.
مرحلهٔ اول جنگ در سال اسفند ۱۲۹۳ خورشیدی ٺلفات حدود ۵۰۰ کشته از اعراب خوزستان و تحت عنوان (حرب المنیور) نبرد جهاد در منابع انگلیسی گزارش داده شد، ۱۲۰۰۰ نفر در این جنگ شرکت کرده بودند؛ عشایر عرب سیم‌های مخابرات ارتش را قطع می‌کردند و در شمال اهواز در منطقهٔ ملاثانی لوله‌های نفت را منفجر کردند، چرا که انگلستان از نفت برای کشتی‌ها و جنگ بهره‌برداری می‌کرد. در این مرحله شکستی برای نیروهای انگلیسی رقم خورد؛ بنابراین مرکز فرماندهی انگلیسی دستور می‌دهد نیروهای تازه‌نفس (هندی و انگلیسی) و ادوات جنگی بیشتری به سمت منطقه آن‌ها فرستاده شود.
از طرف دیگر اسکایریم درگیر جنگ داخلی بین جدایی طلبان انقلابی مشهور به استورم کلوک‌ها که نام خود را از آلفرِک استورم کلوک رهبر شورشیان گرفته و امپریال‌ها که تحت فرماندهی امپریال‌های سیرودیل سال‌ها بر اسکایریم حکمرانی کرده‌اند است و اکنون با شروع جنگ در اسکایریم ژنرال تالیوس از مرکز فرماندهی در سیرودیل مامور گشته که صلح و آرامش را به‌وسیله سرکوب شورشیان به اسکایریم برگرداند.
ارتش آمریکا دارای ۱۲ مرکز فرماندهی به شرح ذیل است: