مرضیه

معنی کلمه مرضیه در لغت نامه دهخدا

( مرضیة ) مرضیة. [ م َ ضی ی َ ] ( ع ص ) مرضیه. تأنیث مرضی. پسندیده. مورد رضایت. مطبوع. خشنود. رجوع به مرضی و رضا و رضوان شود : یاأیتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة. ( قرآن 28/89 و 29 ). آنچنان آثار مرضیه و مساعی حمیده که در تقدیم ابواب عدل و سیاست سلطان ماضی... ابوالقاسم محمود راست... ( کلیله و دمنه ).
- مرضیةالسجایا ؛ دارای خویهای پسندیده.خوشخوی. پسندیده خوی :
دل داده ام به یاری شوخی کشی نگاری
مرضیةالسجایا محمودةالخصائل.حافظ.

معنی کلمه مرضیه در فرهنگ عمید

= مرضی

معنی کلمه مرضیه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- مونث مرضی : موسوم است به اخلاق ناصری مشتمل است بر بیان اخلاق کریمه و سیاسات مرضیه بر طریق. حکمائ ... ۲ - نامی است از نامهای زنان .

معنی کلمه مرضیه در فرهنگ اسم ها

اسم: مرضیه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: marziye) (فارسی: مَرضيه) (انگلیسی: marziye)
معنی: پسندیده، خشنود، مرضی، کسی که خدا از او راضی باشد

معنی کلمه مرضیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی تعیین شده است. یکی از القاب آن حضرت، مرضیه است.
مرضیه
مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۶.
۱. ↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۶.
سایت اطلاع رسانی حوزه، برگرفته از مقاله «فرهنگ القاب فاطمه (سلام الله علیها)»، تاریخ بازیابی، ۱۳۹۶/۱۱/۱۱.
...
[ویکی الکتاب] معنی مَّرْضِیَّةً: مورد رضایت - آن کس یا چیزی که ازاو راضی اند
ریشه کلمه:
رضو (۷۳ بار)

معنی کلمه مرضیه در ویکی واژه

مرضیه (جمع مرضیه‌ها)
اسم برای دختر

جملاتی از کاربرد کلمه مرضیه

به اهتمام پدرش جهت فراگیری علوم در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل شد و پس از آموختن قرآن، کتاب جامع‌المقدمات و بهجةالمرضیه را فراگرفت. برای مدت تقریباً یک سال همراه آصف محسنی در مدرسه شیح وحیدی هوتقول درس خواند. بعد از آن راهی مشهد گردید.
خداوند فرمود: «و نفخت فیه من روحی » و نیز فرمود: «یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه » و خرد در وسط این چهار است.
نفس اماره بود دیو بساط جم دل چونکه شد راضیه مرضیه رضوان منست
و دیگر می فرماید: «یا الیتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه».
چه آن نفس مرضیهٔ مطئنه ز پیمانهٔ ارجعی مست می‌شد
مرضیه سال‌های پایانی عمرش را در پاریس گذراند.[نیازمند منبع] در فروردین ۱۳۸۹ دخترش هنگامه امینی را که مبتلا به بیماری سرطان بود از دست داد و چندی بعد خود نیز ظهر روز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹، در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان آمریکایی‌ها در شهر پاریس درگذشت.
رضیه دختری مرضیه سیرت سریر آراست، از جای سریرت
و مخفی نماند که بالاترین مراتب سخاوت، ایثار است، که عبارت است از بخشش وجود، با وجود احتیاج و ضرورت خود و این، مرتبه ای است رفیع، و محلی است عظیم هر کسی را این رتبه حاصل نه، و هر شخصی به این مرتبه واصل نیست خلاق عالم در مدح این طایفه می فرماید: «و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه» یعنی «بودند که اختیار می کردند که «هر مردی که خواهش به چیزی داشته باشد، پس خود را از آن نگاه دارد و دیگری را بر خود اختیار کند، آمرزیده می شود» و این شیوه مرضیه، صفت جلیله، شعار منبع جود و احسان، و برگزیده انس و جان، پیغمبر آخرالزمان صلی الله علیه و آله و سلم و بعد از آن طریقه پیشرو اهل ایمان و امیر مومنان و اولاد طاهرین او علیه السلام بوده.
قال الله تعالی: «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه».
ایا ساکنیها من فضیله سیدی لکم عیشه مرضیه و دوام
ز موضوعات اعراضیه برگشت برب مرضیه و راضیه برگشت
مرضیه صفت وضی نژادی پاکیزه نهاد و پاکزادی
مرضیه در سال ۱۳۸۹، بر اثر سرطان در پاریس درگذشت.
به دنبال شکایت مجدد حمید رسایی (نماینده پیشین مجلس) مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار و سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز به پرداخت ۲۴ میلیون جزای نقدی و یک سال تبعید به تربت جام محکوم شد.
در سال ۱۳۵۴ خورشیدی (۱۹۷۵ میلادی) جشن دویستمین سال استقلال آمریکا در مدیسن اسکوئر گاردن (واقع در شهر نیویورک) برگزار شد که در آن کشورهای زیادی دارای غرفه بودند. از ایران هم مرضیه و عارف، از طرف رادیو ایران رفته بودند و هر روز در آنجا برنامه اجرا می‌کردند.