مرضی

معنی کلمه مرضی در لغت نامه دهخدا

مرضی. [ م َ ضا ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مریض. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). بیماران. ناخوشها. مقابل اصحاء. رجوع به مریض شود : لیس علی الضعفاء ولا علی المرضی ولا علی الذین لایجدون ما ینفقون حرج... ( قرآن 91/9 ).
هست دیدار تو شفای قلوب
چشم مرضی بودبه سوی شفا.سوزنی ( دیوان ص 340 ).- دارالمرضی ؛ بیمارستان. ( ناظم الاطباء ).
مرضی. [ م َ ضی ی ] ( ع ص ) مرضو. ( منتهی الارب ). || خوش و پسندیده. ( منتهی الارب ). مختار. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). آنکه یا آنچه مورد پسند باشد. مورد رضایت. خشنود و قانع شده. مقبول و مطبوع و خوش آیند. لایق ستایش و موافق میل و پذیرا. ( ناظم الاطباء ) : و کان یأمر أهله بالصّل̍وة والزّکو̍ة و کان عند ربه مرضیا. ( قرآن 55/19 ). بعثه سراجاً منیراً و مبشراً و نذیراً و هادیاً و مهدیاً و رسولا مرضیاً. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 298 ). و بدان که خدمت تو محل مرضی بافت. ( کلیله و دمنه ). بهتر کارها آن است که فاتحتی مرضی و عاقبتی محمود دارد. ( کلیله و دمنه ). مذموم طریقت را به تکلیف... بر اخلاق مرضی... نتوان داشت.( کلیله و دمنه ). و صور اعمال نامرضی امتناع نمایند.( سندبادنامه ص 4 ). از مساعی حمید و مآثر مرضی و مشکور... ( سندبادنامه ص 7 )... و آن چندان مساعی حمید و مآثر مرضی که... ( سندبادنامه ص 18 ). پس آنگه هر یکی رااز اطراف بلاد حصه مرضی معین کرد. ( گلستان سعدی ).
- مرضی الاخلاق ؛ کسی که خوی وی پسندیده باشد. ( ناظم الاطباء ).
- مرضی الطرفین ؛ آنچه مورد رضایت و پسند هر دو طرف باشد. آنچه هر دو طرف دعوی آن را قبول داشته باشند. آنچه هردو خصم بدان رضا دهند: حکم مرضی الطرفین ، قاضی مرضی الطرفین ، محکمه مرضی الطرفین.
- مرضی عنه ؛ مورد رضایت. پسندیده. مقبول.
|| در اصطلاح درایه. مشکور است. رجوع به مشکور شود.

معنی کلمه مرضی در فرهنگ معین

(مَ ضا ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مریض ، بیماران .
(مَ یّ ) [ ع . ] (اِمف . ) مطبوع ، موردپسند.

معنی کلمه مرضی در فرهنگ عمید

چیزی که مورد پسند و خشنودی واقع شده باشد، پسندیده.

معنی کلمه مرضی در فرهنگ فارسی

بیماران، جمع مریض، پسندیده، چیزی که موردپسندوخشنودی واقع شده باشد
( اسم ) آنچه که مورد پسند ورضایت واقع شده پسندیده : اول صبر عوام و آن حبس نفس است بر سبیل تجلد و اظهار ثبات در تحمل تا ظاهر حال او بنزدیک عاقلان و عموم مردم مرضی باشد ... ( اوصاف الاشراف )

معنی کلمه مرضی در فرهنگستان زبان و ادب

{morbid} [پزشکی] مربوط یا منسوب به بیماری

معنی کلمه مرضی در ویکی واژه

patologico
مطبوع، موردپسند.
جِ مریض ؛ بیماران.

جملاتی از کاربرد کلمه مرضی

خدیجه اشرف‌السادات مرتضایی با نام هنری مرضیه در ۱ فروردین ۱۳۰۳ در تهران زاده شد و در ۲۱ مهر ۱۳۸۹، در ۸۶سالگی بر اثر بیماری سرطان، در پاریس درگذشت. پدرش، سید حسن مرتضایی و مادرش، ربابه، از افراد هنردوست بودند. در خانواده و اقوام او هنرمندانی از قبیل مجسمه‌ساز، نقاش و مینیاتوریست و موسیقی‌دان بودند. وی در هنرستان موسیقی تحصیل کرده است.
روز پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ نگار مسعودی، عکاس و مستندساز قربانیان اسیدپاشی که عکس‌هایی از مرضیه ابراهیمی یکی از قربانیان در اصفهان گرفته بود، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بر کتاب البهجة المرضیه سیوطی، که به صورت اختصار کتاب سیوطی خوانده می‌شود، شروح بسیاری نوشته شده‌است، از جمله:
چون که دانستی که آدمی را روحی و بدنی است که هر کسی مرکب است از این دو، باید بدانی که هر یک از این دو جزء را المی و لذتی و محنتی و راحتی و مرضی و صحتی است .
وی گفت: التواضع قبول الحق ممن کان به. و سئل عن التصوف، فقال: الاخلاق المرضیه. استاد عباس بن الشاعر ایذ از وی پرسیدند: که فقیر که بود؟ گفت: او کش باو هیچ حاجت نبود. شیخ الاسلام گفت: ازان باو حاجت نبود، کش حاجت همه او بود و بس.
او در آثار هنرمندان مختلف نظیر هایده، مرضیه، مهستی، عارف، سپیده رئیس‌سادات و ویگن نوازندگی ویالون داشته‌است. همچنین اشعار از او را به گویش اصفهانی بابک رجبی خوانده‌است. او در کار ترجمه نیز کتابهایی را از زبان آلمانی نظیر «از چشم نابینایان» و «سمفونی پاسترول» برگردان کرده‌است.
اگر بود مرضی بنده را امید آنست که از قدوم شما صحتّش پدید آید
گاه باشد که انگشت مارگزیده باید برید تا باقی اعضا سالم ماند، و در این صورت سلامت مراد است و مرضی - و قطع انگشت مراد است و غیر مرضی. و اگر گوئیم شر قلیل برای خیر کثیر، خیر کثیر است هم راست باشد.
مرضیه در مصاحبه‌ای دربارهٔ خود گفته بود: «در زمانی که خانواده‌های ایرانی به‌ندرت فرزندان دخترشان را برای تحصیل علم می‌فرستادند پدر من با وجود اینکه یک فرد روحانی بود؛ مرا تشویق به آموزش تحصیلات مرسوم زمان نمود. وقتی که من آغاز به خواندن کردم خواننده‌شدن برای زنان خیلی غیرعادی بود و در عین حال یک خواننده در آن زمان باید هم دانش مدرسه‌ای می‌داشت و هم دانش کلاسیک موسیقی و همچنین یک صدای خوب. در ضمن استادان موسیقی زیادی باید صدای او را تأیید می‌کردند و در عین حال تئوری موسیقی را باید به‌خوبی می‌دانست. من پیش از اینکه شروع به خواندن کنم سال‌های زیادی را به آموختن در زیر نظر استادان بزرگ موسیقی ایرانی گذراندم.»[نیازمند منبع]
نام او در فهرست تنظیم کنندگان ارکستر در کنسرت‌های مرضیه دیده می‌شود؛ برنامه‌هایی که به نفع سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا و آمریکا به روی صحنه رفت. همکاری آندرانیک با مجاهدین کمی بعد رسماً از سوی این سازمان اعلام شد.
جود آواره و مرضی ز جهان گم شده بود بازو و کلک تو این قاعده احیا کردند