مرزو

معنی کلمه مرزو در لغت نامه دهخدا

مرزو. [ م َ ] ( اِ ) زمینی که به جهت زراعت کردن آماده کرده و کناره های آن را بلند ساخته باشند.( برهان قاطع ). مرز. ( جهانگیری ) ( برهان قاطع ). مرزوی. ( جهانگیری ). کرت. کرد. کردو. رجوع به مرزوی شود.

معنی کلمه مرزو در فرهنگ معین

(مَ ) (اِ. ) زمینی است که برای زراعت آماده کرده باشند.

معنی کلمه مرزو در فرهنگ عمید

زمین کشاورزی با کناره های برآمده.

معنی کلمه مرزو در فرهنگ فارسی

( اسم ) زمینی است که برای زراعت آماده سازند و اطراف آنرا بلند کنند .

معنی کلمه مرزو در ویکی واژه

زمینی است که برای زراعت آماده کرده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه مرزو

شیخ الاسلام گفت: که هیچکس نیست، که او را دین علم چندان تصانیف است که وی را. اعتقاد پاک و سیرت نیکو بود و شافعی مذهب بود واشاگردان دولتی و مرزوق و ایام موافق و دولتی. در سنهٔ احدی و سبعین و ثلث مائه برفته.
زآن بر دو لبت ز بوسه مرزوق نیم کز حسن و جمال چون تو ممشوق نیم
مخلوق قدرت نه طبق مرزوق جودت ما خلق از تو سعادت در فرق وز تو اجابت در دعا
او در تمام این مسیر هیچ­گاه امیدش را از دست نداده است و کمبودها و سطح پایین امکانات او را از راهی که در پیش گرفته باز نداشته است: «تمام امید من به کودکان این مرزو بوم است. تا وقتی که بتوانم آن­ها را تشویق به کتابخوانی کنم، امیدواری­ ام زیاد است. تا وقتی می­بینم که بچه­ ها کتاب دستشان دارند و کتاب می‌خوانند، امیدواری­ام پابرجاست.
ولایت نیمروز یکی از ۳۴ ولایت افغانستان به مرکزیت شهر زرنج است. نیمروز ششمین ولایت پهناور و سی‌و‌سومین ولایت پرجمعیت افغانستان است. پهناوری آن ۴۲،۴۰۹ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۶۷،۴۲۵ نفر است. از شمال به ولایت فراه، از شرق به هلمند، از جنوب به پاکستان و از غرب به ایران محدود است. ساکنان آن بر علاوه زبان‌های پشتو و دری، به زبان بلوچی نیز مسلط هستند. میانگین ارتفاع آن ۴۸۷ متر و بلندترین نقطه آن کوه ملک سیاه با ۱۶۳۵ متر بلندی است. نیمروز از ولایت‌های گرمسیر و صحرایی افغانستان است. دلتای رود هلمند، بند کمال خان و دریاچه هامون در این ولایت قرار دارد. نیمرزو ولایت مرزی است و اقتصاد آن بر گمرک زرنج استوار است.
الازهر الشرایطی از نظام جدید ناامید شد و این باعث شد که در یک تلاش برای کودتا شرکت کند، این کودتا که به کودتای الازهر الشرایطی معروف شد در اواخر دسامبر ۱۹۶۲ کشف گردید. در این کودتا تعدادی از افسران گارد ملی از جمله حسن مرزوق نیز شرکت داشتند.
چون ترا نیست بر خوای وثوق نیست جانت به رزق او مرزوق
پس از نزدیکی منصور و خورشید، مهدی عباسی، جانشین منصور، توانست از اسپهبد برای ورود سپاهیانش به طبرستان و رفتن به خراسان از این راه اجازه بگیرد، ولی زمانی‌که در سال ۷۵۹ میلادی سربازان عباسی وارد طبرستان شدند، به گشایش این مرزوبوم پرداختند و واپایش شهرها را به‌دست گرفتند.
بنده را ای تو رازق مرزوق دور گردان ز خدمت مخلوق
جهان را نبایست کردن یله که مرزوی گل جای مردار نیست
وجودش لنگر ارض و سما و زیمن احسانش جهان مرزوق و درگاهش پناه از اهرمن بینی
هستی نزد خدای زنده و مرزوق ای تو به خلق خدای منعم و رازق
در دسامبر ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین کنگره مخالفان بشار اسد در تونس تشکیل شد. برهان غلیون پیش از آغاز کنگره با رئیس‌جمهور جدید تونس، منصف مرزوقی دیدار و گفتگو کرد. هم چنین عبدالله ترکمانی، یکی از سخنگویان شورای ملی سوریه به خبرگزاری آلمان گفت، این شورا از جامعه جهانی می‌خواهد برای حفاظت از جان شهروندان معترض سوری اقدام کند.
در ۲۹ ژوئن، راهپیمایی بیداری در نانتر به یاد مرزوک برگزار شد.با ادامه شورش‌ها و درگیری‌های سراسری در فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور سفر از قبل برنامه‌ریزی شده خود را به آلمان به تعویق انداخت.[۱]
کوه و دره هند مرا ز آرزوی غزو خوشتر بود از باغ و بهار و لب مرزوی
هم امرزو تا ظهر آن سرفراز ابا لشکر آید در این شهر باز
مزگرین پؤهره بالی مرزولونون یاغ کره‌سی
آمرزویلر ۳٫۰۵ کیلومترمربع مساحت و ۳۲۲ نفر جمعیت دارد و ۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
با توجه به نزدیکی ارفود به روستای کویری مرزوغه واقع در تلماسه‌های عِرق شِبی، این شهر اقدام به توسعهٔ زیرساخت‌های گردشگری خود همچون ساخت هتل و رستوران کرده‌است.