مرکز تلفن

معنی کلمه مرکز تلفن در فرهنگستان زبان و ادب

{exchange centre, exchange} [مهندسی مخابرات] مجموعۀ ساختمان و تأسیسات و تجهیزاتی که وظیفۀ اصلی آن اتصال خطوط تلفن به یکدیگر ازطریق سودهی است متـ . مرکز مخابرات، مرکز

معنی کلمه مرکز تلفن در ویکی واژه

مجموعۀ ساختمان و تأسیسات و تجهیزاتی که وظیفۀ اصلی آن اتصال خطوط تلفن به یکدیگر ازطریق سودهی است

جملاتی از کاربرد کلمه مرکز تلفن

در این آتش‌سوزی دست کم ۳۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند که به گفته مقامات این شهر عمدتاً از کارمندان مرکز تلفنی بوده که در این مرکز خرید قرار داشته‌است.
آتش‌سوزی ۲۰۱۷ داوائو سیتی فیلیپین در روز شنبه ۲۳ دسامبر در یک مرکز خرید رخ داد که یک مبلمان فروشی در طبقه سوم آتش گرفت و به بقیه طبقات گسترش یافت، ۳۷ نفر که عمدتاً کارمندان مرکز تلفنی در این مرکز خرید بودند جان خود را از دست دادند.
تاریخ ارتباطات مخابراتی در استان فارس، به حدود یکصد سال پیش می‌رسد. در آن زمان، خط تلگرافی بین تهران و بندر بوشهر توسط کمپانی هند شرقی کشیده‌شد که از مسیر برازجان، کازرون، شیراز می‌گذشت و به تهران می‌رسید. در سال ۱۳۱۳ اولین مرکز تلفن مغناطیسی با ۸۰ شماره تلفن، در شهر شیراز نصب و راه‌اندازی شد. این تلفن که ارتباط داخلی مشترکین را فراهم می‌نمود، از نوع سیستم مغناطیسی بود، که تا سال ۱۳۳۸ به ۱۱۰۰ شماره رسید. اولین مرکز تلفن خودکار شهری شیراز با نصب اولیه ۳۰۰۰ شماره شروع به کار نمود.
یک منطقهٔ عمانی وجود دارد که توسط قلمرو امارات احاطه شده‌است که به مدحاء معروف است. در نیمهٔ راه بین شبه‌جزیرهٔ مسندم و بقیهٔ عمان در امارت شارجه واقع شده‌است. این منطقه تقریباً ۷۵ کیلومتر مربع (۲۹ مایل مربع) را پوشش می‌دهد و مرز در سال ۱۹۶۹ تعیین شد. گوشهٔ شمال شرقی مدها نزدیکترین به جادهٔ خور فکان-فجیره است که به سختی ۱۰ متر (۳۳ فوت) دورتر است. در منطقهٔ مدا عمانی، منطقه‌ای به نام النحوة امارات متحدهٔ عربی است که همچنین متعلق به امارت شارجه است. حدود هشت کیلومتر (۵٫۰ مایل) در مسیری خاکی در غرب شهر مدحاء جدید قرار دارد که شامل حدود چهل خانه با کلینیک و مرکز تلفن است.