مردم شناسی

معنی کلمه مردم شناسی در لغت نامه دهخدا

مردم شناسی. [ م َ دُ ش ِ ] ( حامص مرکب ) بصیرت. صاحب نظری. مردم شناس بودن. قوه تشخیص مردمان. رجوع به مردم شناس شود. || علمی است که به شرح کارهای مادی اقوام و ملل مختلف می پردازد . ( لغات فرهنگستان ). مردم شناسی یا انسان شناسی ، علمی است که انسان را در سلسله حیوانات مورد مطالعه قرار میدهد واز نژادهای مختلف انسان و طرز زندگی و وضع اجتماعی مردم کشورها و اقالیم مختلف بحث میکند و آن در حقیقت تاریخ طبیعی انسان بشمار میرود. روش مردم شناسی در باره چهار مورد ذیل ممکن است به کار رود: 1 - مطالعه یک ایل. 2 - مطالعه یک دهکده یا یک جامعه روستائی. 3 - مطالعه یک قشر اجتماعی معینی از یک شهر کوچک یا قصبه یا محله ای از یک جامعه بزرگ ، مثلاً مطالعه طبقه حاکمه یک جامعه یا دانشجویان یک دانشگاه.

معنی کلمه مردم شناسی در فرهنگ معین

( ~ . ش )(حامص . ) ۱ - شناختن اخلاق و آداب مردمان . ۲ - علمی است که انسان را در سلسلة حیوانات مورد مطالعه قرار می دهد و از نژادهای مخلف انسان و طرز زندگی و وضع اجتماعی مردم کشورها و اقالیم مختلف بحث می کند و آن در حقیقت تاریخ طبیعی انسان به شمار می رود.

معنی کلمه مردم شناسی در فرهنگ عمید

۱. شناختن مردم.
۲. علمی که دربارۀ اقوام و نژادهای مختلف و اعمال، اخلاق، و آثار آن ها بحث می کند، آنتروپولوژی.

معنی کلمه مردم شناسی در فرهنگ فارسی

۱ - شناختن اخلاق و آداب مردمان .۲ ? - علمی است که انسان را در سلسل. حیوانات مورد مطالعه قرار میدهد . و از نژادهای مختلف انسان و طرز زندگی و وضع اجتماع مردم کشورها واقالیم مختلف بحث کند و آن در حقیقت تاریخ طبیعی انسان بشمار میرود . این علم شعبه ایست از زیست شناسی انسان شناسی . توضیح روش مردم شناسی دربار. چهار مورد ذیل ممکن است بکار رود : ۱- مطالع. یک ایل . ۲ - مطالع. یک دهکده یایک جامع. روستایی .۳- مطالع. یک شهر کوچک یا قصبه یا محلهای از یک شهر بزرگ . ۴ - مطالع. یک قشر اجتماعی معین از یک جامع. بزرگ مثلا مطالع. طبقهه حاکم. یک جامعه یا دانشجویان یک دانشگاه .

معنی کلمه مردم شناسی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:انسان شناسی

معنی کلمه مردم شناسی در ویکی واژه

شناختن اخلاق و آداب مردمان.
علمی است که انسان را در سلسلة حیوانات مورد مطالعه قرار می‌دهد و از نژادهای مخلف انسان و طرز زندگی و وضع اجتماعی مردم کشورها و اقالیم مختلف بحث می‌کند و آن در حقیقت تاریخ طبیعی انسان به شمار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه مردم شناسی

طبق مطالعات تاریخی و مردم شناسی صورت گرفته ریشه این ایل در آناتولی شرقی و حوالی دریاچه وان بوده است که طی دوره های تاریخی به مکان فعلی شان که غرب ایران است منتقل شدند. در واقع آنان از کردهای آنجا بوده اند، لازم به ذکر است که بخشی از این ایل در کردستان عراق در حوالی کرکوک به ویژه در شهر چمچمال ساکنند که به زبان کردی تکلم مینمایند.
از آن هندو ندارم ناسپاسی که آمد حق او مردم شناسی
ذره تا خورشید را در پایه خود می شناخت بود در مردم شناسی بی نظیر روزگار
کشور محکم اساسی بایدت دیدهٔ مردم شناسی بایدت